Column Ricky Risolles fcickij fcisolU* PI PS Voeg mij toe op Facebook (als je wil) like website saya op www.rickyrisolles.nl Lemper Ricky Risolles Vets in Hèt is acht uur op dè vrijdagöchtèn lokalèn tijd. Ik sta op het Gambir Stasiun Jakarta om mijn ticket tè kópèn voor mijn reis met de kereta api, de trein, naar Yogya. Katanya,folgèns sèggen, duurt désè reis maar een kleine zeven uur, als je tènminste met Eksekutif Class gaat. Eksekutif ClassJè kèn klètsèn wah je wil, maar Eksekutif Class dat klink mij wel lèkker in de kuping Tèrwijl ik in de rij sta, kèn ik sien wat mijn opties sijn. Ekonomi, Bisnis of Eksekutif Class.Vèrschil, ik kèn nog niet sien. De prijs, iya die wèl. Só kèn ik mèt Ekonomi al voor 55 duizend rupiah mijn tocht makèn. Diesèlfdè reis mèt Eksekutif Class kos mij al gauw 405 duizend rupiah. Dat is een vèrschil van 350 duizend rupiah! Nou, dènk ik bij mijsèlf, dan moet die Eksekutif Class wèl ècht gè-WÈL-dig sijn! Maar tèrwijl de rij ietwat kecil, klein, bègin tè wordèn, bègin ik te fan- tasérèn óvèr hoe de Eksekutif Class zou sijn... Luxe stoelèn? Daar bègin hèt al mee, moet wèl! Lèkker makanan? Kèn niet anders tog? Is tog niet verkéérd om lèkker 3- of 4-stèrren voedsèl te krijgen tijdèns een treinreis van zeven uur. Geluidsdicht? Waarschijn'luk óók wèl, want de èchtè mister Eksekutif houdt vast niet van lawaai, ribut-ribut èn hèrrie. Die fènt wil sepi; rust èn ruimtè. Iya. ruimte! Dat ik heer'lük mèt mijn bénèn lang uitgestrèk kèn liggèn terwijl ik mijn stoel hélèmaal uitklap. Dékèntje erbij èn désè fènt heerlijk tidur tijdens de reis. Misschien hééf dè Eksekutif Class óók wèl een personal entertainmènt system. Jewéétwèl, só'n tievie in de stoel voor je, mèt aallèmaal filems èn series waar je uit kèn kiesèn. Het twa-lèt! Die moet dan óók vélè malèn bétèr sijn, dan bij die andère klassèn. Bersih, ofwèl schoon. Dat kan haas nie anders. èn geurloos. Een twa-lèt in Eksekutif Class kèn nooit stinkèn, latèn we eerlük sijn. Èn hèt kèn al hélèmaal niet so'n jonkok twa-lèt sijn, wan hürkèn is tog on- mógèlijk in een rijëndè trein. Je pies dan die hélè coupé ondèr. En hoe dan? Als je jouw handèn wil wassèn èn alles, maar dan ook ècht ALLÈS ruik naar pies. Dah kèn tog niet? Nee, waarschijn'luk heef de Eksekutif Class een apart treinstel ingèricht als badkamèr. Mèt so'n vriendelijke meneer die jouw schone towels aanreik, na het cuci tangan. Selamat pagi, adayang bisa saya bantu? Kan ik u helpen? Ik schrik uit mijn droom en ik roep sonder bij na tè denken: Satu ticket ke Yogya, Eksekutif Class! De medewèrkèr gaat metéén óvèr tot handè- len en na wat gerégèl mèt mijn paspoort, krijg ik mijn trainticket naar Yogya geschóvèn: Eksekutif Class! Een grijns kom in de hoek van mijn mulut èn ik voel mij een èchte Eksekutif Class-reisiger. oktober 2014 11 Wanneer ik na ruim 9,5 uur uit de kereta api stap op Stasiun Yogya, hèb ik spierpijn van mijn kapottè stoel, pijn aan mijn orèn van hèt volume van de enige tievie voorin de coupé, lapar, hongerig, (want makanan was tijdèns de reis habis) èn stinkènd naar pies, want blijkbaar willen de eksekutifs wèl degelijk jonkokkend piesen in een rijdend twa-lèt. Maar tog dank ik alles wat mij lief is, dat ik gekósèn hèb voor Eksekutif Class. Want hèt verschil met Ekonomi Class moet méér sijn dan alléén de grootte van de kakkerlakken naas mij op de stoel. Lang leve de NS! Sampai jumpa lagi! Moesson #4 oktober 2014.indd 11 26-09-14 09:52

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 11