Trauma UIT DE KUNST augustus 2014 27 Moesson #2 augustus 2014_V4.indd 27 {S} 23-07-14 23:; 'Compositie' is de titel van dit prikkelende schilderij, waarbij je wordt aangetrokken door de vloeiende, geabstraheerde vormen en veelkleurigheid. Zodra je echter goed kijkt en hoort dat de kunstenaar Alex van Ravenswaay (1922-2002) een compositie heeft gemaakt van gestapelde lijken, krijgen de gezichten en lichaamsdelen een andere betekenis. Van 1942 tot 1946 zat Van Ravenswaay ge vangen in 12 jappenkampen en ook heeft hij aan de Birma-spoorweg gewerkt. Bij mishandeling door de Kempetai liep hij een gebroken kaak en een schedelbasisfrac- tuur op. In de gevangenis van Singapore werd hij samen met geïnterneerde Australiërs verdacht van kippendiefstal, waarna de Japanners hen onderste boven aan een vlees haak hingen, brandende sigarettenpeuken over hun hele lichaam drukten en gloeiende sintels op hun geslachtsdelen legden. Aan het einde van de oorlog woog hij 35 kilo. In 1946 vertrok hij met de Sibajak naar Amsterdam. Hij trouwde met Frieda Sieger. Samen kregen ze in 1952 een dochtertje: Madelon. Hij ondervond weinig begrip in Nederland voor het doorstane oorlogsleed. Na een kortstondig dienstverband bij de gemeente van Amsterdam besloot hij zijn brood te verdienen met zijn grote passie, het schilderen. Alex werd geboren in Soekaboemi. Het inter raciale huwelijk tussen zijn Hollandse vader die assistent-resident was en zijn Javaanse moeder, viel niet bepaald in goede aarde bij de koloniale overheid en de familie Van Ravenswaay. Zijn vader stuurde Alex op achtjarige leeftijd met zijn broer Daan naar Nederland waar hij uiteindelijk naar de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag ging. Docente en schilderes Charley Toorop onderkende direct zijn schil derstalent. Na zijn opleiding vestigde hij zich met zijn broer Daan op Bali, beiden pasten als mengbloeden niet in het stijve Holland. In Den Pasar voelden ze zich wel senang totdat ze in 1942 door de Japanners krijgsgevangen werden gemaakt. Midden jaren '70 stopte hij met schilderen. Hij leed aan evenwichtsstoornissen, chronische vermoeidheid, hoofdpijnen en dysenterie. Zijn gezichtsvermogen was zwaar achteruit gegaan omdat hij in het kamp vaak urenlang gedwongen werd in de zon te kijken. Ondanks FOTO: MICHIEL ELSEVIER STOKMANS Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. zijn grote talent kon hij niet als actief exposerend kunstenaar naar buiten treden, verlamd door zijn kampverleden en het onbegrip in zijn vaderland. Met het weelderige kleurgebruik in zijn werk heeft hij dit enigs zins kunnen verhullen. Hij hield van kleur, het betekende hoop voor hem.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 27