m vi TEMPO DOELOE de traditionele kleuren en figuren: de batik belanda. Ook de kebaja had een herkenbare Europese variant. De herkomst van de kebaja is nauwelijks beschre ven. De oorsprong ligt mogelijk bij de Arabieren of Portugezen, die zich respectievelijk vanaf de dertiende eeuw en rond 1500 in de Indische archipel vestigden. Het Arabische abaya, het Portugese cabaia en het Perzische qabaja lijken op kebaja en betekenen los, eenvoudig overkleed, een zijde achtige stof en luchtige bovenkle ding. De kebaja is een blouseach tig kledingstuk van dunne katoen, van voren met drie spelden of knopen dichtgemaakt. De in heemse kebaja's zijn gekleurd of met motieven. De Europese waren korter, effen wit en aan de randen afgezet met kant; hoe breder het kant hoe chiquer. Volgens de auteurs van T ropenecht droegen de Europeanen wit, omdat zij zich daarmee onderscheidden van de inheemse bevolking, die vanwege de religieuze betekenis - wit staat voor goddelijk, zuiver, het immate riële - geen wit voor de dagelijkse kleding gebruikte. Na 1900 werd het onderscheid tussen de Europese en inheemse culturen groter. Steeds meer Nederlandse vrouwen gingen naar Indië. Zij namen de laatste Euro pese mode mee en lazen dames bladen die de mode toenemend beïnvloeden. Sarong en kebaja werden te inheems en onfatsoen lijk gevonden. Tegelijkertijd werd de Europese kleding comfortabe ler. Onder invloed van de reform beweging verdween het korset en werd de kleding ruimer en korter. De noodzaak om sarong kebaja te dragen nam af, de kleding raakte uit de gratie. (katja payens) 42 Moesson Collectie Museum Bronbeek Inventarisnummer 1970/10/06-1-36 Witte kabaja •iw Moesson #8 februari 2015.indd 42 30-01-15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 42