'In Indonesië zijn dromen de avonturen van de ziel van de dromer tijdens diens slaap' Oneirocritica Sigmund Freud Tolak bala Maleise droomboeken uit Indonesië dragen onmiskenbaar het stempel van Arabische teksten over dromen uit het Midden-Oosten. Zo komen in een aantal Maleise lijsten met dromen Islamitische profeten, kamelen en leeuwen voor. Op hun beurt zijn de Arabische droomboeken terug te voeren tot het Griekse werk Oneirocritica ofwel De interpretatie van dromen, van de schrijver Artemidorus (2e eeuw na Chr.). Maar ook voor de komst van de Islam naar Zuidoost-Azië hechtte men belang aan dromen. Inheemse opvattingen over dromen en droomuitleg raakten echter later vermengd met tradities uit het Midden Oosten. In het westen wordt de droom gezien als iets persoonlijks: als een onbewuste verwer king van de ervaringen van de dromer, of als een uiting van verdrongen, persoonlijke verlangens (met dank aan psychoanalyticus Sigmund Freud). Het lijkt dan ook vreemd dat in landen waar men belang hecht aan dromen, zoals Indonesië, mensen dezelfde dromen hebben. Zij dromen de dromen die ze kennen uit de mondelinge overlevering en de droomboeken. In andere woorden, in die culturen zijn dromen cultureel bepaald. Een typisch voorbeeld is de droom van een vrouw die in haar droom door een slang wordt gebeten of ontvoerd; de slang staat symbool voor haar toekomstige echtgenoot. Dromen lichten een tip op van de sluier die de toekomst bedekt. Met kennis over de toekomst kun je proberen het kwaad dat op je wacht af te wenden. Tolak bala wordt dat genoemd. Je kunt dit doen door offers te geven aan goden of voorouders, geld te schenken aan de armen, bepaalde rituelen uit te voeren en te bidden. Hier volgt een voorbeeld van zo'n ritueel: Je neemt een sapu lidi of de stevige nerf van een groot blad. Die breek je vervolgens in zeven gelijke stukjes. De stukjes stop je met een flinke schep zout in een stukje stof. Dit pakketje begraaf je in de grond, terwijl je je tot Allah richt en hem vraagt jou en je gezin te beschermen. mei 2014 23 Moesson #11 mei 2014.indd 23 -fffi# 28-04-14 10:06

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 23