Een nieuw toneelstuk van Eric Schneider Elk jaar komen de diplomaat Ferdy Aronius, zijn moeder Alice en diens ex-geliefde Mees Stork bijeen om de bombardementen op Hiroshima en Nagasaki te vieren. Moesson nam een kijkje bij de repetities van Eric Schneiders nieuwe toneelstuk Moesson. de BOM valt Door Dewi de Nijs Bik fotografie Piek Hummelinck Stuurman nadat De atoombommen zorgden voor talloze slachtoffers, maar betekenden tegelijkertijd het einde van de jappenkampen en uiteindelijk ook het einde van de koloniale samenleving. Eric Schneiders toneelstuk Moesson is gebaseerd op het eerste verhaal uit Een tropische herinnering, de novelle die de acteur, regisseur en (toneel)schrijver vorig jaar op 79-jarige leeftijd uitbracht. Hij is trots dat drie acteurs van naam de rollen vertolken: Bram van der Vlugt, Kitty Courbois en Thom Hoffman. 'Wat een raadselachtige vrouw', zegt Kitty Courbois over haar personage Alice. De drie acteurs nemen samen met de regisseur het stuk door. 'Het is altijd uitzoeken hoe een personage precies in elkaar zit', legt ze uit, 'in het begin begreep ik helemaal niets van Alice.' Toen ze gevraagd werd voor het stuk, heeft ze dan ook eerst lang moeten nadenken of ze de rol wilde nemen. 'Ik vond het moeilijke materie - ik wist er ook ontzettend weinig vanaf. Ik had altijd meer met de Joodse geschiedenis. Dankzij Thom 42 Moesson en Bram en de documentaires die zij mij aanraadden, waaronder Buitenkampers, weet ik nu veel meer over de geschiedenis van Nederlands-Indië.' Toen de acteurs voor de rollen werden gevraagd hebben ze eigenlijk ja op elkaar gezegd. 'Onafhankelijk van elkaar hebben we tegen de producent gezegd dat we mee zouden doen als de andere twee dat ook deden', vertelt Thom Hoffman. 'Dit stuk heeft ons bij elkaar gebracht, en na de eerste gezamenlijke lezing klonk het meteen al behoorlijk aangrijpend.' Een aantal jaar geleden sprak Thom Hoffman in een interview nog met Moesson over zijn eigen Indische grootmoeder en zijn vader die is geboren in Indië. Acht jaar geleden speelde hij een rol in Max Havelaar, een stuk waar ook Bram van der Vlugt bij betrokken was, en in 2009 bekleedde hij de Leonardo-leerstoel aan de Universiteit van Tilburg om met een groep studenten de geschiedenis van Nederlands-Indië te behandelen. Sindsdien is zijn interesse in het Indische verleden alleen maar gegroeid. 'Dit is een onderwerp dat nog nooit in het Nederlandse toneel is besproken. Wat gebeurde er na de capitulatie van Japan met alle Nederlanders die er zaten? Het stuk werpt een interessant licht op die periode, op een unieke manier. Het belang van dit stuk voor de Moesson-lezer is dan ook om samen naar de geschiedenis te kijken. Het is geen geschiedenisles, maar wel een kijk in de geschiedenis aan de hand van deze karakters. En in dit geval toevallig vanuit het perspectief van de Nederlanders.' ROMANTISCH Moesson is Eric Schneiders achtste toneelstuk. 'Sommige mensen vragen mij weleens waarom ik nu pas een toneelstuk over Indië schrijf', vertelt hij over de telefoon.'Ik heb als acteur een behoorlijk zwaar leven gehad, en nu heb ik gewoonweg meer tijd om te schrijven.' Schneider groeide op in Indië, zijn vader was leraar Duits en werd tijdens de Japanse bezetting aan de Moesson #3 september 2014.indd 42 27-08-14 23:19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 42