De
Sunshine
Show
Ontheemding
THEATER
is een karaoke-tragedie en vertelt het verhaal van
Sunshine, een Thaise travestiet die op zoek is naar zijn
zoon. Tijdens de voorstelling vertelt hij over hoe hij
een jongen was, maar een vrouw werd. Een verhaal
van transformatie en onbeantwoord verlangen. Hij
beweegt hemel en aarde om zijn zoontje weer te kun
nen zien.
Hartstocht
'Ik vind het mooi dat ik weer in de huid van Sunshine
mag kruipen', vertelt Esther Scheldwacht. 'Ik hou zo
hartstochtelijk veel van dit verhaal. Het is zo mooi die
gelaagdheid die Sunshine heeft, binnenkant en buiten
kant. Aan de buitenkant is er de travestiet die optreedt
in de karaokebar en moet dansen in nachtclubs, terwijl
aan de binnenkant het verdriet van het niet meer
kunnen zien van zijn kind woekert. Het verdriet over
zijn verlies, maar tegelijkertijd de moed en hoop die hij
heeft, het onstilbare verlangen om zijn kind terug te
zien. Elk aspect van het verhaal is meer dan wat het op
het eerste oog lijkt. Er zit altijd een andere kant aan.'
Zeggingskracht
'Het is geweldig dat De Sunshine Show zo'n succes is
geworden. Het geeft me zoveel moed dat mijn voor
stelling door zijn zeggingskracht kan overleven. Weet
je, soms word ik heel treurig van het Nederlandse
theaterlandschap. Er is steeds minder geld en het leven
voor theatermakers is er door het culturele beleid van
de overheid niet gemakkelijker op geworden. Dat De
Sunshine Show en Op een mooie Pinksterdag dan zo
aanslaan, dat is een groot cadeau.'
Onzekerheid
Nadat De Sunshine Show in première ging, was Esther
bang dat haar schrijversdebuut geen lang leven
beschoren zou zijn. 'Ik was steeds bang dat dit een toe
valstreffer was. Dat het me niet zou lukken om nog een
succesvol toneelstuk te schrijven. Toen ik aan Op een
mooie Pinksterdag begon, het verhaal over een gezin
dat hun kind verliest, wist ik al snel waar het verhaal
heen moest. Maar de onzekerheid blijft. Pas toen de
eerste positieve recensies kwamen, werd ik rustig. Nu
ben ik wel bevestigd in mijn keuze om naast het acte
ren ook te schrijven. Bovendien, ik schrijf ook veels te
graag. Ik vrees dat die onzekerheid een karaktereigen
schap is waar ik mee zal moeten leren leven.
Naïviteit en intuïtie
Momenteel schrijft Esther aan haar derde en vierde
toneelstuk. Waar ze het bij het eerste en tweede stuk
heel lang bij zichzelf hield, vertelt ze er nu al wel over.
'Ik ben nu gelijk al op zoek gegaan naar toneelgezel
schappen en mensen om mee samen te werken. Zo
weet ik straks sneller hoe en wanneer ik mijn nieuwe
stukken kan spelen. Ik voel de druk om iets goed te
maken nu ook minder dan voorheen. Ik droom vaak
letterlijk zinnen. Onlangs droomde ik dat naïviteit en
intuïtie mijn grootste vrienden zijn in het maakpro-
ces. Dat is ook zo. Ik moet schrijven alsof ik een kind
ben. Me niet laten afremmen door angsten of 'wat
als'. Gewoon maken wat ik mooi vind. Niet meer, niet
minder. Sinds ik die droom heb gehad is er een juk van
me afgevallen.'
Kwetsbaarheid
Sunshine is een kwetsbaar persoon die een belang
rijke transformatie ondergaat in zijn leven. Hoe zit dat
eigenlijk met Esther Scheldwacht? Wie is er kwetsbaar
der, de actrice of de toneelschrijfster? 'Ik denk dat de
actrice kwetsbaarder is. Wanneer ik op het toneel sta
denk ik soms: waarom doe ik dat nou? Als acteur sta je
soms letterlijk in je blote kont op het podium. Door al
het acteren en de heftige emoties die je speelt, kan je
zielsleven uitgehold raken. Als schrijver ben je wat dat
betreft wat minder kwetsbaar. Daar hoef je de emoties
maar een paar keer te voelen. Alleen op je schrijfkamer
zonder dat iemand het ziet. Als acteur moet je die
emoties elke dag weer uitventen op het podium. Dat is
soms best heftig.
Wat je schrijft, ben je zelf. De Sunshine Show is het
verhaal van een persoon die uiteindelijk huis en haard
verlaat om maar bij zijn zoon te kunnen zijn. En ook
het stuk waar Esther nu aan schrijft gaat over iemand
die haar moederland niet kent. 'Ontheemding en
afkomst houden me bezig. Ik denk dat mijn stukken
een manier zijn om dat gevoel via een omweg uit te
leggen. Dat gevoel is voor mij heel herkenbaar. Dat
gegeven, dat je weet dat je oorsprong ergens anders
ligt. Dat heeft gevolgen voor wie je bent. Ik vind het
moeilijk om onder woorden te brengen, vandaar dat ik
het via mijn toneelstukken probeer te vertellen.
oktober 2014 41
Moesson #4 oktober 2014.indd 41
26-09-14 09:53