Qp 1 5 Augu hé r'd énkén w t hét s Ei ND E van dé T weedé Wé r'e P O O LEZERS REAGEREN Met vriendelijke groeten, Jean Laurens (Mevr.) J.R. Mellena, Roden Met vriendelijke groet, Rieke Barkey Ypke Rhearev 1 O grootvader is in het kamp overleden. Als ik hem wil herdenken ben ik zo vrij om dat op 15 augustus te doen, ik hoef me eindelijk niet meer aan te passen om erbij te horen. Als het de bedoeling van de redactie is om enig commentaar te geven op het artikel van Bo Tarenskeen (Moesson nummer 11), dan wil ik dat graag doen. Er worden twee dingen door elkaar gehaald, die niet te vergelijken zijn! Op 4 mei is het DODENHERDENKING, ter herdenking van ALLE Nederlanders die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen (waaronder mijn moeder op 8 mei 1945 in kamp 6 Ambarawa) en er is geen onderscheid tussen Indo's, totoks, joden, Hollanders etc. Op 15 Augustus herdenken wij het échte EINDE van de Tweede Wereldoorlog! Dat de Nederlandse politiek het einde van de Tweede Wereldoorlog, op 5 mei wil vieren, terwijl toen nog slechts alleen het Nederlandse deel bevrijd was, is politieke gemakzucht of het was 'goedkoper'(!), maar het kan natuurlijk ook onverschilligheid zijn of misschien zelfs domheid! Maar 4 mei en 15 augustus zijn dus een heel ander soort gedenkdagen en niet te vervangen of te combineren Opmerking: Het begrip Indo was 'toen froeher' in sommige kringen inderdaad een discriminerend woord, maar tegenwoordig is het veel meer een geuzennaam geworden. Zelf vind ik het woord 'dubbelbloed' veel leuker! Dat geeft iets extra's! Geachte Moesson, De cover van Moesson nummer 11 heeft mij pijnlijk getroffen: 'Geen 15 augustus meer maar 5 mei'. Waarom? Ik ben bijna 79 jaar en leeftijdgenoten hebben nog allemaal akelige herinneringen aan de Japanse bezetting. Vooral die van 85 jaar en ouder, die er nog zijn. 15 augustus samen herdenken, thuis of bij het monument, geeft toch een apart gevoel van verbondenheid. Vooral ook omdat wij zo weinig van onze bezettingservaringen kwijt konden. Bovendien, 15 augustus 1945 was pas echt het einde van de Tweede Wereldoorlog. Dat Bo Tarenskeen zijn verhaal mag vertellen in uw blad is tot daaraantoe, maar dat jullie dat op de cover zetten vind ik - en velen met mij - hoogst irritant. Als echt Indisch meisje heb ik me mateloos geërgerd aan de uitspraak van Bo Tarenskeen in de Moesson. Ik walg van de Hollandse kruideniersgeest die door onze geschiedenis heen telkens Indo's al naar gelang het ze uitkwam dan weer in- en dan weer uitsloot. Het zijn de Hollanders die ons telkens weer uitsluiten, niet andersom, Bo! Met Indo's zoals Bo, hebben we geen Hollanders meer nodig. Indo's hebben altijd graag bij Nederland willen horen, als je dat niet weet, ben je volgens mij gewoon dom en heb je inderdaad héél veel boeken nodig om je kennis te updaten. Waar ik vooral boos om werd, was de liefdeloosheid voor hun eigen mensen, van Bo en van interviewer Ricci Scheldwacht Dat is pas drama! Deze mensen passen niet in ons community-blad Moesson, waar de Indische gemeenschap zich begrepen moet voelen. Ik had van hoofdredacteur Marjolein van Asdonck beter verwacht! augustus 2014 33 Moesson #2 augustus 2014_V4.indd 33 24-07-14 00:00

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 33