Ik heb een ronde gemaakt langs de familie en alles opgeschreven dat me werd verteld ik veel over haar korte leven. Ik liet ze het prachtige fotoalbum van hun grootmoeder zien. Maar veel vragen over haar leven kon ik niet beantwoorden. De kinderen waren toen 15 en 11 jaar. Zo is het eigenlijk 30 jaar geleden begonnen. HOE KWAM JE AAN JE INFORMATIE? Het idee om alles in een boek te stoppen, kwam al vrij snel bij me op. Ja, het moest die vorm krijgen. Op die manier kon ik alles ordenen en vastleggen. Ik heb toen een schema in scenario's gemaakt en ben via deze methode aan het schrijven geslagen. Je begint met verzamelen van alle stukjes informatie over haar leven. Iedereen in de familie wist van de executie van Dido en in die tijd leefden nog veel familieleden. Bij hen ben ik begonnen, omdat mijn vader niet over het verleden wilde praten. Ik heb een ronde gemaakt langs de familie en alles opgeschreven dat me werd verteld. Door de gesprekken kreeg ik Dido steeds scherper in beeld. Maar de omstandigheden rond haar dood bleven een vraagteken. In de familie had niemand het over haar verzetsdaden. Waarom niet? Wisten de mensen het niet of wilden ze er niet over praten? Gelukkig bleek mijn tweede moeder later veel van mijn vader te hebben gehoord en dankzij haar olifantengeheugen werd zij mijn belangrijkste bron. Het versterkte de drang om alles uit te zoeken en op te schrijven. Haar levensverhaal ging voor mij een steeds grotere rol spelen. Het verhaal moest eruit. WAT BEN JE TE WETEN GEKOMEN OVER DIDO? Ik hoorde van iedereen dat Dido een bijzondere, aparte vrouw was. Ze was anders dan de anderen. In die tijd droeg zij al lange broeken, floot op haar vingers om een taxi te krijgen en klom bij feestjes over een muurtje om niet in de wachtrij te hoeven staan. Dido moet een opmerkelijke verschijning zijn geweest in het uitgaansleven van Batavia. Zij was stoer en ondernemend, ze had branie. Ze zat bij de Java Motorclub - een van de weinige vrouwen die er lid was - en werd er gewaardeerd om haar rijvaardigheid en technische kennis. Haar bijnaam was Kid of Kiddo, een naam die het ondernemende, avontuurlijke karakter van haar goed uitdrukt. Dido was onorthodox, onconventioneel, spontaan en vrijgevochten. Een feministe avant la lettre. HOE LAG DAT IN DE FAMILIE? In de verhalen die ik van tantes hoorde, werd zij soms neergezet als een egocentrische vrouw. Ze was, zei men, over het paard getild. Een vrouw met sterallures die altijd in het middelpunt van de belangstelling moest staan. Dat zij in de belangstelling stond, is begrijpelijk. Dido was een knappe vrouw. Ze was een populair fotomodel van De Lamar Studio. Dido was het gezicht van het biermerk Anker en van Modemagazijn Gerzon. Haar portret was te zien in bioscoopreclames en sierde de reclamezuilen van het vooroorlogse Batavia. Mannen vielen bij bosjes voor haar. Ik denk dat in de negatieve verhalen ook vrouwelijke jaloezie doorklinkt. Dido was een vrouw die bij andere vrouwen die gevoelens opriep. WAAROM GING ZE IN HET VERZET? Er moest en zou een daad worden gesteld. Ik denk dat haar beslissing voortkwam uit een enorme kwaadheid over de Japanse bezetting. Die kwaadheid maakte dat zij vond dat je iets moest doen. Het zat gewoon in haar karakter. Dido was bovendien politiek geïnteresseerd en ze was een heel strijdbaar. Daarom werd ze actief bij een verzetsgroep in Batavia. Deze groep was klein, er waren maar drie mannen en een andere vrouw bij betrokken. Het is denkbaar dat zij deel uitmaakten van een grotere verzetsgroep die onder leiding stond van de reserve kapitein KNIL A.L.J. Wernink. De hele groep, in totaal dertien mensen, is door de Japanners 42 Moesson Moesson #2 augustus 2014_V4.indd 42 24-07-14 00:01

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 42