Het is nogal wat. Modderpoelen en puin Een teken van God Vrede en vrije verkiezingen Scheidslijn Een nieuwe start Zorgenkindje Door Sjors Bos Foto's AS Zain Shutterstock com In één dag verloor de provincie Atjeh 170 duizend van zijn inwoners. Dat is net zoveel als alle inwoners van Nijmegen bij elkaar. Een half miljoen mensen (alle inwoners van Breda en Utrecht samen) raakten huis en haard kwijt. In de hoofdstad Banda Atheh, lagen vissersschepen ineens midden op straat. De vloedgolf haalde een maximumsnelheid van 800 kilometer per uur (zo snel als een vliegtuig) en een hoogte van 30 meter. De kracht van de tsunami is te vergelijken met die van ongeveer 23 duizend Hiroshima-atoombom- men, en zorgde ervoor dat complete woonwijken en dorpen van het ene op het andere moment compleet van de aardbodem waren verdwenen. Vrijwel iedereen in Atjeh verloor familie, vrienden en bekenden aan het razende water. De foto's en luchtfoto's die niet lang na de ramp gepu bliceerd werden, toonden de verwoestende gevolgen van de vloedgolf. 'Dorpen, bossen en sawa's verander den in modderpoelen bezaaid met puin en ontzielde lichamen. Alleen enkele huizen en moskeeën verraad den de plaats waar eens een dorp of een stad stond', schreef ik negen jaar geleden al in een stuk in Moesson over deze ramp. Toen was het één jaar na dato. In haar proefschrift After the tsunami: the remaking of everyday life in Banda Aceh, Indonesia schrijft sociologe Annemarie Samuels dat de islamitische bevolking de tsunami zag als een ingreep van God om de vrede in de provincie te herstellen. Hoe raar het ook klinkt, volgens haar zien veel inwoners de ramp als een teken van liefde van God. Feit is in elk geval dat de tsunami de voorwaarden schiep om na dertig jaar een einde te maken aan het onafhankelijkheidsconflict tussen de separatisten en de Indonesische staat. Op 15 augustus 2005 sloten de GAM en de Indonesi sche regering in het Finse Helsinki een vredesbestand dat tot op de dag van vandaag wordt nageleeft. De Indonesische troepen zouden de provincie verlaten en de GAM zou worden ontwapend. Driehonderd EU- waarnemers moesten er op toezien dat de afspraken uit het vredesakkoord zouden worden nageleefd. Op 15 december 2006 werden er voor het eerst vrije lokale verkiezingen gehouden, waar zowel lokale partijen met GAM-banden als nationale partijen aan mochten meedoen. Irwandi Yusuf, een man wiens aanhang voornamelijk uit oud-GAM-leden bestond, won de verkiezingen. Maar de vloedgolven spoelden niet alleen dorpen, ste den en bossen weg. De tsunami veranderde voor goed het karakter van de provincie. Vóór de tsunami had Atjeh een erg gesloten karakter door de bloederige strijd tussen de Gerakan Aceh Merdeka (GAM) en de Indonesische regering. In 2003, een jaar voor de ramp, werd de provincie onder militair bestuur geplaatst. Geen kip mocht de provincie in of uit zonder toestem ming van de regering in Jakarta. Maar de vloedgolf op 26 december 2004 veranderde alles en vormt een keer punt in de geschiedenis van Atjeh. De eens zo gesloten provincie, had geen andere keuze dan zijn grenzen open te stellen voor buitenstaanders. Zonder troepen en hulpverleners uit het buitenland was het onmoge lijk om de inwoners van Atjeh te verzorgen, evacueren en bergen. En van de ene dag op de andere dag was het conflict tussen de GAM en het Indonesische leger niet meer zo belangrijk. Beide kanten hebben veel mensen verloren door de tsunami. Het klinkt wreed, maar de tsunami gaf Atjeh de kans om een nieuwe start te maken. Het einde van het onafhankelijkheidsconflict bracht de provincie de mo gelijkheid de samenleving opnieuw in te richten. Niet alleen politiek, maar ook sociaal-economisch en op religieus gebied. In de jaren na de tsunami kende Atjeh een economische groei van rond de acht procent. Een groei die direct gerelateerd was aan de wederopbouw van de provincie. De tsunami stelde de nieuwe GAM- gerelateerde regering in staat de sharia stap voor stap in te voeren. Tijdens de eerste vijf jaar na de tsunami, groeide de economie van de provincie gestaag door. Sinds 2009 is er van de nieuwe start weinig meer over. Toegegeven, het is nog steeds vrede in de eens zo bloederige provincie. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Sinds in 2009 de sharia-politie er op moet toezien dat de islamitische wetten worden nageleefd, 20 Moesson Moesson #6 december 2014.indd 20 27-11-14 19:50

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2014 | | pagina 20