m
vi
TEMPO DOELOE
de traditionele kleuren en figuren:
de batik belanda.
Ook de kebaja had een herkenbare
Europese variant. De herkomst van
de kebaja is nauwelijks beschre
ven. De oorsprong ligt mogelijk
bij de Arabieren of Portugezen,
die zich respectievelijk vanaf de
dertiende eeuw en rond 1500 in de
Indische archipel vestigden. Het
Arabische abaya, het Portugese
cabaia en het Perzische qabaja
lijken op kebaja en betekenen los,
eenvoudig overkleed, een zijde
achtige stof en luchtige bovenkle
ding. De kebaja is een blouseach
tig kledingstuk van dunne katoen,
van voren met drie spelden of
knopen dichtgemaakt. De in
heemse kebaja's zijn gekleurd of
met motieven. De Europese waren
korter, effen wit en aan de randen
afgezet met kant; hoe breder
het kant hoe chiquer. Volgens de
auteurs van T ropenecht droegen
de Europeanen wit, omdat zij zich
daarmee onderscheidden van de
inheemse bevolking, die vanwege
de religieuze betekenis - wit staat
voor goddelijk, zuiver, het immate
riële - geen wit voor de dagelijkse
kleding gebruikte.
Na 1900 werd het onderscheid
tussen de Europese en inheemse
culturen groter. Steeds meer
Nederlandse vrouwen gingen naar
Indië. Zij namen de laatste Euro
pese mode mee en lazen dames
bladen die de mode toenemend
beïnvloeden. Sarong en kebaja
werden te inheems en onfatsoen
lijk gevonden. Tegelijkertijd werd
de Europese kleding comfortabe
ler. Onder invloed van de reform
beweging verdween het korset en
werd de kleding ruimer en korter.
De noodzaak om sarong kebaja te
dragen nam af, de kleding raakte
uit de gratie. (katja payens)
42 Moesson
Collectie Museum Bronbeek
Inventarisnummer 1970/10/06-1-36
Witte kabaja
•iw
Moesson #8 februari 2015.indd 42
30-01-15