y?' m Si b° Kind van de rekening Hell Ships MIPS Hebbes! i .si^'vP 'Kind van de vijand' werden ze genoemd, maar veel neutraler is 'oorlogs kinderen' of het door wetenschap pers gemunte 'children born of war'. Het laatste geeft preciezer aan waar het om gaat, namelijk om kinderen die zonder de oorlog niet geboren zouden zijn. Het zijn de nakomelin gen van een Japanse vader en een Indische moeder. Achter de bena mingen gaan pijnlijke persoonlijke geschiedenissen schuil. Wie naar zijn biologische vader zoekt, zoekt naar een naam en naar een identiteit. De behoefte om te weten wie je vader is, is een fundamentele behoefte die taal, tijd en cultuur overstijgt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn veel Japanse oorlogsar chieven bewaard gebleven, zegt Kaori Maekawa van de stichting Oorlogs getroffenen in de Oost (S.O.O.). Maar op eigen houtje onderzoek doen, is nauwelijks mogelijk: de Japanse over heid is onverschillig, de privacywet geving streng en het archief weinig toegankelijk - zeker voor wie geen Japans beheerst. In Utrecht organiseerde de stich ting S.O.O. een symposium over het onderwerp met sprekers uit Japan en Europa. De stichting is opgezet om mensen te helpen bij hun speurtocht naar hun biologische vader. Kaori Maekawa: 'We hopen dat we een begin kunnen maken met de sociale acceptatie van het zogenaamde "kind van de vijand".' Het symposium maakte duidelijk dat het vraagstuk van de oorlogskinderen veel meer mensen raakt dan alleen de Indische groep. Het is een universeel vraag stuk want zolang er oorlogen zijn, zullen er oorlogskinderen worden geboren. De Japanse advocaat Hiroyuki Kawai zet zich al jaren lang belangeloos in voor de nako melingen van Japanse militairen en niet-Japanse moeders. Op een vraag waarom hij dat deed, antwoordde hij dat iedereen het recht heeft om zijn identiteit te kennen en hij het als een morele plicht beschouwt om oorlogsweeskinderen te helpen. De Japanse overheid is daarin nalatig en, zo zei hij via een vertaalster, 'ik ben daarvoor geschaamd.' Meer informatie: www.s-o-o.nl Hell Ships is de titel van een dvd-box met drie docu mentaires over het lot van de krijgsgevangenen die tijdens de Tweede Wereldoorlog dwangarbeid moesten verrichten. De Hell Ships waren de schepen waarmee de Japanners hun krijgsgevangenen door Azië vervoer den. De transporten waren zeer gevaarlijk, want onderweg waren ze regelmatig het doelwit van de Britse en Amerikaanse marine en lucht macht. Niet zelden werden de schepen gebombardeerd of getorpedeerd en door de geallieerden tot zinken gebracht. Ook al wist men aan geallieerde kant dat er eigen mensen aan boord waren. Die zaten doorgaans met veel te veel opgepropt in het ruim en konden bij een voltreffer geen kant op. Een afschuwelijke gedachte. De ondergang van de Junyo Maru, dit jaar 70 jaar geleden, was een van de grootste scheepsrampen in de geschiedenis. De titel Hell Ships dekt overigens niet helemaal de lading. Want de documentaires geven ook een indrin gend beeld van de werkkampen waar de gevangenen naartoe werden gebracht en hoe het eraan toeging bij de aanleg van de beruchte Birma-spoorlijn, de Pakan Baroe-spoorlijn op Sumatra en de vliegvelden op Flores en de Molukken. Filmer Kees Maaswinkel interviewde een aantal voor malig krijsgevangenen, onder wie de onlangs overleden Indische oorlogsheld Giovanni Hakkenberg. Hun getui genissen en de prachtige tekeningen die gevangenen tijdens hun gevangenschap maakten en die worden af gewisseld met zwart-wit archiefbeelden, illustreren de veerkracht van men sen. Welke ontberingen de gevangenen moesten doorstaan, hoe ze als paria's vernederd werden, welke wreedheden ze moesten ondergaan en hoe ze de dood in de ogen zagen, ze gingen door met leven. Een ontzag wekkend document. (RICCI SCHELDWACHT) r^cUMENTAlM» de Mol Moesson mag 5 exemplaren van de dvd Hellships verloten! Meedoen? Stuur voor 14 oktober een mail met uw adresgegevens naar redactie@moesson.com met in het onderwerpsveld 'Hellships'. Een kaartje sturen kan natuurlijk ook, naar Moesson, postbus 2074, 3800 CB in Amersfoort. k Een gouderftarrière i 8 Moesson I I De oeuvre-box van Anneke Grönloh j is gewonnen door: Dé Janssen-Her- bergs, F.H. Engelen, W.Waitz en H.A. Nahuysen. De Gids historische stads wandelingen Indonesië is gewonnen door: K.C. Gouwen, Scilla Topper, J. ter Burg, E.R. Steinebach-van Reijn 1 en Nol Kok. Gefeliciteerd! 1 Moesson #4 oktober 2014.indd 8 26-09-14 09:51

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 8