'fik qeioof in fictie. Imfdi bestaat' <JL k A CULINAIR 'Ik had veel meer moeten maken.' Tijdens het koken praten we over Gustaafs nieuwste roman. Eerder ver schenen van hem Armin (2006), Dover (2008 - er wordt gewerkt aan een Indonesische vertaling) en Ik was Amerika (2010). En eind februari gaat de bioscoopfilm Gluckauf in première waar Gustaaf het scenario voor schreef. Zijn voorgaande romans zijn multiculturele drama's (Gustaaf: 'Is dat zo?') en werden met gejuich ontvangen door de toonaangevende critici. Godin, held vindt nu ook zijn weg naar het grote publiek. Peek: 'Ik ben al drie boeken lang veelbelovend en toen Godin, held uitkwam, voelde dat alsof ik weer mocht debuteren. De gemiddelde lezer leest mij voor het eerst. Met Dover [de hoofdpersoon is een Chinees uit Solo - red.] met Dover dacht ik: dit wil toch iedereen lezen? Maar het werd mijn slechtst verkochte boek. Van mijn vorige roman Ik was Amerika zijn 5.000 exemplaren verkocht. Toen dacht ik: Nou! Dat is toch de grote groep serieuze literaire lezers in Nederland. Veel groter zal die niet zijn - ik ken de cijfers een beetje, als ik ernaar durf te vragen bij mijn uitgever. Mijn eerste drie romans gaan over zoekers. Zoekers die we minder snel om ons heen zien, herkennen laat staan érkennen. Godin, held gaat ook over zoekers, maar die herkenbaar zijn voor de literatuurlezer - blank, bourgeois...' Waarom nu van een sociale roman naar een, eh, egoïstische? Peek: 'Ik kom zelf uit een bourgeois milieu. Deze personages hebben tijd. De mensen die ik gewoonlijk beschrijf, hebben geen geld voor hotelkamers, res taurantjes en reizen. Dus ja. Ik wilde iets introverts, monomaans, intiems. In mijn eerdere werk heb ik hele werelden opgeworpen en technisch veel uitgeprobeerd. In Dover begin ik ook al bij het eind, met de dood, net als nu. Wat is het moeilijkste om te doen? Wat is de vol gende stap? Ik dacht: twee mensen en niets anders. In Ik was Amerika beschrijf ik voor het eerst een romance. De lezer snapt dat die twee mensen van elkaar houden. Als me dat lukt, dacht ik, dan wil ik meer. Mijn romans zijn inderdaad somber, wat vaak gezegd wordt, maar niet inktzwart.' Eerder vijftig tinten grijs? Peek: 'Er is toch wel wat licht hier en daar. Ik ben geen auteur als W.F. Hermans bij wie de wereld slecht is en waar iedereen elkaar naar het leven staat. Dat weten we wel. Dat boeit me an sich ook niet heel erg. Dat is het volgen van de werkelijkheid. Het idee dat de werkelijk heid absurd is, daar zit de rare implicatie in dat alles moet passen. Als je dat wil, dan ben je niet helemaal volwassen. Je bent pas volwassen als je door hebt: dit is het. Maar wat is er te winnen? Daar ben ik altijd mee bezig. Ik geloof in fictie, in je leven heel vrolijk bij elkaar dromen. Liefde bestaat. Dat weet ik, omdat ik het zelf heb meegemaakt.' Godin, held is een seksboek. 'Ik zag dat niet zo. Daar is het te treurig voor, ook al zit er veel seks in. Maar ik schat wel meer in mijn leven verkeerd in. De seks is inderdaad anders dan bij Jan Wolkers of Jan Cremer. Zij beschrijven verhitte dagdro men, male oriented. Mijn ambitie in Godin, held was: niet zweverig, niet metaforisch, niet over de rooie gaan met beeldspraak, nee, hophop, wat ïs het nou?' Je wilde lichaamstaal vastleggen? Peek: 'Ja! Dïe ga ik onthouden voor volgende inter views. Porno is plat en eenduidig. Dan ben je al gauw uitgeluld. Wat is liefde? Ik heb het expres niet over re laties gehad of over geluk. Dat is net als een mensenle ven zelf: het duurt nooit lang, het gaat altijd weer mis. Maar ik weiger om te denken: geluk bestaat niet.' Gustaaf Peek f Godin, held Op zaterdag 17 januari treedt Gustaaf Peek in Den Haag drie maal op tijdens het festival Writers Unlimited. Godin, held is verschenen bij Querido, telt 304 pagina's en kost iq.qq euro. 36 Moesson Moesson #7 januari 2015.indd 36 90-19-14 0900

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 36