eerjk is dat, verdwijnen in een leeg vel.
Er bestaat niets mooiers'
wel leuk zjn
Hoge hakken
INTERVIEW
altijd op zoek naar het komische in het al
ledaagse ongemak. Ik heb ook bewondering
voor Sylvia Witteman, om haar taalgebruik.
Zij is een meester in komisch overdrijven.'
Wie Peter van Straaten stil wil krijgen moet
hem vragen wat een tekening een goede
tekening maakt. 'Dat weet ik niet. Nooit over
nagedacht ook', zegt hij na een paar keer
doorvragen. 'Ik teken in de eerste plaats om
dat ik dat leuk vind. Heerlijk is dat, verdwij
nen in een leeg vel. Er bestaat niets mooiers.
Alleen met een wit vel papier, alleen met
mezelf en de tekening. Enkel vergezeld door
een potje inkt, een tekenpen en dekwit. Veel
dekwit. En als een tekening klaar is dan kopi
eer ik hem, en stuur ik hem naar de redactie.
Ik heb geen regels voor waar een goede
tekening aan moet voldoen. Dat is vaak een
kwestie van gevoel. Ik ga nooit bewust naar
buiten om mensen te observeren voor inspi
ratie. Het blanco vel is mijn muze.'
Volkskrant Magazine, 12 voor Zin en 12 voor
MUG en 1 voor Moesson dit jaar. Die teke
ningen komen allemaal in de Zeurkalender.
Zo gebruik in mijn tekeningen zo efficiënt
mogelijk.'
Hoewel Peter van Straaten dit jaar tachtig
is geworden, is hij nog steeds bezig zich als
tekenaar te ontwikkelen. 'Ik wil iets actu
eler worden, dan ik nu ben. En dan bedoel
ik niet dat ik politieke prenten wil tekenen.
Die deadlinedruk van op het nieuws van de
dag zitten, daar vind ik nu niets meer aan.
Maar ik vind wel dat mijn tekeningen meer
urgentie mogen krijgen. Ik denk dat mensen
dat wel waarderen. Dat mijn tekeningen
een tijdsbeeld geven. En hoge hakken. Ik zou
na al die jaren eindelijk eens perfecte hoge
hakken willen kunnen tekenen. Daar heb
ik na al die jaren nog altijd moeite mee. Op
een bepaalde manier zijn ze gewoon heel
ingewikkeld.'
het volledige bedrag uitgegeven aan drank.
Daarna heb ik de mouwen opgestroopt en
ben ik hard aan het werk gegaan.'
Zo kwistig als hij met geld was in zijn jonge
jaren, zo zuinig is hij met zijn tekeningen. Bij
Peter van Straaten gaat geen tekening ver
loren. Alle vijftienduizend tekeningen die hij
in zijn lange carriere heeft getekend zijn ge
publiceerd. 'Een tekening maken, heeft geen
zin wanneer het niet voor publicatie is. Daar
maak ik ze uiteindelijk toch voor. Als een
tekening niet gedrukt wordt, is het niet leuk.
Wat dat betreft zie ik mezelf ook meer als
journalist dan tekenaar. Mijn tekeningen zijn
een soort columns, een cursiefje. Ik zou graag
zien dat mensen mij de tekenende Simon
Carmiggelt vinden. Ik heb altijd bewondering
voor hem gehad. Ik herkende mezelf in hem:
Maar wat maakt een tekening nou een Peter
van Straaten-tekening? Wat is het geheim
van de meester? 'Ik weet eigenlijk niet
precies waarom ik teken wat ik teken. Het
belangrijkste is voor mij dat ik zelf kan lachen
om mijn tekeningen. Iets is voor mij grappig
wanneer het grappig en treurig tegelijk is.
Vroeger was ik wel bezig met of mensen
mijn tekeningen leuk zouden vinden. Nu ben
ik daar totaal niet meer mee bezig.'
Tekenen moet voor Van Straaten vooral leuk
zijn. Verder niets. Net als het leven zelf. 'Ik
heb een mooi leven. Tekeningen maak ik
wanneer ik daar zin in heb. Ik teken het beste
wanneer ik een dag geen afspraken heb. Dan
komen de cartoons, vaak in vlagen. Per jaar
maak ik 365 tekeningen en één keer in de
vier jaar 366. Precies genoeg om de Zeurka
lender te vullen. Ik maak 50 tekeningen voor
Peter van Straaten is 19 april te gast
op Indomania en vertelt over zijn
schoolvriend Rogier Boon. Biograaf Jop
Ewijk spreekt over zijn fascinatie met
het werk van Eppo Doeve. Peter van
Dongen laat zien hoe hij Familieziek van
Adriaan van Dis verstript. En verder: Rob
Renoult, Pieter Latul, Max Kisman, Lucas
Silawanebessy, Ronald Hooft, Jennifer
Tee e.v.a.
Indomania: 19 april in de Melkweg
in Amsterdam. Van 12.00 tot 00:00 uur.
Meer informatie en reserveren:
melkweg.nl
april 2015 43
Moesson #10 april 2015.indd 43 26-03-15 15:59