qua vorm als inhoud. Kees: 'Dat was een leerzame ervaring. Niet alleen doordat we een beter inzicht kregen in de Indonesische kant van het verhaal. Maar ook door stil te staan bij de vraag: hoe ga je met een gedeeld verleden, met meerdere kanten van het verhaal om. Ook de manier van werken was leerzaam. Ria, artistiek leidster van het Papermoon Theater, zei op de eerste dag "Ik ben benieuwd wat de oude man gaat zeggen." Dat is een totaal andere manier van kijken naar een karakter. Wij zijn gewend van te voren op te schrijven wat iemand gaat zeggen. In Indonesië werd het karakter echt als een op zichzelf staand iemand gezien.' Maar ook de manier waarop theater wordt gemaakt en beleefd is heel anders dan Kees in Nederland gewend is. 'In Nederland schrijf en repeteer je een half jaar, speelt een stuk of tien try-outs en dan ga je voor een langere periode de theaters langs. In Indonesië werkt dat anders. Daar repeteer je een half jaar voor een voorstelling die je maar twee of drie keer speelt. We spelen Hete Peper, wat drieta lig is (Indonesisch, Engels en Nederlands) drie keer in Yogyakarta. Ik moet zeggen: door dat kleine aantal voorstellingen voelde het soms net als vroeger, toen ik een schooloptreden deed. Wat dat betreft ben ik blij dat we vanaf maart de voorstelling nog een twintigtal keer in Nederland spelen.' Een stil gemoed Is Kees Scholten niet bang voor de reacties in Nederland? Hete Peper is een stuk waarin Poncke Princen even voorkomt. Een stuk waarin de geslepen bamboesperen en KNIL- militairen oog in oog met elkaar komen te staan. En ook het verhaal van de gewone mensen, Indonesiërs én Indo's die tijdens de dekolonisatieoorlog het hoofd boven water probeerden te houden, komt aan bod. 26 Moesson Moesson #9 maart 2015.indd 26 7©+ 27-02-15 10:58

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 26