'Hoe ik me voel?' zegt Anneke Grönloh een half uur na haar optreden. 'Doodmoe. Maar zo voldaan. Man, wat heb ik weer veel teruggekregen van de mensen in de zaal. Wat waren ze emo tioneel en dan word ik het ook. Dat is een wisselwerking met je publiek. Dat mogen meemaken is elke keer weer een geweldige ervaring. Ik zing voor mijn publiek. Niet voor mezelf. Ik begon met "Nina Bobo", omdat er vanmiddag veel Indische mensen waren. En ik wist dat er ook mensen in de zaal zaten die in Soerabaja waren geboren, dus toen ik dat lied zong, voelde ik wat dat voor hen betekent. Die breken dan gewoon. En ik ook. Schei uit.' Wie Anneke Grönloh direct na een optreden van dichtbij heeft meegemaakt, weet hoe diep ze tijdens haar optredens kan gaan. Hoe breekbaar ze soms in de coulissen oogt, zodra ze de bühne op gaat en begint te zingen, ge beurt er iets met haar en begrijp je waarom ze ooit de bijnaam Miss Dynamite kreeg. Na afloop lijkt ze totaal uitgeput, totdat de eerste fans zich weer aandienen voor een foto, een handtekening of wat lieve woorden. Fans die haar vaak al kennen uit de tijd dat ze nog een tieneridool was. Ze heeft haar huis in Frankrijk, waar ze een groot deel van het jaar woont, weer tijdelijk verruild voor dat in Nederland. Deze maanden heeft ze een drukke agenda. Een tour langs twaalf zorginstellingen in Den Haag. Een optreden met de Mastreechter Staar, waar ze het slotakkoord vormde van een bevrijdingsconcert ter nagedachtenis aan het einde van de Tweede Wereldoorlog in Maastricht. Op 19 oktober zingt ze tijdens een Indische middag voor de Stichting Indisch Dordrecht en tussendoor trad ze op met The Dutch Swing College Band aan boord van de ss Rotterdam, het voormalige cruise schip van de Holland Amerika Lijn. Daar zong ze een heel ander repertoire. Niet haar grote hits als 'Brandend zand', 'Paradiso' of 'Cime- roni', maar jazznummers, bijgestaan door artiesten van de volgende generatie als Do en Candy Dulfer, voor wie ze een rolmodel is. 'Ik heb altijd al jazz gezongen, als jong meisje in Indië al', zegt Anneke. 'Ik was veertien jaar toen ik "Lullaby of Birdland" zong.' Op de ss Rotterdam werd ook haar nieuwe dvd-box Als de dag van gister gepresenteerd. Daarop is goed te zien hoe veelzijdig ze is. Naast verschillende uitvoeringen van haar bekende en minder bekende liedjes en jazznummers bevat de box ook opnamen uit het tijdperk van de zwart-wit televisie, die aangeven hoe groot haar status als tiener ster destijds was. Haar huwelijk met haar grote liefde diskjockey en platenproducer Wim-Jaap van der Laan zorgde voor een volksoploop in de straten van Amsterdam, vastgelegd door het Polygoonjournaal. Als piepjong zangeresje zette ze zelf een inzame lingsactie op touw voor de bevolking van het door een vulkaanuitbarsting getroffen Bali. Als iedereen 1 gulden extra aan postzegels plakte, kon zij de beoogde 25.000 gulden voor een ambulance bijeenbrengen, riep ze televisiekijkend Nederland op. 'Briefkaarten kunnen de mensen opsturen naar: Anneke Grönloh, Amsterdam.' Naast opnamen door de nationale televisie van Singapore of de Duitse televisie, is de ruim zeven uur durende dvd-box ook een trip down memory lane. Anneke in haar eigen tv- show voor de KRO. Anneke aan tafel bij Wil lem Duys. Anneke in duet met de Mounties. Anneke, zwoel met lang los haar in de jaren '70, liggend op een groot bed. Maar ook: Anneke in een curieus gastoptreden bij Sjef van Oekel en een opvallend protestlied over dakloze kinderen in Nederland, geschreven door haar goede vriend Jan Rot, die net als zij in Indonesië ter wereld kwam. Anneke Grönloh werd geboren in 1942 in Tondano op Noord-Celebes. Anneke: 'Dat heet nu Noord-Sulawesi. Een uithoek. Vanaf Jakarta is het ruim drie uur vliegen naar het vliegveld van Manado. Tondano was ooit een klein plaatsje, nu is het een stad met wel 100.000 inwoners. Indonesië is mijn ge boorteland, dat zal ik nooit vergeten. Nadat het onafhankelijk werd en het geen Indië meer genoemd mocht worden, bleef ik er geregeld komen. Indonesia zeiden ze daar. Ik ben het land sindsdien ook zo gaan noemen. Dat is er ingeslopen. Ik zeg ook geen Indisch meer, ik zeg gewoon Indonesisch. Ik heb een Indonesische moeder. Menadonees. Van de Minahassa. Nee, mijn moeder had geen gemengd bloed. Echt helemaal Indonesisch. Wat zeg ik: 200% Indonesisch! Ze heette Femmy Katoji Rorora. Katoji is een verbaste ring van Catootje. Leuk hè. Mijn moeder kon goed koken. Ze maakte overheerlijk ikan mas klaar. Dat is goudvis. Later in Nederland was mijn moeder de eerste die bami- en nasibal- len voor de automatieken leverde. Ze had een soort catering bedrijf in Eindhoven. Was ze daar maar mee doorgegaan, dan was ik nu steenrijk geweest, haha. Mijn moeder noemde mij Ati. Ze gaf alles en iedereen een bijnaam. Als ik in de Minahassa kom is dat nog steeds zo. Daar noemen ze me Noenie. Mijn kleindochter doet dat ook al. Die noemt me Mamike. Want mami betekent oma in het Frans. Mijn jongste zoon is met een Francaise getrouwd. Maar mijn kleinkinderen voelen zich volledig Frans. Tegen mij praten ze alleen maar Frans.' In een eerder interview met Moesson ver telde ze hoe ze zich nooit ergens helemaal thuis voelt. In het Nederland van de jaren vijftig werd ze voordat ze doorbrak nog wel eens uitgescholden voor pindapoepchinees. In Indonesië juist voor kepala kéju. En ook al voelde ze zich op zulke momenten buitenge sloten, ze bleef altijd een optimistisch mens. Als meisje van zeven kwam ze in 1949 met haar ouders en haar zusje definitief naar Nederland. Het gezin Grönloh was al eerder 14 Moesson Moesson #4 oktober 2014.indd 14 26-09-14 09:52

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 14