INDIE 'Ik vind het wel lekker. Ja, bitterzoet is lekker' BITTERZOET 0 INTERVIEW leen maar de familieverhalen en overleveringen overnemen, maar ze ook transformeren. We veranderen ze en buigen ze om naar onze eigen interesse, ons eigen belang, wat wij nodig hebben.' Geven we er daarom onze eigen invulling aan? 'Ja, elke generatie zal zijn eigen verhaal maken. Dat migratie- verhaal is heel belangrijk voor de eerste generatie, maar het is hun verhaal, ook nog wel van de tweede generatie, maar daar ligt de focus op wat je met dat verhaal doet en de derde generatie heeft er ook weer een heel andere kijk op.' Wat is de kijk van de derde generatie? 'Heel fragmentarisch. O ja, ik geloof dat mijn opa en oma er vandaan komen en ik wil ook wel een wajangpopje in huis misschien. Enne, ik vind mezelf wel exotisch uitzien, net zo als mensen uit Afrika of de Filippijnen. Dus dat hele koloniale erfgoed, dat verandert en krijgt een andere plek.' Is dat erg? 'Nee, ik vind dat niet erg. Maar ik vind het wel jammer als er verhalen in de vergetelheid raken.' Wat is daar tegen te doen? 'Mensen interviewen en dat documenteren. En dat gebeurt ook wel. Verhalen van gewone mensen worden als geschie denis beschouwd en opgeschreven. Tjalie Robinson is daar al lang geleden mee begonnen. Ik ben niet voor niets abonnee van Moesson. Vind je dat de verhalen over Indo's ook buiten Indische kring hun weg naar het grote publiek weten te vinden? 'Eigenlijk nog niet genoeg, denk ik.' Hoe komt dat? 'Indische uitingen worden heel vaak niet als zodanig opgemerkt. Dan worden ze wel gezien, maar als gewoon Nederlands, niet in hun eigenheid. Het boek Zonder moeder van Karina Schaapman is daar een goed voorbeeld van. In de kern gaat dat boek over dekolonisatie en migratie. Toen die moeder hier kwam, wist ze helemaal niets, ze was berooid, gescheiden, werd met de nek aangekeken door de wijk waar zij en haar dochtertje kwamen te wonen. Die moeder heeft geen plek kunnen veroveren in de Nederlandse maatschap pij en daardoor heeft ze haar kind niet kunnen beschermen. En daardoor raakt ook dat meisje in de problemen. Het boek laat zien dat die zogenaamde geruisloze assimilatie hele maal niet zo zorgeloos was.' Maar daar ging het in de ontvangst van het boek helemaal niet over. 'Daarom heb ik mijn boek aan Karina uitgereikt.' En wat vind je dan van zo'n constatering dat het Indische niet wordt opgemerkt? 'Dat is heel vaak pijnlijk.' Je wordt er niet boos om? 'Nee.' Waarom niet? 'Soms word ik er wel boos om. Maar ik vind het productiever om te letten op dingen die wel gezien worden en te onder zoeken hoe het dan zit.' Mooie titel, Bitterzoet Indië. 'Ik kijk juist naar de gemengdheid. Zoete herinneringen, maar ook bittere gedachtes over Indië. En al die verschillende botsende herinneringen beïnvloeden elkaar. Dat vind ik heel interessant. Is bitterzoet eigenlijk een lekkere smaak? 'Ik vind het wel lekker... Ja, bitterzoet is lekker. Neem je zo meteen nog een paar koekjes mee voor onderweg?' HERINNERING EN NOSTALGIE IN LITERATUUR. FOTO'S EN FILMS DAMELA DATTYNANA Bitterzoet Indië Door Pamela Pattynama Prometheus/Bert Bakker: 304 pagina's (paperback) ISBN: 9789035132955 Prijs: €24,95 september 2014 17 Moesson #3 september 2014.indd 17 97-08-14 2317

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 17