'Wie vandaag de dag wil overleven in de Indische horecawereld moet out of the box durven denken' LIFESTYLE sche restaurant van Nederland, is momenteel verwikkeld in een financiële overlevingsstrijd. Sommige Indische restaurants zagen de bui al hangen en sloten eerder al de deuren. Buiten wachten Tegelijkertijd: de nummer 1 uit de Toko Top 50 van indoweb.nl, Toko Si Pentje uit Den Haag, verkocht op 4 januari, de zondag na publi catie, zijn volledige assortiment uit in één dag. 'Er stonden zelfs rijen mensen buiten te wachten', vertelt Ventje Palencaoe op Omroep West. 'Het leek net IKEA.' Restau rant Kantjil en De Tijger aan de Spuistraat in Amsterdam is rond het weekend altijd strak volgeboekt. En wie rond etenstijd eten wil kopen bij het afhaalgedeelte Kantjil To Go, moet niet zelden buiten wachten omdat het vol staat met mensen die een Indische maal tijd af komen halen voor thuis of onderweg. Hmmm batikkleedjes Aan de ene kant sluiten Indische restaurants - instituten in de plaats waar ze gevestigd zijn - noodgedwongen de deuren. Restau rants die al decennia lang het culinaire straatbeeld in hun stad bepalen. Hoe komt het dat deze restaurants van naam en faam over de kop gaan, terwijl tegelijkertijd nieuwe Indische eethuisjes en restaurants als paddenstoelen uit de grond schieten? Frank Loef nam drieënhalf jaar geleden de Zutphense Toko Istimewa Baru over en transformeerde het tot een moderne Skal-gecertificeerde biologische toko. Vol gens hem zouden Indische restaurants en eethuizen zich moeten realiseren dat lekker eten alleen niet genoeg is. 'Toen ik deze toko overnam lagen er bijvoorbeeld batikkleedjes op de tafels. Dat is leuk als je er mee bent opgegroeid. Dan heeft het betekenis voor je. Maar tegenwoordig hebben steeds minder mensen wat met het sentiment batikkleed jes. Eigenlijk is het niet meer helemaal van deze tijd. Mensen komen niet meer per se voor die sfeer naar een Indisch restaurant', meent hij. Agus Hermawan van het Haagse restaurant Blauw070 deelt die mening: 'Als restaurant Blauw070 respecteren we het culturele erfgoed, maar willen ook graag een verbin ding maken naar de tijd van nu. We hebben daarom ook geen wajangpoppen in het restaurant en ook batikkleedjes zal je bij ons niet tegenkomen. Aan de muur hangt wel een mooie grote familiefoto van de vorige eigenaar. Een familiefoto zoals je die bij elke Indische familie wel ziet staan. Dat is voor ons de link met de Indische geschiedenis. Verder vinden we het belangrijk niet in het verleden te blijven hangen. Bij ons dus niet alleen gamelan en krontjong op de playlist maar ook Pharrell Williams en Ed Sheeran.' Meeveranderen Wie vandaag de dag wil overleven in de Indische horecawereld moet out of the box durven denken. Risico's durven nemen. En dat gaat soms mis. Daar weet chef-kok Agus Hermawan alles van. Niet lang nadat het Algemeen Dagblad het restaurant had uitgeroepen tot één van de beste restaurants van Den Haag en het bijna elke avond goed gevuld was, moest het plotseling de deuren sluiten. Het Haagse restaurant was gefinan cierd met geld dat voormalig eigenaar Stefan Vreugdenburg via een crowdfundingactie had verzameld. Omdat de inkomsten van het restaurant aanvankelijk tegenvielen, was het restaurant niet in staat zijn geldschie ters terug te betalen. Een faillissement was het gevolg. Tegenwoordig is het restaurant onder een nieuwe eigenaar weer geopend. Hermawan gelooft nog steeds in het con cept: 'Ik geloof dat je als ondernemer in deze tijd moet nadenken over wat en wie je wilt bereiken. Eten is een belangrijk aspect van de Indische cultuur, maar cultuur verandert en het is dan ook niet raar dat Indische res taurants mee veranderen. De mensen komen niet meer zomaar naar je restaurant. Je moet zijn waar de mensen zijn. Op social media dus. Ook Loef van BioToko onderschrijft dat het belangrijk is om constant op zoek te blijven naar nieuwe klanten: 'De Albert Heijn actie waar mensen vorig jaar konden sparen om met korting uit eten te gaan, heeft ons uiteindelijk 1.500 nieuwe klanten opgeleverd. En omdat we één van de weinige biologische februari 2015 25 Moesson #8 februari 2015.indd 25 30-01-15 17:18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 25