LIFESTYLE eethuizen in Zutphen zijn, trekken we ook een nieuw publiek aan. Mensen die thuis vooral biologisch eten, willen dit ook graag doen wanneer ze uit eten gaan. En als die mensen dan naar je restaurant komen, moet je er voor zorgen dat ze een reden hebben om terug te komen. Dat doe je niet alleen met goed eten, maar ook door een frisse moderne inrichting.' Uitgewoond Volgens Frank Loef is ondernemerschap de sleutel tot overleven voor Indische toko's en restaurants. 'Ondernemen is niet alleen het financiële risico nemen om een toko te openen of over te nemen. Dan begint het pas. Je moet als ondernemer constant bezig blijven met de ontwikkeling van je bedrijf. Om je heen blijven kijken. Zien hoe de wereld waar je deel van uitmaakt, beweegt. Je moet blijven investeren. Constant. Niet pas je interieur vernieuwen wanneer de poten bij wijze van spreken onder de stoelen vandaan vallen. Dat is ook waar Sarinah in Den Haag uiteindelijk aan ten onder is gegaan. Het in terieur is nooit vernieuwd en toen dat moest gebeuren, moest alles in een keer vervangen worden en daar was geen geld voor. Mensen gaan nou eenmaal niet graag naar een res taurant met een uitgewoond interieur.' is dat vanuit bedrijfseconomisch perspectief niet verstandig. Mensen komen minder te rug en je maakt meer eten dan noodzakelijk. Daarmee snijd je jezelf in de vingers.' Keuzes maken Efficiency, zo meent Loef, is belangrijk om te overleven. 'Het is misschien een westerse manier van denken, maar wel essentieel om je bedrijf gezond te houden. Keuzes maken, daar draait het om. En dat betekent ook: dingen niet doen. BioToko is gestopt met de verkoop van ingrediënten. 'De inkoop is altijd een risico en is tijdrovend. Bovendien, op prijs verlies ik het van supermarkten als Oriëntal, Albert Heijn en Jumbo. Zij heb ben tegenwoordig vrijwel alle ingrediënten voor Indisch eten in hun assortiment zitten. Je moet je zien te onderscheiden door de kwaliteit van je producten. Niet door de hoe veelheid gerechten die je aanbiedt.' Dat doet restaurant Blauw070 ook. Zij serveren enkel een selectie van de Indonesische keuken. Dat is volgens Agus Hermawan de enige manier om de kwaliteit van het eten te garanderen. 'Dat ene gerecht in het assortiment houden, omdat die ene lieve Indische tante dat elke dinsdag komt halen, is niet professioneel en vanuit bedrijfseconomisch perspectief niet te handhaven', stelt Loef. 'Als ze zes weken op vakantie is, of ziek, maak je het gerecht voor niets.' Kleine dingen De omzet van BioToko groeide afgelopen jaar met acht procent. En dat is veel naar horeca- maatstaven. Het geheim schuilt hem volgens Loef in de professionele manier van werken. Volgens Loef gaan veel toko's en restaurants over de kop door een gebrek aan professiona liteit. 'Wie vandaag de dag winst wil maken, moet moderne bedrijfsprocessen hebben en constante kwaliteit leveren. De truc is om je productieproces te moderniseren, maar tegelijkertijd de authentieke smaak te bewa ren. Maar de winst zit hem vaak al in kleine dingen die makkelijk te veranderen zijn. De grootte van je porties bijvoorbeeld. Wanneer je ergens één portie nasi goreng bestelt, en je krijgt genoeg om een week van te eten, dan februari 2015 27 Moesson #8 februari 2015.indd 27 30-01-15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 27