INDONESIË Indonesië, neemt de godsdienstvrijheid de laatste tijd juist alleen maar toe. Naast de islam, zijn het katholi cisme, de protestante kerk, het Boeddhisme, hindoe isme en het confucianisme door de regering erkend als officiële religie. In augustus voegde het Indonesische ministerie van Religieuze Zaken het Baha'i-geloof toe aan de lijst van officieel erkende godsdiensten. Indone sië biedt juist meer ruimte voor andere religies dan de dominante islam. En de verwachting is dat deze ruimte onder de religieus gematigde president Widodo alleen maar zal toenemen. IS is verboden Oud-president Yudhoyono heeft het optreden van IS in niet mis te verstane woorden veroordeeld. Hij stelt dat de IS niets met de islam te maken heeft en religie slechts misbruikt voor geo-politieke doeleinden. Zijn regering zag IS als een terroristische organisatie en heeft deze daarom verboden. Het tonen van IS-vlaggen tijdens demonstraties is dus ook verboden en kan tot arrestatie leiden. Indonesië is momenteel een sleutelspeler in de internationale strijd tegen terrorisme uit naam van de islam. De aanslagen op Bali in 2005 en in Jakarta in 2009 hebben terrorismebestrijding tot topprioriteit gemaakt van de regering. Waar het eilandenrijk aan het begin van deze eeuw nog een broedplaats was van terroristische groeperingen, zoeken nu veel Aziatische moslimfundamentalisten liever hun toevlucht tot Ma leisië. Het anti-terreurkorps dat in het leven geroepen is, is succesvol. Hoewel hun aanpak soms onorthodox mag worden genoemd, zijn er de laatste vijf jaar geen grote terreuraanslagen meer geweest in Indonesië. Terroristen worden tegenwoordig opgepakt voor ze écht gevaarlijk worden. Het is overigens niet voor het eerst dat Indonesië te maken heeft met groeperingen die Indonesië deel uit willen laten maken van een islamitische staat. In de beginjaren van de Indonesische republiek in de jaren veertig en vijftig, waren er groepen die via het parle ment probeerden in de grondwet vast te leggen dat alle moslims in Indonesië zich aan de sharia moesten houden. Een initiatief dat aan dovemansoren was ge richt. Tijdens het Soeharto-regime waren alle acties die tot doel hadden de islamitische staat in te voeren, ver boden. Indonesië was en is tot op de dag van vandaag een seculier land. Staat en religie zijn gescheiden. Onvoldoende voedingsbodem Toen na de val van Soeharto in 1998 het verbod op initiatieven om de sharia in te voeren werd opgeheven, zagen religieuze hardliners hun kans schoon. Veel van de extremistisch-religieuze organisaties die vandaag de dag actief zijn, vinden hun oorsprong in die periode. In de jaren na de val van Soeharto was de situatie voor veel Indonesiërs uitzichtloos. Geen werk, weinig geld. Slecht onderwijs en geen zicht op een beter bestaan. Een ideaal klimaat om rekruten voor je terroristische organisatie te werven. Deze voedingsbodem is echter weggeslagen. Het autoritaire regime van Soeharto waarin alleen zijn naasten genoten van de rijkdom is steeds meer een karikatuur uit het verleden. Van een derdewereldland waar het verschil tussen arm en rijk enorm was en er geen echte middenklasse was, is Indonesië uitgegroeid tot één van de BRICS-landen (kort gezegd: de toekomstige economische grootmach ten). De middenklasse in het land groeit bovendien met de dag. Het merendeel van de Indonesiërs heeft totaal geen belang bij een islamitisch kalifaat waar de sharia van kracht is. En wie weet wel het belangrijkste verschil met Irak en Syrië - waar de mensen overigens ook niet op IS zitten te wachten - sinds 1999 is Indone sië stabiel te noemen. Er zijn geen grote gewapende conflicten die groepen als IS de kans geven een voet tussen de politieke en militaire deur te steken. Geluk kig maar. november 2014 21 Moesson #5 november 2014.indd 21 31-10-14 11:49

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 21