'Het lijkt wel of Indië met het verstrijken van de jaren steeds meer tot het hier en nu is gaan behoren in plaats van tot het verleden' 'Iedereen 'leent' - zoals ik dat noem - herinneringen van anderen' INTERVIEW haar na afloop wilde feliciteren moest twee uur in de rij staan. Pamela herschreef de artikelen en plaatste ze in een breder kader. Het boek moest een overzicht worden van haar werk aan de universiteit. Geen theoretische publicatie voor anderhalve man en een paardenkop collega-schrijvers, maar een toegankelijk werk, geschreven vanuit het perspectief van de tweede generatie Indo's. Een boek met een brugfunc tie, waar gewone Indische lezers ook iets aan hebben. In die opzet is ze geslaagd. Precies een jaar later werd het resultaat gepresenteerd op de Tong Tong Fair. 'Nederlands-Indië is voorbij', schrijft Pamela Pattynama in de eerste zin van haar voorwoord. Toch constateert ze dat de herinneringen aan de voormalige kolonie vandaag de dag levend zijn als nooit tevoren. 'Het lijkt wel of Indië met het verstrijken van de jaren steeds meer tot het hier en nu is gaan behoren in plaats van tot het verleden.' In Bitterzoet Indië onderzoekt Pamela hoe dat komt. In haar boek noemt ze een aantal redenen. 'De eerste is de herontdekking van Indië in de jaren zeventig. Toen kwam de kolonie na jaren van vergetelheid ineens in de belangstelling. Dat gebeurde op verschillende manieren. Enerzijds was Indië een mikpunt voor kritiek. De beschuldigingen op televisie in 1969 door Joop Hueting dat Nederlandse soldaten tijdens de politionele acties oorlogsmisdaden hadden begaan, sloegen in als een bom. Sindsdien staat Indië symbool voor koloniale exploitatie en racisme. Tegelijkertijd groeide de belangstel ling voor tempo doeloe enorm. Daarbij werd Indië door een nostalgische bril bekeken. Die twee lijnen lopen continu door elkaar. Nu nog altijd. Dat vond ik een intrigerend verschijnsel, dat ik nader wilde onderzoeken.' In haar boek stelt Pamela dat met name de visuele media voor deze groeiende belangstelling van de laatste veertig jaar hebben gezorgd, al laat ze ook zien dat het van alle tijden is dat getuigenissen uit het koloniale verleden als waardevolle herinneringen werden opgetekend. In 1880 schreef de criticus Busken Huet al: 'Indië is ook in het lit- terarische eene melkkoe.' Een belangrijke rol dicht ze toe aan Tjalie Robinson die als eerste de lezers van Tong Tong opriep hun verhalen en foto's in te sturen. Later kwam daar Rob Nieuwenhuys met zijn tempo doeloe-boeken bij, die veel waardering oogsten buiten de Indische kring. 'Kees Fens, toch wel een van de grote namen van de Nederlandse journalistiek, schreef echt zwijmelstukken over die tempo doeloe-boeken.' Naast de invloed van Tjalie en Rob Nieuwenhuys zijn er meer oorzaken aan te wijzen die hun uitwerking hebben gehad op het beeld dat wij ons van Indië hebben gevormd, aldus Pamela. In Bitterzoet Indië laat ze zien hoe boeken als de Max Havelaar en De stille kracht grote impact hebben gehad op ons denken over Indië en decennia later opnieuw ook als film, tv-serie, toneelstuk en musical ons latere beeld van In dië zouden bepalen. 'Door de jaren heen hebben we ons een collectief beeld gevormd door alle verbeeldingen van Indië die tot ons zijn gekomen,' zegt Pamela. 'Herinneringen zijn nooit helemaal alleen van jezelf. Al denken we vaak anders, een herinnering is nooit persoonlijk, nooit uniek. Iedereen 'leent' - zoals ik dat noem - herinneringen van anderen. Zodra je iets hoort over Indië of Parijs of New York, heb je daar een beeld bij. Helemaal als je daar een film over hebt gezien. Visuele herinneringen werken heel krachtig door. Soms herinneren mensen zich een filmbeeld en denken ze dat ze het zelf hebben beleefd. Op die manier lenen mensen herinneringen van anderen. Net zoals mensen ook woorden lenen. Neem het bekende putverhaal uit de Bersiap. Heel veel mensen zeggen dat ze zelf de put hebben gezien waarin er getjintjangt werd. Dat is een breed gedeeld beeld gewor den. Maar herinneringen zijn onbetrouwbaar. Van iedereen. Neem nog een koekje.' Dat roept de vraag op hoe betrouwbaar onze geschiedschrij ving is als we die op herinneringen baseren. Pamela: 'Die vraag kun je je inderdaad stellen als je op zoek bent naar de waarheid. Maar die bestaat niet. De waarheid is altijd de waarheid van iemand of van een groep. En die is voor iedereen weer anders. Je kunt een heleboel verhalen vertellen, het leven bestaat uit verhalen, maar die verhalen 14 Moesson Moesson #3 september 2014.indd 14 27-08-14 23 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 14