De Sunshine Show Ontheemding THEATER is een karaoke-tragedie en vertelt het verhaal van Sunshine, een Thaise travestiet die op zoek is naar zijn zoon. Tijdens de voorstelling vertelt hij over hoe hij een jongen was, maar een vrouw werd. Een verhaal van transformatie en onbeantwoord verlangen. Hij beweegt hemel en aarde om zijn zoontje weer te kun nen zien. Hartstocht 'Ik vind het mooi dat ik weer in de huid van Sunshine mag kruipen', vertelt Esther Scheldwacht. 'Ik hou zo hartstochtelijk veel van dit verhaal. Het is zo mooi die gelaagdheid die Sunshine heeft, binnenkant en buiten kant. Aan de buitenkant is er de travestiet die optreedt in de karaokebar en moet dansen in nachtclubs, terwijl aan de binnenkant het verdriet van het niet meer kunnen zien van zijn kind woekert. Het verdriet over zijn verlies, maar tegelijkertijd de moed en hoop die hij heeft, het onstilbare verlangen om zijn kind terug te zien. Elk aspect van het verhaal is meer dan wat het op het eerste oog lijkt. Er zit altijd een andere kant aan.' Zeggingskracht 'Het is geweldig dat De Sunshine Show zo'n succes is geworden. Het geeft me zoveel moed dat mijn voor stelling door zijn zeggingskracht kan overleven. Weet je, soms word ik heel treurig van het Nederlandse theaterlandschap. Er is steeds minder geld en het leven voor theatermakers is er door het culturele beleid van de overheid niet gemakkelijker op geworden. Dat De Sunshine Show en Op een mooie Pinksterdag dan zo aanslaan, dat is een groot cadeau.' Onzekerheid Nadat De Sunshine Show in première ging, was Esther bang dat haar schrijversdebuut geen lang leven beschoren zou zijn. 'Ik was steeds bang dat dit een toe valstreffer was. Dat het me niet zou lukken om nog een succesvol toneelstuk te schrijven. Toen ik aan Op een mooie Pinksterdag begon, het verhaal over een gezin dat hun kind verliest, wist ik al snel waar het verhaal heen moest. Maar de onzekerheid blijft. Pas toen de eerste positieve recensies kwamen, werd ik rustig. Nu ben ik wel bevestigd in mijn keuze om naast het acte ren ook te schrijven. Bovendien, ik schrijf ook veels te graag. Ik vrees dat die onzekerheid een karaktereigen schap is waar ik mee zal moeten leren leven. Naïviteit en intuïtie Momenteel schrijft Esther aan haar derde en vierde toneelstuk. Waar ze het bij het eerste en tweede stuk heel lang bij zichzelf hield, vertelt ze er nu al wel over. 'Ik ben nu gelijk al op zoek gegaan naar toneelgezel schappen en mensen om mee samen te werken. Zo weet ik straks sneller hoe en wanneer ik mijn nieuwe stukken kan spelen. Ik voel de druk om iets goed te maken nu ook minder dan voorheen. Ik droom vaak letterlijk zinnen. Onlangs droomde ik dat naïviteit en intuïtie mijn grootste vrienden zijn in het maakpro- ces. Dat is ook zo. Ik moet schrijven alsof ik een kind ben. Me niet laten afremmen door angsten of 'wat als'. Gewoon maken wat ik mooi vind. Niet meer, niet minder. Sinds ik die droom heb gehad is er een juk van me afgevallen.' Kwetsbaarheid Sunshine is een kwetsbaar persoon die een belang rijke transformatie ondergaat in zijn leven. Hoe zit dat eigenlijk met Esther Scheldwacht? Wie is er kwetsbaar der, de actrice of de toneelschrijfster? 'Ik denk dat de actrice kwetsbaarder is. Wanneer ik op het toneel sta denk ik soms: waarom doe ik dat nou? Als acteur sta je soms letterlijk in je blote kont op het podium. Door al het acteren en de heftige emoties die je speelt, kan je zielsleven uitgehold raken. Als schrijver ben je wat dat betreft wat minder kwetsbaar. Daar hoef je de emoties maar een paar keer te voelen. Alleen op je schrijfkamer zonder dat iemand het ziet. Als acteur moet je die emoties elke dag weer uitventen op het podium. Dat is soms best heftig. Wat je schrijft, ben je zelf. De Sunshine Show is het verhaal van een persoon die uiteindelijk huis en haard verlaat om maar bij zijn zoon te kunnen zijn. En ook het stuk waar Esther nu aan schrijft gaat over iemand die haar moederland niet kent. 'Ontheemding en afkomst houden me bezig. Ik denk dat mijn stukken een manier zijn om dat gevoel via een omweg uit te leggen. Dat gevoel is voor mij heel herkenbaar. Dat gegeven, dat je weet dat je oorsprong ergens anders ligt. Dat heeft gevolgen voor wie je bent. Ik vind het moeilijk om onder woorden te brengen, vandaar dat ik het via mijn toneelstukken probeer te vertellen. oktober 2014 41 Moesson #4 oktober 2014.indd 41 26-09-14 09:53

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 41