programma al een van de meest succesvolle sessiezangeressen van Nederland.' NEE ZEGGEN Het maken van een album is een weg vol obstakels. Keuzes maken. Je niet teveel laten beïnvloeden door anderen. 'Wanneer je bezig bent met nummers schrijven, is het eigenlijk heel simpel. Je vertelt wat je vertellen wilt, en dan is het af', vertelt Ming. 'Op mijn vorige twee albums heb ik me veel meer laten beïn vloeden door de mening van andere mensen. Dat is ook normaal denk ik. Wanneer je net begint met muziek maken, ben je nog veel onzekerder over wat je maakt. Nu heb ik dat minder. Ik ben wat dat betreft veel zelfverze kerder geworden. Ik weet nu veel beter wie ik ben en welke welk geluid daar het beste bij past. Ik durf nu wel te zeggen dat ik daar in het verleden weleens de fout in ben gegaan. Ik vond het toen moeilijk om te zeggen wat ik zelf wilde en voegde me dan soms naar de wil of ideeën van anderen. En dat was helemaal niet nodig. Een simpel nee was vol doende geweest. Maar ja. Dat hoort ook bij je ontwikkeling als muzikant. Als mens.' PERFECTIONISME Op Roots and Bones werkte Ming samen met Alexander van Popta. Hij produceerde samen met haar het album en arrangeerde de nummers. Alexander is co-writer van de tracks 'Not Lost' en 'Deer in Headlights'. Verder schreef en arrangeerde Ming alle liedjes zelf. 'Dat is een interessant proces. Ik begin altijd met de teksten, later componeer ik de muziek erbij. Maar dat is een hobbelig proces. Wat dat betreft is het goed om af een toe een cd op te nemen. Studiotijd is duur en door de deadline wordt je gedwongen keuzes te maken en moet je durven zeggen: dit nummer is nu klaar. Dit is wat ik op dit moment kan. Ik ben zangdocent en geef les in songwriting, dus ik ben kritisch op mijn eigen zang. Ik ben altijd op zoek naar een goede mix van techniek en emotie. Zangtechniek is goed om te beheersen, maar uiteindelijk draait het in muziek om de emotie. Wat dat betreft ben ik een perfectionist. En ook de teksten moeten perfect zijn. Ik heb op de middelbare school tweetalig onderwijs gevolgd: Nederlands en Engels. Toch laat ik mijn teksten altijd nalezen door een native speaker van het Engels. Het zou heel knullig zijn wanneer er een taalfout in mijn muziek zit. Dat leidt af van de inhoud van de nummers. En daar gaat het om.' Dat beroert me. Maar ook London Grammar luister ik graag. Loepzuivere stem. Muziek die je raakt. En ook Lana del Rey vind ik, hoewel misschien wat meer geproduceerd, een boeiende artiest.' GUILTY PLEASURES En dan nog 'De Wereld Draait Door'. Hoe kan het dat een band die in China al voor tienduizenden mensen heeft gespeeld, nog niet in het meest bekeken programma van Nederland heeft gespeeld? Steekt dat niet? Ming: 'Nou. Ik zou er natuurlijk wel graag wil len optreden. Je bereikt er een nieuw publiek mee. Als ik een keer uitgenodigd wordt om een guilty pleasure te komen zingen, sla ik dat niet af. Wat ik zou zingen? Dat weet ik echt niet.' SCHAAMTE Wanneer je je muziek nooit aan anderen laat horen, bestaat deze eigenlijk niet. Hoewel Ming graag optreedt en trots is op haar drie cd's, vindt ze het moment dat ze een nummer voor het eerst aan iemand laat horen altijd spannend. 'Dat is een kwetsbaar moment. Ik zing altijd over hele persoonlijke dingen. En de mensen die ik de eerste versies van mijn nummers laat horen, weten precies over wie en wat ze gaan. Maar aan de andere kant: ik schaam me niet voor wat ik zing. Het is mijn waarheid. En ik vind het prachtig om te zien dat andere mensen andere dingen in mijn nummers horen. Dan leer ik over mezelf en andere mensen, door mijn muziek. Dat is mooi. Ik geloof ook: er is altijd wel iets dat je niet weet van mensen. Muziek heeft de kracht om deze onbekende kant soms naar boven te brengen. Wat dat betreft heb ik grote bewondering voor Lianne La Havas. Zij heeft zo'n geweldige stem, alles is bewust. De cd Roots and Bones van Ming's Pretty Heroes is te koop in de betere platenzaak en te downloaden via iTunes. Je kunt het album en merchandise ook kopen op www.mingsprettyheroes.com juni 2014 15 Moesson #12 juni 2014.indd 15 23-05-14 10:43

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 15