'fik qeioof in fictie. Imfdi bestaat'
<JL
k
A
CULINAIR
'Ik had veel meer moeten maken.' Tijdens het koken
praten we over Gustaafs nieuwste roman. Eerder ver
schenen van hem Armin (2006), Dover (2008 - er wordt
gewerkt aan een Indonesische vertaling) en Ik was
Amerika (2010). En eind februari gaat de bioscoopfilm
Gluckauf in première waar Gustaaf het scenario voor
schreef. Zijn voorgaande romans zijn multiculturele
drama's (Gustaaf: 'Is dat zo?') en werden met gejuich
ontvangen door de toonaangevende critici. Godin, held
vindt nu ook zijn weg naar het grote publiek.
Peek: 'Ik ben al drie boeken lang veelbelovend en toen
Godin, held uitkwam, voelde dat alsof ik weer mocht
debuteren. De gemiddelde lezer leest mij voor het eerst.
Met Dover [de hoofdpersoon is een Chinees uit Solo -
red.] met Dover dacht ik: dit wil toch iedereen lezen?
Maar het werd mijn slechtst verkochte boek. Van mijn
vorige roman Ik was Amerika zijn 5.000 exemplaren
verkocht. Toen dacht ik: Nou! Dat is toch de grote groep
serieuze literaire lezers in Nederland. Veel groter zal die
niet zijn - ik ken de cijfers een beetje, als ik ernaar durf
te vragen bij mijn uitgever. Mijn eerste drie romans
gaan over zoekers. Zoekers die we minder snel om ons
heen zien, herkennen laat staan érkennen. Godin, held
gaat ook over zoekers, maar die herkenbaar zijn voor de
literatuurlezer - blank, bourgeois...'
Waarom nu van een sociale roman naar een, eh,
egoïstische?
Peek: 'Ik kom zelf uit een bourgeois milieu. Deze
personages hebben tijd. De mensen die ik gewoonlijk
beschrijf, hebben geen geld voor hotelkamers, res
taurantjes en reizen. Dus ja. Ik wilde iets introverts,
monomaans, intiems. In mijn eerdere werk heb ik hele
werelden opgeworpen en technisch veel uitgeprobeerd.
In Dover begin ik ook al bij het eind, met de dood, net
als nu. Wat is het moeilijkste om te doen? Wat is de vol
gende stap? Ik dacht: twee mensen en niets anders. In Ik
was Amerika beschrijf ik voor het eerst een romance. De
lezer snapt dat die twee mensen van elkaar houden. Als
me dat lukt, dacht ik, dan wil ik meer. Mijn romans zijn
inderdaad somber, wat vaak gezegd wordt, maar niet
inktzwart.'
Eerder vijftig tinten grijs?
Peek: 'Er is toch wel wat licht hier en daar. Ik ben geen
auteur als W.F. Hermans bij wie de wereld slecht is en
waar iedereen elkaar naar het leven staat. Dat weten we
wel. Dat boeit me an sich ook niet heel erg. Dat is het
volgen van de werkelijkheid. Het idee dat de werkelijk
heid absurd is, daar zit de rare implicatie in dat alles
moet passen. Als je dat wil, dan ben je niet helemaal
volwassen. Je bent pas volwassen als je door hebt: dit
is het. Maar wat is er te winnen? Daar ben ik altijd mee
bezig. Ik geloof in fictie, in je leven heel vrolijk bij elkaar
dromen. Liefde bestaat. Dat weet ik, omdat ik het zelf
heb meegemaakt.'
Godin, held is een seksboek.
'Ik zag dat niet zo. Daar is het te treurig voor, ook al zit
er veel seks in. Maar ik schat wel meer in mijn leven
verkeerd in. De seks is inderdaad anders dan bij Jan
Wolkers of Jan Cremer. Zij beschrijven verhitte dagdro
men, male oriented. Mijn ambitie in Godin, held was:
niet zweverig, niet metaforisch, niet over de rooie gaan
met beeldspraak, nee, hophop, wat ïs het nou?'
Je wilde lichaamstaal vastleggen?
Peek: 'Ja! Dïe ga ik onthouden voor volgende inter
views. Porno is plat en eenduidig. Dan ben je al gauw
uitgeluld. Wat is liefde? Ik heb het expres niet over re
laties gehad of over geluk. Dat is net als een mensenle
ven zelf: het duurt nooit lang, het gaat altijd weer mis.
Maar ik weiger om te denken: geluk bestaat niet.'
Gustaaf
Peek f
Godin,
held
Op zaterdag 17 januari
treedt Gustaaf Peek in
Den Haag drie maal
op tijdens het festival
Writers Unlimited. Godin,
held is verschenen bij
Querido, telt 304 pagina's
en kost iq.qq euro.
36 Moesson
Moesson #7 januari 2015.indd 36
90-19-14 0900