'IK BEN HEEL ERG BLIJ DAT IK IN DEZE FILM EINDELIJK EENS EEN KEER ECHT GECAST BEN ALS INDO ALS RVE ALS EEN RESERVE CHINEES' w S llf BIOGRAFILM PATRIA is de titel van een speelfilm over Arthur Knaap, een Indische jongen die meevocht in de Eerste Wereldoorlog. Hij woonde in Parijs en vocht met honderden andere Nederlan ders mee met de Fransen tegen de Duitsers. Nederland was tijdens de Eerste Wereldoor log neutraal en omdat buitenlanders geen toegang hadden tot het gewone Franse leger, trad Arthur toe tot het Vreemdelingen legioen. Hij voelde zich zo thuis in Frankrijk, dat hij het als zijn plicht zag om te vechten voor zijn nieuwe vaderland. Zonder internet was Patria er nooit gekomen, zegt regisseur Klaas van Eijkeren (39), één van de initiatiefnemers van de film. Samen met zijn goede vriend, Tim Tubée (37), die de art direction van de film deed, verbaasde hij zich erover dat ze zo weinig over de Eerste Wereldoorlog wisten. Op internet vonden ze een website die geheel aan de Eerste Wereld oorlog (1914-1918) is gewijd. Daarop vonden ze drie brieven van Arthur Knaap. De twee vrienden waren meteen gegrepen door zijn beschrijvingen van de strijd in de loopgraven. 'De brieven dateren uit 1915 en 1916, maar ze zijn heel beeldend geschreven. Ik zag er meteen filmscènes bij', zegt Klaas. Dat Arthur Knaap goed kon schrijven was geen toeval. Zijn vader was de in Indië be ruchte criticus Otto Knaap, die voor verschil lende Indische kranten werkte. Later schreef Otto Knaap vanuit Parijs als kunstrecensent voor De Telegraaf. Hij liet enkele brieven van zijn zoon lezen aan de dichter Willem Kloos, een van de oprichters van het literaire tijdschrift De Nieuwe Gids. Die was onder de indruk van het moedige optreden van Arthur en publiceerde ze tijdens de oorlog al in De Nieuwe Gids onder de titel 'Brieven uit den loopgraaf'. Klaas van Eijkeren ging op onderzoek uit en stuitte op de inmiddels overleden Indische componist en musicus Otto Ketting, klein zoon van Otto Knaap. 'Kom maar langs', zei die toen Klaas hem vier jaar geleden belde. 'Ik heb hier nog wel meer brieven van oom Tuur.' Toen de filmmaker die allemaal had gelezen, wist hij dat hij genoeg materiaal had voor een filmscript. 'Ik heb er heel weinig bij hoeven verzinnen. Wat je in de film ziet is allemaal gebaseerd op de beschrijvingen van Arthur Knaap.' Ook hoofdrolspeler Timothy Flohr (33), die de rol van Arthur speelt, werd op internet gevonden. Timothy Flohr: 'Klaas vond me via mijn eigen website. We zijn eerst een kopje koffie gaan drinken. Ik merkte dat hij al meteen aan het testen was of ik gelijkenissen met Arthur vertoonde. Toen hebben we een eerste trailer gemaakt. Dat was acht jaar geleden.' Het duurde nog een aantal jaren voor het echte filmen zou beginnen. Klaas: 'Naarmate de tijd vorderde was ik wel bang dat Timothy te oud zou worden voor de rol. Arthur was een twintiger. Maar hij ging gelukkig steeds meer op Arthur lijken.' Timothy: 'Ik ben heel erg blij dat ik in deze film eindelijk eens een keer echt gecast ben als een Indo en niet als een reserve Chinees. Mijn ouders zijn allebei Indisch. Mijn vader is nog wel in Indonesië verwekt, maar in Nederland geboren. Mijn moeder kwam op achtjarige leeftijd naar Nederland. Ik ben nog nooit in Indonesië geweest. Dat staat op mijn to-do-lijst.' Klaas: 'Ik ben niet Indisch, maar ik heb Spaans bloed. Dat gaat helemaal terug tot de Tachtigjarige oorlog. Mijn achternaam duidt er zelfs op: Van Eijkeren. Dat is de Vlaamse uitspraak voor Ekeren, een dorpje bij Antwer pen, waar veel mensen eruitzien zoals ik. De Spanjaarden hadden daar veel kinderen ver wekt. Die nakomelingen hebben generaties lang partners onder elkaar gezocht omdat andere mensen hen met de nek aankeken.' Voor iedereen in de cast en crew was het zijn eerste speelfilm. Afgezien van art director Tim Tubée, die de kunstacademie doorliep, zijn de anderen allemaal autodidact. Klaas: 'Ik ben opgeleid als leraar Engels en daarnaast heb ik een bedrijfje dat bedrijfs films maakt. Inmiddels geef ik ook audiovi suele les op de media-afdeling van het ROC waar ik werk.' Timothy: 'Ik heb een kantoorjob en daarnaast speel ik toneel. Al dertien jaar lang sta ik elk jaar in verschillende theaterproducties. Daar naast speel ik in bedrijfsfilms en commercials en doe ik fotoshoots. Ik geef ook breakdance- lessen aan kinderen en jongeren. Soms word ik ook als gevechtschoreograaf gevraagd.' Klaas: 'De cameraman en de andere leden van de crew werkten al wel bij de televisie, maar ook die hadden nog nooit een speelfilm gedraaid. Van de acteurs had alleen Pascal Vugts ervaring voor de camera omdat hij pre sentator is bij MTV, maar hij had nog nooit geacteerd in een film.' Geld om deze lowbudgetfilm te maken was er nauwelijks. Dankzij bijdragen van enkele fondsen en crowdfunding werd een bedrag van 15 duizend euro bijeengesprokkeld. Daar moesten ze alles mee betalen. Dat vereiste een hoop creativiteit. Bij het bestuderen van oude foto's van loopgraven viel op dat het stuthout in de loopgraven op pallets leek. Moesson #5 november 2014.indd 13 31-10-14 11:49

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 13