5
mM
ndië was geen dee
van mijn opvoeding, maar
ik herkende het Indische
wel in anderen'
ïfw *.9 K
t- -
jf 1
'J i V jfü
-
r"
SS**S">
;v Tweede Van links m-/n Vader. tWeede; VanRechts
m-/n grootmoeder, respectieVe-l/k l/8 en 1/4 /aVaans.
Geheel rech/S m-/n moeder 100% nederlands,
O
in de tijd dat hij op de Kunstacademie zat,
vloeken in de kerk was. Gelukkig voor hem
was hij niet de enige in zijn klas die er zo over
dacht. Klasgenoot en goede vriend Rogier
Boon was het ook van plan. 'Rogier was één
van de beste illustratoren van zijn generatie.
Hij was heel erg op Amerika gericht in zijn
tekeningen. Dat zie je ook in zijn bekendste
boek Wim is weg. De auto's in het boek zijn
Amerikaanse auto's en ook de gebouwen
zien er Amerikaans uit. Hij was gefascineerd
door dat land. We praatten samen veel over
ons werk. Wij waren een beetje de buiten
beentjes van onze klas.'
Toen Rogier Boon naar de Verenigde Staten
ging, verwaterde het contact tussen Boon
en Van Straaten. Door de afstand was dat te
lastig. Toen Boon berooid terug kwam in Ne
derland, werd de band weer aangehaald. 'Het
is wat triest met hem afgelopen. Toen hij
terugkwam in Nederland had hij geen geld
en geen werk. En van de recettes van Wim is
weg, is hij ook nooit rijk geworden. Hij kreeg
500 gulden voor de illustraties en moest het
daar maar mee doen.' Van Straaten hielp zijn
vriend waar hij kon. Zelfs in zijn amoreuze
escapades. 'Wanneer Rogier weer eens een
scharrel had, mocht hij bij mij regelmatig de
logeerkamer gebruiken.'
'Mijn vader heeft me altijd gesteund in mijn
keuze om commercieel tekenaar te worden.
Na mijn afstuderen gaf mijn vader me 1.500
gulden. In die tijd een flink kapitaal. Om een
goede start te maken, zei hij. Ik heb toen een
paar maanden goed gefeest. Ik heb bijna
42 Moesson
Moesson #10 april 2015.indd 42
26-03-15 15:59