Eigenaar Henry Mulyana ziet het probleem niet INDONESIË kon toch absoluut niet? Hadden ze daar in Indonesië dan niets geleerd van de Tweede Wereldoorlog? De meeste inwoners van Bandung haalden hun schouders op. Een storm in een glas water. Waarom zouden mensen zich zo druk maken om wat veel mensen een onschuldige verkleedpartij vinden? Onder druk van de media besloot de eigenaar van het café de deuren vorig jaar te sluiten. Sinds enkele maanden is het café weer open. Zelfde aankleding, maar nu ook met een portret van Winston Churchill aan de muur. HISTORISCH PERSPECTIEF Eigenaar Henry Mulyana ziet het probleem niet. 'Ik doe niets illegaals', zo meent hij. 'Bovendien, is de aankleding van mijn res taurant in historisch perspectief geplaatst.' Een raar verhaal. Zeker door Nederlandse of Indische ogen. Een 'nazi-café' openen in Bandung is immers te vergelijken met het openen van een restaurant in Japanse Tweede Wereldoorlogstijl in pak hem beet Schijndel. De wereld zou te klein zijn, wanneer dit zou gebeuren. En de eigenaars zouden zeker niet wegkomen met de uitleg dat dit volledig legaal is en in het juiste per spectief geplaatst. De vraag is echter: kun je de eigenaar van het Soldatenkaffee in Bandung zijn historische onwetendheid kwalijk nemen? In Nederland weet niet iedereen wat er precies gebeurd is tijdens de Tweede Wereldoorlog in Azië, laat staan dat ze dit in het juiste historische perspectief kunnen plaatsen. Natuurlijk, Mulyana weet in grote lijnen wat er tijdens de Tweede Wereldoorlog in Europa is gebeurd, maar of hij de details en gevoeligheden kent? Dat valt te betwijfelen. GESCHIEDENISONDERWIJS Geschiedenisonderwijs bepaalt voor een groot deel hoe we de wereld waarin we leven zien. Zo zijn voor veel Nederlanders de watergeuzen helden en was de beeldenstorm volledig gerechtvaardigd. De Duitsers, dat waren de bad guys tijdens de beide wereld oorlogen. En Nederlands-Indië, dat was een periode waarin Nederland een imperiale macht was. Een tijdperk dat ruw werd afgebroken door de Tweede Wereldoorlog. De dekolonisatie-oorlog wordt steevast beschreven als politionele actie terwijl men in de Indonesische geschiedschrijving spreekt van Agresi I en II. Elk land vertelt zijn schoolkinderen de geschiedenis zodat het er zelf zo gunstig mogelijk uitkomt. Ook in Indonesië. NATION BUILDING In de jonge republiek Indonesië was ge schiedenisonderwijs een van de belangrijkste gereedschappen voor nation building. Eén gemeenschappelijke en heroïsche geschie denis moest er voor zorgen dat er een gevoel van nationale eenheid ontstond in het land. De koloniale periode werd beschreven als 350 jaar onderdrukking en de Tweede Wereldoorlog is in de Indonesische ge schiedenisboeken vooral de periode waarin nationale helden als Soekarno en Hatta de Japanners gebruikten om zo de Indonesische republiek uit te kunnen roepen. Een stereo type ongenuanceerd beeld dat in de vele oorlogsfilms tijdens het Soeharto-regime elke keer werd bevestigd. Over hoe gevoelig de Tweede Wereldoorlog in Europa ligt, wordt in het Indonesische geschiedenisonderwijs geen aandacht besteedt. De symbolen die bij deze oorlog horen zoals het hakenkruis en de Duitse uniformen, zijn voor veel Indonesiërs als een plastic harnas en een houten zwaard. Attributen voor verkleedpartijen. DISCUSSIE Sinds de val van Soeharto staat het geschie denisonderwijs in Indonesië ter discussie. Vanaf de jaren zestig tot 1998 werden de geschiedenisboeken op een dusdanige manier geschreven dat het regime van Soeharto er gunstig uitkwam. De machtsgreep van Soeharto was noodzakelijk omdat com munisten anders een staatsgreep zouden plegen. En over de naar schatting 2 miljoen mensen die wegens vermeende commu nistische sympathieën werden ontvoerd en augustus 2014 21 Moesson #2 augustus 2014_V4.indd 21 23-07-14 23:5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 21