5 mM ndië was geen dee van mijn opvoeding, maar ik herkende het Indische wel in anderen' ïfw *.9 K t- - jf 1 'J i V jfü - r" SS**S"> ;v Tweede Van links m-/n Vader. tWeede; VanRechts m-/n grootmoeder, respectieVe-l/k l/8 en 1/4 /aVaans. Geheel rech/S m-/n moeder 100% nederlands, O in de tijd dat hij op de Kunstacademie zat, vloeken in de kerk was. Gelukkig voor hem was hij niet de enige in zijn klas die er zo over dacht. Klasgenoot en goede vriend Rogier Boon was het ook van plan. 'Rogier was één van de beste illustratoren van zijn generatie. Hij was heel erg op Amerika gericht in zijn tekeningen. Dat zie je ook in zijn bekendste boek Wim is weg. De auto's in het boek zijn Amerikaanse auto's en ook de gebouwen zien er Amerikaans uit. Hij was gefascineerd door dat land. We praatten samen veel over ons werk. Wij waren een beetje de buiten beentjes van onze klas.' Toen Rogier Boon naar de Verenigde Staten ging, verwaterde het contact tussen Boon en Van Straaten. Door de afstand was dat te lastig. Toen Boon berooid terug kwam in Ne derland, werd de band weer aangehaald. 'Het is wat triest met hem afgelopen. Toen hij terugkwam in Nederland had hij geen geld en geen werk. En van de recettes van Wim is weg, is hij ook nooit rijk geworden. Hij kreeg 500 gulden voor de illustraties en moest het daar maar mee doen.' Van Straaten hielp zijn vriend waar hij kon. Zelfs in zijn amoreuze escapades. 'Wanneer Rogier weer eens een scharrel had, mocht hij bij mij regelmatig de logeerkamer gebruiken.' 'Mijn vader heeft me altijd gesteund in mijn keuze om commercieel tekenaar te worden. Na mijn afstuderen gaf mijn vader me 1.500 gulden. In die tijd een flink kapitaal. Om een goede start te maken, zei hij. Ik heb toen een paar maanden goed gefeest. Ik heb bijna 42 Moesson Moesson #10 april 2015.indd 42 26-03-15 15:59

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 42