De oeuvrebox (3 dvd 1 cd) van Anneke Grönloh: Als de dag van gister. Een gouden carrière in beeld is te koop bij Moesson! Shop via www.moesson.nl of maak 31,99 (inclusief 2,- verzendkosten) over op NL77INGB0000006685 t.n.v. Moesson en o.v.v. 'box Anneke Grönloh'. Vergeet uw adresgege vens niet te vermelden! een jaar in Nederland geweest. Haar vader was beroepsmilitair en werd naar Indië teruggezonden om de orde te herstellen. Het was de tijd van heftige gevechten tegen Indonesische vrijheidsstrijders. In Makassar maakte Anneke rellen mee, waarbij Indonesi sche bendes het gemunt hadden op de daar woonachtige Hollanders en Indo's. Anneke: 'Mijn vader was commandant en zijn bataljon bestond uit Ambonezen. We woonden met veertig gezinnen in een ziekenhuis. Om ons te beschermen was er een mitrailleur vastgeschroefd op de balie bij de hoofdingang. Als we aangevallen werden door rebellen, moesten die jongens op onze belagers schieten. Deden ze dat niet, dan werden wij vermoord. Mijn moeder liep met een handgranaat in haar badjas. Als het ge vaarlijk werd, zei ze: "Als ik naar buiten loop en ik stop mijn hand in mijn rechterzak, dan blijven jullie binnen en jullie mogen niet kij ken." Achteraf begreep ik dat ze zichzelf dan samen met onze aanvallers wilde opblazen. Mijn moeder was moedig. Een heel domi nante vrouw, maar ook lief. En mammie was ontzettend grappig. Toen ze voor het eerst in Nederland kwam, zei ze verbaasd: "Wat zijn ze hier rijk, zeg! Moet je die fabrieken zien met plantjes voor de ramen en gordijnen." Ze had nog nooit een flat gezien. Een stofzui ger kende ze ook niet. Deed ze de slang er verkeerd om in. Dat kan tegenwoordig niet meer. Maar vroeger blies zo'n stofzuiger dan het vuil eruit in plaats van het op te zuigen. "Wat wonen er hier toch een stel vieze men sen", zei ze dan. Mijn moeder staat voor mij op een voetstuk, dat wil je niet weten. Een piepklein vrouwtje, 1 meter 50. Gelukkig ben ik wat langer geworden dan zij, maar ik heb wel de kleinste schoenmaat: 35.' Ze was zeventien toen ze onder contract kwam bij platenmaatschappij Phonogram. 'Omdat ik minderjarig was moest mijn moeder voor mij tekenen. Mijn moeder sprak heel slecht Nederlands en daar heeft de platenmaatschappij misbruik van gemaakt.' Daardoor liep Anneke later miljoenen aan royalty's mis. De zaak kwam in 2000 voor de rechter en werd uitgebreid in de media besproken, maar de uitkomst was niet zoals 16 Moesson ze had gehoopt. Haar claim was verjaard. Van 'Brandend zand', haar bekendste hit in de Benelux, werden drieënhalf miljoen exem plaren verkocht. En dat was wereldwijd niet eens haar grootste succes. Anneke: '"Nina Bobo" is mijn bestverkochte plaat. Die heeft in 48 landen gescoord.' Haar verkoopcijfers zijn indrukwekkend: meer dan 30 miljoen verkochte platen wereldwijd, 16 gouden en platina platen, 4 nummer 1 hits op rij in Nederland. De langste nummer 1 notering in de hitparade. Daarmee is ze de succesvolste Nederlandse artiest ooit. Iets wat niet veel mensen beseffen. Net zoals haar moeder is ze een vechter, een doorzetter, een overlever. 'Ik ben geboren in het oerwoud. Niet in het ziekenhuis of in een huis. Mijn moeder had zich met mij in de rimboe verborgen. Mijn opa floot dan een vogelwijsje als hij ons eten en drinken kwam brengen. Als mijn moeder dat hoorde wist ze dat hij eraan kwam. Mijn nageboorte is be graven in de aarde. Daar is een boom uit de grond gekomen. Hij schijnt reusachtig te zijn. Maar ik kan het niet aan om naar die plek te gaan. Ik wil er ook geen foto van hebben. Dat is voor mij te emotioneel.' Later werden Anneke en haar moeder toch door de Japanners ontdekt en kwamen ze in het jappenkamp terecht. 'Daar kreeg ik de bijnaam Yokkotjang - klein zusje - en moest ik Japanse liedjes zingen. Toen mijn vader na de oorlog uit het kamp kwam, verbood hij me die naam te gebruiken. Maar die naam is me altijd bij gebleven. Ik vond hem wel apart.' Op haar 65ste maakte Anneke haar acteerde- buut in de speelfilm Ver van familie van Ma rion Bloem. Haar oudste zoon Steven schrok toen hij de film zag: hij had zijn moeder nog nooit zo oud gezien. 'Ik heb mooie recensies gehad. En een prachtig compliment van Ellen Vogel. Dat is voor mij de allergrootste ac trice die we ooit gehad hebben. Ik heb nooit acteerles gehad. Bij elke scène heb ik alleen maar mijn moeder in gedachten gehad. Hoe ze was, broos en fragiel. Als ik een lied zing is het voor mij het allerbelangrijkste de in tentie ervan over te brengen. Een verhaal te vertellen en het gevoel dat daarin naar voren komt. Die emotie te delen met het publiek. Een goede zangeres is misschien ook altijd een beetje een actrice.' Een van de mooiste bijdragen in de dvd-box is de vertolking van het nummer The rose samen met haar jongste zoon Wim-Jaap jr. op haar 50-jarig jubileum in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. 'Dat was voor ons heel emotioneel. Dat nummer is gespeeld op de begrafenis van mijn zusje en ook van mijn man. Hij is nu tien jaar geleden overleden, anders waren wij 50 jaar getrouwd. Hij is in Frankrijk begraven. Ik heb lang overwogen om hem naar Nederland te halen, maar ik heb besloten om hem toch daar te laten, want hij heeft daar enorm genoten. Dat land was zijn lust en zijn leven. Als ik optrad ging hij altijd met me mee. Maar hij is nooit mijn manager geweest. Als iemand zei: "Wat kost uw vrouw?" dan was hij al meteen beledigd. "Ik kan mijn vrouw toch niet verkopen?" zei hij dan.' Ze vertelt dat ze even voor een paar dagen naar Frankrijk gaat om op adem te komen. Wim-Jaap jr. en zijn gezin wonen op vijf minuten rijden van haar huis in de Bour gogne. 'Maar ik ben graag in Nederland hoor, gemiddeld zo'n 2 a 3 keer per maand om op te treden. Zolang ik mijn kwaliteit kan hand haven en de mensen mij nog graag zien ga ik door. Een artiest bestaat bij de gratie van het publiek. De support en loyaliteit van mijn fans geven mij een enorme kracht. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor. Dankzij hen ben ik niet kapot te krijgen!' Moesson #4 oktober 2014.indd 16 26-09-14 09:52

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 16