0 INTERVIEW Darma heeft echt bestaan. Hoe kwam je hem op het spoor? 'Ik was in de Koninklijke Bibliotheek om voor De njai een oud kranten bericht te zoeken en toen viel mijn oog op een bericht: "Moord op een inlander." Daar wilde ik meer van weten. Wat mij intrigeerde was dat hij een eeuw voor onze ouders naar Nederland kwam en op dezelfde manier naar zijn nieuwe omgeving moet hebben gekeken. Het bizarre is, hij assimileert fantastisch, intellectueel wordt hij Europees, hij komt terug in Nederlands-Indië en valt dan in een samenleving die koloniaal is en hem niet beoordeelt op zijn innerlijk, maar puur op zijn uiterlijk. Dat wordt een strijd, waarin hij kansloos is. Waar de Nederlanders geen rekening mee hebben gehouden is dat hij zijn zelfbewustzijn ontwikkelt en hij zijn zelfrespect behoudt. Hij gaat niet gedwee als onderwijzer aan het werk. Zijn verblijf in Nederland heeft hem de ogen geopend. En hij was niet de enige. Er werden meer Indonesische jongens naar Nederland gestuurd. Allemaal van adel. Bij terugkomst in Indië werd de één vermoord, de ander pleegde zelfmoord, een derde werd gek.' Daarmee laat je ook de onmogelijke positie van de Indo zien? 'Dat is ook de ballast die Indo's hebben meegekregen. Je hebt met die regels van de kolonie te maken en het is steeds laveren om daarbin nen te blijven. En het is ook niet zo gek dat onze ouders al die tijd langs die regels hebben geleefd, al waren het vaak idiote regels. Later hebben ze geprobeerd om ons met die regels op te voeden, terwijl die hier allang niet meer functioneel waren.' Zijn vader zat bij het KNIL en was in Nederland ook beroepsmilitair. 'In 1957 is hij met vervroegd pension gegaan. Toen was hij 36. Kreeg hij een klein pensioentje waar hij niet van kon leven en moest hij in de fabriek werken. Dat heb ik in De ogen van Solo opgeschreven. Hij werkte in een schrijfmachinefabriek. Achter de lopende band. Ik ben een keertje mee geweest. Het leek wel alsof ik in de film Modern Times van Charlie Chaplin was beland. In mijn boek schrijf ik dat het voor hem wel een uitkomst was dat het er zo'n lawaai was, dat hij daar niet kon praten. Er werd toch niet naar hem geluisterd.' Dus toen ben jij dat verhaal voor hem gaan vertellen? 'Toen mijn vader nog leefde, wilde ik met hem naar Indonesië. Met in het achterhoofd het boek dat ik wilde schrijven. Ik hoopte dat als we daar samen zouden lopen hij aangedaan zou zijn en dat er allemaal associaties boven zouden komen en dat hij me dan alles zou vertel len. Maar dat is me nooit gelukt. Hij durfde niet.' Het is echt jouw levenstaak. 'Ik ben er heel bewust mee bezig. Ik vind dat het een geschiedenis is die verder reikt dan onze gemeenschap. Maar je moet de mensen niet iets door hun strot willen duwen, je moet ze iets bieden wat ze willen lezen omdat het kwaliteit heeft. Vertel het verhaal zo goed en oprecht mogelijk. Ik heb dat welbewust gedaan in De njai. Wat ligt er meer voor de hand om daar heel verontwaardigd over te zijn, zeker als je er zo dichtbij staat. Wat was het erg en slecht wat de Nederlanders deden. Maar dan kies je de slachtofferrol. Op het moment dat je het objectief beschrijft is het effect veel sterker. Ik had niet de behoefte om voor eigen parochie te schrijven en daarmee de ander af te stoten.' Je manier van vertellen is inderdaad heel beheerst. Net zoals je praat eigenlijk. 'Vergis je niet. Ik ben geen aimabele Indo, die altijd maar dociel en meegaand is. Ik kan heel boos zijn. Ik kan heel ordinair uit de hoek ko men. Als kind was ik een vechtersbaas. Ik had een enorme drift in me. Dat is nu wel minder en ik zal het conflict niet snel opzoeken, al ga ik het ook niet uit de weg. Ik was de eerste die tegen de hele Indische gemeenschap durfde te zeggen: Jongens, het is heel vaak kolder wat jullie beweren over jullie eigen afkomst. We zijn allemaal afkomstig van zo'n eenvoudige inheemse vrouw. We hebben allemaal een Indo nesische voormoeder. Daarmee haalde ik wel een heleboel mythes van de Indische gemeenschap onderuit. Ik had er rekening meege- houden dat heel wat Indo's over me heen zouden vallen. Uiteindelijk komt het erop neer dat Indo's in principe allemaal bastaarden zijn.' Mensen zien dat als nestbevuiling? 'Maar wie er ook bekaaid afkomen zijn de kolonialen. De mensen die het koloniale systeem hebben bedacht en het hebben uitgevoerd. De mannen die al die kinderen op de wereld hebben gezet. Dat is geen nestbevuiling, maar het laten zien van de geschiedenis. Als je dat goed doet, zien je lezers dat ook en daardoor was de ontvangst wel willend. Je moet eerst kwaliteit neerleggen en als die kwaliteit erkend wordt, kun je over alles schrijven. We moeten niet schreeuwen dat er niet geluisterd wordt. We moeten het verhaal steeds weer goed ver tellen. Dat kunnen we alleen zelf doen. Ik stop er ongelooflijk veel tijd, energie en onderzoek in, omdat ik iets goeds wil maken dat gelezen wordt. Als het niet gelezen wordt, heb ik een probleem. Dan ligt het aan mij en niet aan het feit dat mensen het niet interessant vinden. Kennelijk kan ik ze dan niet bereiken. Misschien ben ik over een paar jaar wel teleurgesteld, maar dan kan ik me niet kwalijk nemen dat ik het niet heb geprobeerd. Ik wil niet aan de kant blijven staan en dan klagen: het is niet gedaan. Dat is wat we te vaak doen. Ja, denk ik dan, dat komt omdat je het niet eens hebt geprobeerd.' REGGIE BAAY Daar werd wat gruwelijks verricht Slavernij in Nederlands-Indië Door Reggie Baay Athenaeum: 352 pagina's (paperback) ISBN: 9789025304706 Prijs: 19,95 januari 2015 17 Daar wera wat gruwelijks verricht Slavernij irt Nederlands-Indië Moesson #7 ianuari 2015.indd 17 20-12-14 0858

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 17