Korting voor Moesson-lezers! INTERVIEW 'Is het zo erg om de oorlog niet meegemaakt te hebben?' 'Ik wil dat het hier rustig is. Dat Panda een fijne verjaardag heeft. Dat er iets belangrijker is dan wat er gebeurd is. Dat moet er toch zijn, iets belangrijkers?' 'Een naoorlogse schrijver werkt om te beginnen in het luchtledige' Als lezer van Moesson ontvangt u 20% korting per kaart. Wilt u hierbij zijn? Reserveer dan via de Nationale Theaterkassa op 0900-9203 0,45 pm) o.v.v. Moesson of via moesson.ntk.nl De actie is te boeken tot en met 31 januari 2015. De aanbieding is geldig in IJsselstein (3-1), Kampen (15-1), Alphen aan den Rijn (17-1), Zutphen (5-2), Veldhoven i (10-2), Hoorn (11-2), Arnhem (12-2), Schiedam (15-2), Barendrecht (18-2), IJmuiden (20-2), Bussum (21-2), Barneveld (28-2), Rotterdam (1-3), Amersfoort (4-3), Heerlen (9-3), Den i Haag (13, 14 en 15-3), Zaandam (25-3), j Alkmaar (28-3), Delft (4-4), Utrecht (11 en 12-4), Rijswijk (18-4), Tiel (22-4), Nijmegen (6-5), Amsterdam (10-5). Actievoorwaarden: Deze aanbieding is niet geldig in com binatie met andere acties/kortingen en niet inwisselbaar voor geld. Geen restitutie op reeds gemaakte reser veringen. Actie is geldig op basis van beschikbaarheid. januari 2015 45 lie, maar niet één-op-één. Mevrouw Quint lijkt bijvoorbeeld wel op mijn grootmoeder, maar slechts ten dele - beiden zijn inderdaad verzoenend. De ironie wil dat mijn grootmoeder Omi aan het eind van haar leven net als mevrouw Quint in Een sneeuw heeft samengewoond met - in dit geval - iemand die in Bergen-Bel- sen heeft gezeten. Ze waren zelfs getrouwd.' Het Indische oorlogsverleden van zijn moe der en grootmoeder is voor zijn generatie, schrijft Otten ergens, 'het grote, niet ervaren familiegeheim'. Otten: 'Het grote verwerken begint niet direct in '46 of '47 op het mazelenschip terug naar Europa. Maar pas als er kinderen komen en het overleven in de nieuwe maatschappij tot rust komt, pas eind jaren zeventig, begin jaren tachtig. Ik kijk vanuit het personage Thomas, de kleinzoon van mevrouw Quint. Hij maakt de familiebijeenkomst mee en bij wijze van spreken schrijft hij er de volgende dag een toneelstuk over.' Dat grote, niet ervaren familiegeheim is de consequentie van een opvoeding in Tjideng, volgens Otten. 'Mijn moeder in mijn geval vertelt ons over Tjideng, een grote overleef- ervaring. Ze had haar leven aan de atoom bom te danken, want ze lag in het lazaret toen Japan capituleerde en de oorlog had geen drie of vier dagen langer moeten duren. Haar bestaan is door een flessenhals gegaan. Zij realiseert zich dat en ik ook. Het verdere levensverhaal is: ze heeft kinderen gekregen, jou. Lange tijd moet ze doorgeleefd hebben met het gevoel te staan op de lichamen van gestorven familieleden.' Op latere leeftijd heeft Willem Jan Otten zich tot het katholicisme bekeerd. Biechten, vergeving, troost lijken belangrijke waar den in zijn leven en werk. Keren je Indische verleden en je Indische moeder in een andere gedaante terug in het katholicisme en in Maria?, vraag ik. Otten: '"Bid voor ons zondaars in het uur van onze dood..." Het kabinetje bij mijn moeder thuis heeft iets oosters. Er staan foto's op en tekeningetjes en kaarsjes die ze elke dag brandt. Dat heeft iets ritualistisch en mys tieks, ook al is zij niet katholiek. Eerder een oude baboe die nog ergens op het terrein woont en haar voorouders vereert. Ik heb veel moeder-gedichten geschreven, maar het woord Indisch valt er niet in. Het Indische zit veel meer ïn me. Ik heb het nooit beleden. Het zou kunnen zijn dat het katholicisme een soort crypto-voorzetting is van het Indische. Dat kan best. De Indische literatuur kent grote schrijvers en vormt tezamen een mystieke, exotische, aardse toevoeging aan onze literatuur. Daar bij vergeleken is de calvinistische Maarten 't Hart opgedroogd, fantasieloos, wat vroeger bij ons thuis dus Hollands werd genoemd. Het mystieke heeft ook een overeenkomst met het Indische. Couperus katholiseert wel zonder zich bekeerd te hebben. We beschik ken over Indië in ons verleden, waardoor het andere het onbenoembaar geheimzinnige is, wat wij niet zijn. En toch kunnen we er aan deelnemen. Dat heeft het katholieke voor mij misschien ook.' In 1990 reisde Willem Jan Otten voor het eerst naar Indonesië: naar Sumatra, voor een nieuwe verfilming van Rubber van Madelon Székely-Lulofs. De film is er echter nooit gekomen. 'Ik ging erheen om research te doen voor het scenario. Maar evengoed omdat het de laat ste plek is waar mijn moeder heeft gewoond voor de Japanse bezetting. Het lukte mij niet helemaal. Ik zat er veel meer vanwege het verleden van mijn familie, de sporen en de verhalen. Het afscheiden. Het verdriet. Dat een wereld die zo rijk was en zo vol was dat die helemaal niet meer bestaat. Tot mijn stomme verba zing biggelden de tranen over mijn wangen toen het vliegtuig landde: het land bestaat dus écht. Maar ik ging niet een verleden binnen. Wel ben ik in het huis geweest waar mijn moeder gewoond had. En in het vakan tiehuisje in Berastagi. Daar heb ik zelfs een paar dagen kunnen logeren: een prachtig ma honiehouten huisje, dat normaalgesproken werd verhuurd aan Japanners, van Sony.' Moesson #7 januari 2015.indd 45 20-12-14 09:00

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 45