eettentje multiculturele 'Dat er een Indonesisch betekent niet dat er een samenleving is' 0 INTERVIEW die was ingedeeld op etniciteit. Waarvan je eigenlijk ook kunt zeggen dat die racistisch was. 'Ja, die was ook racistisch. Absoluut. De verhouding tussen Nederlanders en inlanders was dat. En daartus senin had je nog de Indo's en de totoks. U weet wat een totok is?' U zegt van uzelf niet dat u Indisch bent, hè? 'Nee.' Waarom niet? 'Niemand heeft me er ooit naar gevraagd. Moet ik dan op straat zeggen: Ik ben Indo?' Het is nooit een issue geweest in de Nederlandse poli tieke verslaggeving? 'Nee.' Nu zijn er zoals u meer Nederlandse politici van Indische komaf. Winnie Sorgdrager, Laurens Jan Brinkhorst, An- drée van Es, Geert Wilders, allemaal met een beetje Azia tisch bloed. Maar in de politieke verslaggeving speelt dat geen enkele rol. Hoe komt het dat het geen issue is? 'Waarom wel? Er zijn heel wat issues, maar deze niet.' Als je naar andere migrantengroepen kijkt, die later naar Nederland zijn gekomen, speelt afkomst wel een rol. Bij politici als Marcouch, Aboutaleb, Albayrak is hun Marokkaanse of Turkse afkomst bepalend voor de manier waarop ze zich profileren. Ook in de media. Waarom speelt etniciteit en culturele afkomst wel een rol bij andere migrantengroepen die naar Nederland zijn gekomen? 'Die zijn er met veel meer.' In de jaren vijftig kwamen een kwart miljoen Indische Nederlanders naar Nederland. 'Is het een kwart miljoen? Zoveel? Ik denk dat we goed geïntegreerd zijn. Dat het daarom goed ging. Dat denk ik. We hebben bij mijn weten nooit problemen gege ven. De Molukkers misschien, maar dat is de schuld van de Nederlandse regering die nooit heeft durven zeggen: beste mensen uit Maluku Selatan, er komt nooit een onafhankelijk Ambon. Maar de toenmalige Nederlandse regering heeft dat niet gedurfd.' Dan wil ik nog een stap zetten: u bent degene die in 1991 het migratiedebat heeft aangezwengeld. Dat is in het politieke debat door velen overgenomen. 'Dat klopt.' U schrijft in uw boek ook dat de uitspraak van Janmaat dat de multiculturele samenleving afgeschaft moet worden een gekke uitspraak is. 'Dat is het ook. Het feit dat er een Indonesisch eet tentje ergens is, betekent niet dat er een multiculturele samenleving is. Je moet zoiets goed definiëren.' En hoe luidt die definitie? 'Het betekent dat minderheden, als ze zouden willen, althans als sommigen hun zin krijgen, een bepalende invloed uitoefenen op de essentiële waarden van de Nederlandse samenleving. En dat mag niet gebeuren.' Dat is waar u duidelijk stelling tegen neemt? 'Ja. De kwestie rondom de traditionele waarden van de Nederlandse samenleving, zoals de gelijkheid van man en vrouw, vrijheid van meningsuiting, enzovoorts.' Ook christelijke waarden? 'Nou, christelijke waarden, daar moet je mee oppassen, want er zijn ook veel niet-christenen die toch waarden hebben. Ikzelf ben geen christen, maar ik gedraag mij wel volgens bepaalde waarden.' Uw boodschap is: neem de waarden over van het land waar je je vestigt. 'Ja, daar gaat het om.' Om een simpel Nederlands woord te gebruiken: aanpas sen? 'In de jaren '90 werd daar aan getwijfeld. Toen had je die tamelijk onzinnige richtlijn: integratie met behoud van identiteit. Onzin.' Dan kun je beter zeggen: assimileren? 'Assimilatie is een woord dat niet vaak meer wordt gebruikt. Want het impliceert dwang. Integratie is een beter woord. Maar er is geen integratie met behoud van identiteit. Dat is een interne contradictie.' U bent degene die het migratievraagstuk heeft herkend als een belangrijk onderwerp voor de Nederlandse samenleving en dat op de politieke agenda gezet. Maar gek genoeg wordt in het debat nooit gekeken naar de jaren '50 toen een kwart miljoen Indische Nederlanders in de Nederlanders samenleving moesten worden inge past. Dat fascineert me. Hoe komt dat? Ik hoopte dat u mij dat kunt vertellen. 'Ik heb het antwoord niet voor u november 2014 41 Moesson #5 november 2014indd 41 31-10-14 1150

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 41