Van oudsher spelen dromen INDONESIË een belangrijke rol in het leven van de inwoners van Zuidoost-Azië. Bij belangrijke beslissingen op persoonlijk of zakelijk vlak ontleende men advies aan dromen. Want dromen, zo gaat het verhaal, bevatten waardevolle informatie over wat er staat te gebeuren. Oude droomboeken die zijn geschreven in het Maleis bevatten lijsten met droombeelden en interpretaties. Het aantal droombeelden is enorm. De beteke nissen echter, vertonen veel minder variatie: de boodschap gaat altijd over de gezondheid, welvaart, sociale status, of het liefdesleven van de dromer of één van zijn naasten. Het 'lezen' van dromen is overigens niet iets van een ver verleden; ook nu nog is het interpre teren van nachtelijke visioenen populair in Indonesië. Zo zijn er op het internet meer dere websites met droomlijsten te vinden. En voor wie op ieder moment van de dag zijn dromen wil kunnen uitleggen, zijn er inmid dels ook een aantal apps verkrijgbaar (zoek op: tafsir mimpi). De Indische moeder van Mona en Marianne Meijer had geen app nodig om de dromen van haar dochters te duiden. Marianne: 'Aan iedere droom waar ik mijn moeder over vertelde, werd betekenis gegeven. En die was zelden positief; meestal ging het over ziekte en dood. Daardoor werd ik op een gegeven moment zelfs bang om haar mijn dromen te vertellen.' Haar zus Mona droomde nooit. Behalve die ene keer, toen ze droomde dat ze met haar moeder een kledingwinkel bezocht. Hoewel er genoeg keus in haar maat was, koos ze in haar droom een kledingstuk dat vermaakt moest worden. Voor moeder Meijer was de boodschap duidelijk: de droom voor spelde dat Mona met haar grote liefde zou trouwen, ondanks de tegenwerpingen van haar toekomstige schoonmoeder. Het geloof in het voorspellende karakter van dromen in Indonesië heeft te maken met hoe men dromen ziet: als de avonturen van de ziel van de dromer tijdens diens slaap. In Indonesië bestaat de traditionele opvatting dat de mens bestaat uit twee delen: een stoffelijk lichaam en een portie levenskracht (semangat in het Maleis). De semangat gedraagt zich als een schrikachtig vogeltje: bij het minste of geringste maakt het zich los van het lichaam en vlucht weg. Het wordt verjaagd door heftige emoties en pijn, maar ook slaap leidt tot de 'ontsnapping' van de semangat. Het reist dan naar een andere we reld, waar geesten en de zielen van overleden familieleden ronddolen. Een dimensie waar heden, verleden en toekomst samengaan. De avonturen die het daar heeft, zijn de beelden die de dromer ziet. Er zijn twee soorten dromen waar bijzondere aandacht aan wordt besteed in Indonesië: de symbolische droom en de boodschap- perdroom. In deze laatste droom krijgt de dromer bezoek van zijn vader of andere oude, wijze man, die de dromer een bood schap komt brengen. Het bericht hoeft niet te worden geïnterpreteerd; vaak gaat het om een advies of waarschuwing. Symbolische dromen zijn dromen waarin de dromer - of eigenlijk de semangat van de dromer - een droombeeld ziet dat 'gedecodeerd' moet worden. De volgende voorbeelden geven een indruk van de dromen en interpretaties die je kunt tegenkomen in de droomboeken: Als je droomt dat je vliegt, zal je veel ken nis verwerven. Als je een vogel vangt, zal je verliefd worden op een ander. Als je een grote vis ziet in je droom, zal je binnenkort gaan trouwen. Daarentegen wordt een droom waarin je trouwt gezien als een slecht voorteken: je staat voor grote problemen in je persoonlijke leven. Als een zwangere vrouw droomt dat ze een kris krijgt, zal ze een jongetje baren; krijgt ze een ring, dan zal de baby een meisje zijn. Zie je jezelf een citroen eten in je droom, dan betekent dat dat je binnenkort goud of zilver zal krijgen. En tot slot, ruik je een vieze geur in je droom dan wijst dit erop dat mensen in je omgeving kwaad over je spreken. Maar het duiden van dromen is ingewik kelder dan het op het eerste gezicht lijkt. Er zijn namelijk verschillende methoden die je kunt toepassen. Zo zijn er droomlijsten die de betekenis van een droombeeld ophangen aan de eerste letter van het object dat de dromer in zijn droom ziet. In weer andere teksten is het tijdstip waarop de dromer de droom heeft, doorslaggevend voor de uitleg van de droom. En een symbool kan soms ook op verschillende manieren worden geïn terpreteerd. Zo verklaart de auteur van een Maleis droomboek uit 1936, bijvoorbeeld, dat wanneer je in je droom gember ruikt, je bin nenkort ziek zal worden. Maar direct daarna legt hij hetzelfde droombeeld uit als een teken dat je snel rijkdom zal vergaren. Dus hoe zit dat nu met de betekenis van dromen? Die is er wel zeker. Ook als je niet gelooft dat dromen je een blik op de toe komst bieden, is er nog altijd de therapeu tische werking van dit populaire tijdverdrijf. Door verbanden te leggen tussen droom en werkelijkheid, wordt het leven begrijpelijk gemaakt. Zo biedt het houvast in onzekere tijden. En tot slot, door uit te spreken dat er iets positief staat te gebeuren, geeft het bovenal hoop. Marije Plomp hoopt dit jaar te promoveren met haar proefschrift Never-Neverland Revisited; Malay Adventure Stories. 22 Moesson Moesson #11 mei 2014.indd 22 28-04-14 10:06

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 22