Bird of
Paradise
UIT DE KUNST
Bird of Paradise, gemengde techniek,
Oostindische inkt,
acryl en collage op doek, 120 x 80 cm
Natalie Ypma (1976) maakte het werk Bird
of Paradise speciaal voor de tentoonstel
ling Indisch DNA. Het is een portret van haar
Indische moeder die opgroeide in de roerige
jaren '60. De jaren van make love not war:
de seksuele revolutie en anti-autoriteitsgolf.
Door haar strenge Indische opvoeding zal ze
met de radicale maatschappelijke veran
deringen moeite gehad hebben, omdat die
opvoeding op het gebied van seksualiteit
vaak preuts was en men in Indische kringen
ontzag had voor autoriteiten. Daardoor
maakte ze een afstandelijke indruk. Deson
danks werd deze paradijsvogel bewonderd
om haar schoonheid en eigenzinnigheid.
In Natalie's werk is de tweestrijd een terug
kerend onderwerp. Ze laat die tweestrijd
zien door het gebruik van symbolen. Dit werk
doet me aan de symbolistische tekeningen
van Jan Toorop denken. Die indruk wordt
versterkt door het horror vacui, de vrees
voor het lege. Elke centimeter van het vlak
is gebruikt. Dat is een kenmerk van Indonesi
sche schilderkunst. Op de voorgrond zien we
haar moeder als een westers meisje, modieus
gekapt en gekleed en met een verleidelijke
blik in haar ogen. De vrouw op de achtergrond
met de topengs verwijst naar haar Indische
achtergrond. De weelderige natuur van Indo
nesië wordt gesymboliseerd door de vogels,
de vissen, de bloeiende planten en kleurrijke
bloemen, die het exotische karakter van dit
boeiende schilderij versterken.
Op de tentoonstelling Indisch DNA in het
ACEC zal nog een schilderij van Natalie Ypma
getoond worden, naast 2 foto's die ze in 2011
maakte voor de door mij geïnitieerde Blauwe
Kamer, van de Kings of Indorock Andy Tielman
en Dinand Woesthoff.
Indisch DNA
ACEC, Apeldoorn
Opening 20 december
FOTO: MICHIEL ELSEVIER STOKMANS
Frans Leidelmeijer
bespreekt iedere maand kunst die is
ontstaan uit Europese en Indische
kruisbestuiving.
december 2014 23
Moesson #6 december 2014.indd 23
27-11-14 19:50