0 Het antwoord is eigenlijk schokkend simpel. Wie weleens tijdens zijn vakantie een internetcafé in pak hem beet Denpasar of Yogyakarta is geweest, kent het probleem. Een draaiend zandlopertje... INDONESIË Facebook hebt, dan ben je vast eens een advertentie voor de laatste Blackberry (of een andere mobiele telefoon) op je tijdlijn tegengekomen. De meeste likes gelden Ook de politiek heeft de voordelen van Indonesië's social mediaverslaving ontdekt. Joko Widodo wist mede dankzij zijn succes volle social mediacampagne (in 2 maanden tijd kreeg hij 500.000 volgers op Facebook) gouverneur van Jakarta te worden. En ook de campagnes voor de parlements- en presidentsverkiezingen vorig jaar werden grotendeels via Facebook, YouTube en Twitter gevoerd. Zowel Prabowo als de winnende Jokowi wisten een grote groep mensen te bereiken en te activeren via Facebook. Daar kon geen campagnebijeenkomst tegenop. Bovendien: door met elkaar te discussiëren en te horen wat andere mensen van een politicus vinden, kan de Indonesische kiezer meer dan ooit te voren zich laten informeren over de programmapunten van politieke partijen. Update 1 van 2 De Indonesische overheid ziet in dat toegang tot internet geen luxe meer is, maar een noodzaak. Het is ook om die reden dat er nu in Jakarta flink geïnvesteerd wordt om steeds meer delen van de stad van gratis WiFi te voorzien. En ook buiten de stad - waar nog steeds de helft van de mensen woont en werkt - wordt niemand vergeten. Samen met telecomprovider Telkomsel wor den de scholen tot in de verste uithoe ken van het land voorzien van gratis WiFi. En hoewel de economie van Indonesië steeds meer een Facebook-economie wordt en steeds meer mensen toegang tot internet heb ben, dreigt het economisch potentieel van deze ontwikkeling in de kiem gesmoord te worden. In het komende jaar verdubbelt naar verwachting het aantal internetgebruikers in Indonesië. Wanneer de snelheid van de inter netverbindingen niet snel wordt verhoogd, zal de verbinding met meer internetters alleen maar langzamer worden. En zo'n #fail zal de liefde van Indonesië voor social media wellicht wat doen bekoelen. januari 2015 23 Moesson 20 ianuari 2015.indd 23 00.10.1A 0A-5A

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 23