Carel Kraayenhof. De man die verantwoordelijk is voor dé traan op de wang van Maxima tijdens de huwelijksceremonie van de man die nu op de Nederlandse postzegel prijkt. Hij wist de hui dige koningin tot huilens toe te roeren met zijn interpretatie van Astor Piazzolla's Adiós Nonino'. Toen een jaar later kroonprinses Amalia werd geboren, nam hij zijn bando neon weer ter hand. Samen met zangeres Trijntje Oosterhuis en violiste Janine Jansen wist hij het koningshuis opnieuw te vertede ren met 'Nu dat jij er bent'. Toen kroonprins Willem-Alexander koning werd, deed hij mee aan het nummer waarvan je wist dat hij er aan mee zou doen: het Koningslied. Hoewel Kraayenhof bij het grote publiek vooral be kend staat als de 'bandoneonist van Oranje', is het juist de underdog, de vluchteling, die hem raakt. Mensen die doen wat nodig is om te overleven. En dat heeft zijn Indische schoonfamilie aan den lijve ondervonden. Ode aan de vrijheid Het nieuwste theaterprogramma van Carel Kraayenhof Liberación is een ode aan de voor geweld vluchtende mens. In zijn theatervoor stelling combineren Carel en zijn ensemble film en muziek om zo het verhaal van vluch telingen te vertellen. Dat vrijheid het thema is van zijn nieuwste cd, blijkt wel uit de tracklist van Liberación. Titels als 'Libertango', en 'Cry for freedom' laten over het thema van zijn laatste project geen twijfel bestaan. Nummers als 'Aleppo' en 'Lampedusa' tonen de urgentie van het thema vrijheid aan. Op 5 mei geeft het Carel Kraayenhof Ensemble het Vrijheidsconcert in Het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam. 'Dat vind ik een hele grote eer. 5 Mei is voor veel mensen een belangrijke dag. Een dag 12 Moesson Moesson #11 mei 2015.indd 12 23-04-15 09:19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 12