IK MERKTE METEEN EEN INDISCHE VADER-ZOON- KLIK. DAT GING VANZELF' PATRIA OP DVD BIOGRAFILM Klaas: 'We moesten meteen aan pallets denken. Toen wisten we: dat kunnen we namaken, want pallets kosten bijna niks.' Op een bedrijventerrein in Den Bosch werd het slagveld nagebouwd. De gemeente stelde het terrein beschikbaar. Prikkeldraad haalde Klaas bij een boer. Aan de overkant van het terrein was iemand met een graaf machine aan het werk. Die wilde voor vijftig euro wel wat sleuven graven.' Klaas: 'Zo hebben we alles geritseld, geleend of gekregen. Iemand stelde zijn camera beschikbaar in ruil voor een paar flessen rum. De cameraman en zijn team mochten van hun werkgever in Hilversum de oude bus gebruiken van Peter R. de Vries, die volge stouwd was met allerlei apparatuur. Die was verouderd en werd niet meer gebruikt sinds het programma was gestopt.' Timothy: 'Iedereen ging ervoor. En dat en thousiasme voelde je ook tijdens het filmen.' Klaas: 'Ik begon hieraan samen met Tim, de art director, maar uiteindelijk hebben er meer dan tweehonderd mensen vrijwillig aan de film meegewerkt. Er ontstond een apart sfeertje: dit is iets wat we samen doen. Dat moet je koesteren. We liepen de hele tijd schouderklopjes te geven, mensen te bedan ken. Je werkt met vrijwilligers, dan moet je laten merken hoe dankbaar je ze bent. Als we aan het eind van dag de opnamen gingen bekijken, lieten we iedereen meekijken. Ook de figuranten. Die wilden dan meteen een volgende keer terugkomen. Al was het maar om broodjes te smeren.' Duurde de aanlooptijd lang, eenmaal begon nen werd de film in een jaar gemaakt. Het filmen nam 24 draaidagen in beslag. Daarna moest de film gemonteerd en op de compu ter bewerkt worden. Op de set werden de vele explosies en granaatinslagen die in de film te zien zijn na gebootst met behulp van luchtdruk, pakken bloem en zand. In de videobewerking werden daar extra explosies digitaal aan toegevoegd. Timothy: 'Op de set ben ik bedolven onder heel veel pakken bloem en ladingen zand, want alles moest vanuit verschillende hoe ken worden gefilmd. Dat was best inspan nend, net zoals de gevechten van man tot man, waarvoor ik ook de choreografie heb gedaan. Hoe pak je elkaar beet, hoe sla je, hoe steek je?' Klaas: 'Het moest er echt uit zien, maar er mocht natuurlijk niemand gewond raken.' Net als internet speelden ook social media een belangrijke rol bij het maken van deze film. Veel vrijwilligers raakten betrokken via Facebook. Ook Remie van Ommen, die in de film Otto Knaap speelt, meldde zich na een oproep op Facebook. Timothy: 'Ik merkte meteen een Indische vader-zoon-klik. Dat ging vanzelf. Dat voelde heel vertrouwd bij het spelen.' Klaas: 'De band tussen Arthur en zijn vader speelt een belangrijke rol in de film. Je leest dat ook telkens terug in die brieven. Hij wil dolgraag heroïsch over de strijd vertellen, maar hij maakt zich ook heel veel zorgen om zijn ouders. Over de gezondheid van zijn vader. Of ze wel genoeg inkomsten hebben om van te kunnen leven. Die brieven die ik De speelfilm Patria is bij Moesson te bestellen. Maak 17,95 euro (inclusief verzendkosten) over op rekening NL77INGB0000006685 t.n.v. Moesson in Amersfoort en o.v.v. 'Patria'. Vergeet niet uw eigen adresgegevens te vermelden! van Otto Ketting heb gekregen en niet zijn gepubliceerd, zijn prachtig. Arthur schreef overal op. Er zit zelfs een stuk behang bij. Met zijn duimafdruk er nog op. Ik weet niet of dat modder is of bloed.' Timothy: 'Wat mij interesseerde was de ontwikkeling die Arthur Knaap doormaakt. Hij begint aan die oorlog als een rookie. Later verhardt hij. Hij verliest zijn kameraden in de strijd. Je ziet hem op leven en dood vechten en Duitse soldaten doden. Dat doet wat met hem. Arthur Knaap had een heel geroman tiseerd beeld van de oorlog, maar al snel ziet hij in welke hel hij terecht is gekomen. Bovendien lijdt hij er enorm onder dat hij zijn ouders niet kan helpen. Hij voelt zich machteloos.' In 1917 overlijdt Otto Knaap op 50-jarige leeftijd. Arthur krijgt het bericht van zijn vaders dood op het slagveld. Zelf overleeft hij de oorlog en wordt hij in Frankrijk militair onderscheiden voor zijn moed. Maar ook Arthur zal niet oud worden. In 1938 sterft hij op 44-jarige leeftijd aan de gevolgen van de oorlog. Zijn longen zijn aangetast door gifgas. De film eindigt met een foto van hem. Een jonge Indische jongen in een te groot uniform. Klaas van Eijkeren vond de foto in zijn mailbox op de laatste montagedag dat de film werd voltooid. Toen hij hem aan de anderen liet zien dach ten ze eerst nog dat het een foto was van Timothy van acht jaar geleden. Maar het was de echte Arthur die van het slagveld kwam. Zijn te grote jas bungelde om zijn lichaam. Net zoals bij Timothy. Het was de ultieme be vestiging dat ze het goed hadden gedaan. 14 Moesson Moesson #5 november 2014.indd 14 31-10-14 11:49

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 14