Een voorstelling met wajang, zang en dans. Over de dekolonisatie-oorlog. Het Volksoperahuis maakte het muziektheaterstuk Hete peper in samenwerking met het Papermoon Puppet Theatre in Yogyakarta. Want die geschiedenis is van ons allemaal. Moesson sprak met regisseur Kees Scholten. MUZIEKTHEATER HETE PEPER Door Sjors Bos Nederlandse en Indonesische theatermakers die samen een stuk maken over de dekoloni satie-oorlog in Indonesië. Een in de vergetel heid geraakte periode in de Indonesische geschiedenis verteld door Nederlandse én Indonesische ogen. In het muziektheaterstuk Hete Peper van het Volksoperahuis en het Papermoon Puppet Theatre uit Yogyakarta loopt een Spoorloos-achtige speurtocht uit in een liefdesgeschiedenis met een dramati sche ontknoping. Het komt in zoveel families voor: een vader of grootvader die in Nederlands-Indië in het KNIL heeft gediend. Getekend door de dekolonisatieoorlog, getraumatiseerd door het geweld. Hete Peper, een muziektheater stuk van Kees Scholten en de Indische Jeff Hofmeister, gaat over de reis die de Neder lander Eric Coen naar Indonesië maakt. Hij is op zoek naar het verhaal van vader en bezoekt de resten van de suikerfabriek waar zijn ouders tientallen jaren de scepter over zwaaiden. Het verhaal achter het zwijgen van zijn vader hoopt hij te ontdekken bij de suikeronderneming op Java. De oude suikerfabriek bestaat niet meer. Maar bij wat er van de fabriek over is, ontmoet hij een stokoude Javaanse man die zijn vader nog 24 Moesson gekend heeft. Net als zijn eigen vader hult hij zich in stilzwijgen. Door tussenkomst van de kleindochter van de oude man komen er echter snippers los van de heftige liefdesge schiedenis van zijn vader. Gedeeld verleden Wie denkt dat Hete Peper een stuk is dat alleen de Indonesische of enkel de Neder landse of Indische kant van de dekolonisatie oorlog vertelt, heeft het mis. Kees Scholten en Jeff Hofmeister gaan in hun serie thea terstukken over het koloniale verleden van Nederland juist op zoek naar het gedeelde verleden van de oud-koloniën en het oude vaderland. Kees Scholten: 'We vonden het belangrijk om dit verhaal samen te vertellen. De dekolonisatiegeschiedenis is er een van twee landen. Die moet je dan eigenlijk ook samen vertellen. We zijn daarom ook op zoek gegaan naar een partner in Indonesië. Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. De zoektocht naar een partner verliep moei zaam. De periode 1945-1949 is een blinde vlek in de Indonesische nationale geschiedenis. Op 17 augustus 1945 werd de onafhankelijk heid uitgeroepen en de volgende belangrijke momenten zijn de communistenmoorden en de staatsgreep van 1965 en de val van Soeharto in 1998. De bersiap-tijd wordt door veel Indonesiërs afgedaan als tempo doeloe. Uiteindelijk kwamen we terecht bij het Papermoon Puppet Theatre uit Yogyakarta. Dat klikte direct. Zowel op persoonlijk vlak als artistiek. Zij maken poppentheater met levensgrote poppen en hadden eerder al een stuk over de communistenmoorden van 1965 gemaakt.' Hoewel het stuk zich zeventig jaar geleden afspeelt, is het geen geschiedenisles. 'Het IS niet de bedoeling om mensen met histori sche feiten te overladen. Het stuk laat wel zien hoe verleden en heden samensmelten. Hoe alles wat er ooit gebeurd is, de wereld vandaag tekent. Het gaat over vergeving, liefde en innerlijke stilte.' Voor het verhaal lieten ze zich inspireren door het liefde van Saidjah en Adinda uit de Max Havelaar. Daarnaast wilden ze onderzoeken hoe de dekolonisatiejaren door Indonesische ogen werden gezien. Samen schrijven Hoewel Jeff en Kees al een aardig beeld had den van het verhaal dat ze wilden vertellen, heeft het Papermoon Theater veel invloed gehad op het uiteindelijke verhaal. Zowel Moesson #9 maart 2015.indd 24 27-02-15 10:58

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 24