'We kunnen een Indisch monument bouwen zo groot als de stad Rotterdam, dat lost niets op, de miskenning blijft.' Theater Na de Dam. Het eerste jaar werd er een toneelbewerking van Bezonken rood van Jeroen Brouwers gespeeld. Het jaar daarop deed Elsbeth Vernout mee met haar eigen voorstelling Dezen en genen. Maar in vergelijking met joodse stukken zijn er niet zoveel toneelstukken die het Indische verhaal vertellen. 'Ik zag een lacune in het toneelrepertoire. Maar ook dat het in de politiek een ondergesneeuwd thema is. Indië wordt in het maatschappelijk debat al gauw als lastig en moeilijk beschouwd. Er wordt krampachtig gedaan over de koloniale tijd, de politionele acties, de bersiap, die allemaal vanuit verschillende perspectieven zijn te bezien. Verhalen die totaal onbekend zijn bij het grote publiek, terwijl we in Nederland toch met twee miljoen mensen zijn, die een Indische achtergrond hebben. Niemand lijkt zich nog te realiseren dat de koloniale tijd eigenlijk een voorwaarde is geweest voor onze welvaart. Als het over de Gouden Eeuw gaat, gaat het alleen maar over Spinoza en de huizen aan de gracht, maar niet waar dat geld vandaan kwam, waarmee al die grach ten zijn gebouwd. Ik vind dat je dat gewoon moet weten. Dit is er omdat dit gebeurd is. Omdat die kennis meer reliëf geeft aan een plek, aan een land.' Een deel van de reden van zijn voorstelling is het vertellen van het Indische verhaal. 'Maar dat is niet mijn eindpunt. Het doel van de voorstelling is niet: het Indisch verhaal vertellen. Dat kan ook niet. Het doel is juist te laten zien, hoe moeilijk of onmogelijk het is om dat Indische verhaal te vertellen. Hoeveel ruzies dat oplevert. Welke belangenstrijd daarmee gepaard gaat. Welke persoonlijke belangen er spelen. Hoeveel onmacht dat oplevert. Ik wil laten zien hoe moeilijk het is om het Indisch perspectief te formuleren. En dat is eigenlijk het probleem van deze tijd. We willen onszelf definiëren, we willen ergens bij horen. We willen kunnen zeggen: dit zijn onze wezenlijke eigenschappen. Dit zijn wij. Maar dat is niet te doen. Je ziet in heel Europa afsplinterbewegingen ontstaan. In Schotland, in Noord-Italië, de Basken. We vallen uit elkaar en tegelijkertijd klinkt de roep om het behoud van de natiestaat luider, omdat mensen niet willen opgaan in de EU. Daar horen we niet bij, we horen bij Nederland. Maar wat is die essentie van het Nederlanderschap dan? Na drieduizend jaar filosofie bij de Grieken, Chinezen en Romei nen is het nog steeds niet gelukt te definië ren wat een mens is. Waarom zouden we dan wel in staat zijn om het eens te worden wie de Nederlander is, of de Indo?' Door zijn studie filosofie heeft hij geleerd om naar de wereld te kijken. 'Aan die studie heb ik waanzinnig veel gehad. Filosofie is gewoon een techniek. Een methode. Je leert analytisch denken, je leert lezen en schrij ven. Theater en kunst zijn veel vager dan filosofie. Filosofie is gericht op het verkrij gen van helderheid, het verhelderen van de gedachte. Het verhelderen van fundamentele begrippen waarmee we onszelf begrijpen, waarmee we de wereld begrijpen, zoals tijd, ruimte, angst, liefde, god, leven, dood, taal, geschiedenis. Terwijl kunst is gericht op het erkennen van tegenstrijdige krachten. Het plaats geven aan de chaos, het erkennen van chaos. Dus ik ga niet het Indische verhaal vertellen, maar ik ga proberen te laten zien hoe onmogelijk dat is en wat voor chaos dat creëert. En wat dat weer voor een andere chaos blootlegt. Dat is eerder een soort cascade. Je gooit iets om en terwijl je dat probeert te herstellen, maak je de vlek groter en gooi je wat anders om.' Verwacht niet van hem dat zijn theaterstuk straks gaat zorgen voor erkenning, waarnaar de Indische gemeenschap die zich miskend en niet begrepen voelt, al zo lang op zoek is. 'Ik zit door Theater Na de Dam in heel veel herdenkingscomités en ik zie de miskenning die daar nog altijd leeft bij de oudere gene ratie en dat die in stand wordt gehouden. Wat ik bij al die groepen zie is dat misken ning niet ophoudt. Miskenning is niet van buitenaf op te lossen. Dat komt niet goed. We kunnen een Indisch monument bouwen zo groot als de stad Rotterdam, dat lost niets op, de miskenning blijft.' Eerder stelde hij al voor de Indiëherdenking op 15 augustus te verplaatsen naar 4 mei. 'Ik vind het mooi om op 15 augustus erbij stil te staan dat op dat moment de Tweede We reldoorlog echt was afgelopen. Maar de hele wereld staat niet op dat veld. De Indische gemeenschap staat op dat veld. En dan gaan we allemaal kijken of de minister-president wel is gekomen en welke ministers er zijn geweest. En welke niet. En daar kunnen we dan weer lekker boos over worden. Ook ik ben een kind van de Tweede We reldoorlog. Mijn opa is bevrijd door de bom op Hiroshima. Mijn opa en oma zijn hier gekomen na de soevereiniteitsoverdracht, daardoor heeft mijn vader mijn moeder ontmoet en daardoor ben ik er. Maar ik vind nog steeds: voor mij is het mo ment om te herdenken 4 mei. Dat is op deze plek waar ik nu leef. In Nederland. Je sluit je ook af van je eigen land als je dat apart gaat vieren, of herdenken. Ik zie dat heel vaak bij vertegenwoordigers van de Indische en Surinaamse gemeenschap. Er was laatst een hoogleraar van Surinaamse afkomst die 4 en 5 mei een Hollandse obsessie met zichzelf noemde. Daarin zat de rancune van het altijd buitengesloten geweest zijn, maar tegelijker tijd sloot hij zichzelf buiten. De joden zeggen: Het gaat nooit over ons. De Indo's zeggen: Het gaat altijd over de joden. Dat is toch hilarisch. Ik vind het interessant hoe Nederland is omgegaan met het leed van zijn minderheden. Ik wil kijken naar de ruzie die daaruit is voortgekomen. Ik ben een toneelschrijver, dus ik moet het hebben van drama.' Op 13 mei speelt Bo Tarenskeen in De Toneelschuur in Haarlem zijn theatermo noloog Ons vertrouwen is nergens op ge baseerd over de huidige vertrouwenscrisis. Kaarten: www.toneelschuur.nl of bel: 023 - 517 39 10. mei 2014 17 Moesson #11 mei 2014.indd 17 28-04-14 10:06

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 17