'Er bestaan vrijwel geen mensen op de wereld waar geen vluchtelingen in de familie zijn' 'Je verdiepen in andermans muziek is de ultieme vorm van interesse' waarop wat mij betreft niet alleen het einde van de Tweede Wereldoorlog in Nederland wordt gevierd, maar waarop we ook het nieuwe leven vieren van alle mensen die oorlog en ellende zijn ontvlucht.' Kraayenhof voelt zich persoonlijk betrokken wanneer het om vrijheid gaat. 'Als muzikant reis ik de hele wereldbol rond. Tijdens deze reizen kom ik mensen uit alle windstreken tegen. Vaak mensen die gedwongen huis en haard hebben moeten verlaten om aan oorlog en armoede te ontsnappen. Behalve hun verhalen nemen mensen ook hun mu ziek mee. Omdat die muziek deel van ze is. Maar ook om in een land dat hun thuis nog niet is, het moreel hoog te houden. Om de navelstreng met het moederland niet door te hoeven knippen. Vaak mixt de muziek uit het moederland op den duur met die van het nieuwe vaderland. Daar ontstaan nieuwe genres uit. De tango, milongo, jazz, de wals, klezmer en krontjong zijn allen op die manier ontstaan. Dat inspireert me.' Krontjong Zijn eerste kennismaking met krontjong- muziek deed Kraayenhof vorig jaar tijdens zijn bezoek aan Indonesië. Daar was hij enige tijd te gast bij Komunitas Salihara. Een kun stenaarsgemeenschap in Zuid-Jakarta waar van wijlen Pramoedya Ananta Toer een van de oprichters was. Tijdens Soeharto's Orde Baru was de plek een toevluchtsoord voor kunstenaars. 'Die energie, die spirit, leeft er nog steeds. Zo zou elke kunstenaarsgemeen schap moeten zijn: een veilige haven voor het vrije woord.' Daar speelde hij voor het eerst tijdens zijn leven mee met een kron tjong-orkest. 'Dat was best spannend', erkent Kraayenhof. 'Ik had nooit eerder krontjong gespeeld.' Wanneer het woord krontjong valt lichten de ogen van de Indische Thirza Lourens, de manager en levenspartner van Carel op. 'We hebben toen een heel bekend krontjong-nummer gespeeld. Hoe heet dat ook alweer? Ik kan er niet op komen.' 'Bengawan Solo, zo heette dat nummer', vult Thirza hem aan. 'Wat je toen speelde was heel mooi. Hoewel bandoneon en kron tjong niet de meest voor de hand liggende combinatie lijkt, paste het verrassend goed bij elkaar.' 'Ja ik zou me er eigenlijk nog meer in willen verdiepen', gaat Kraayenhof verder. Muziek is een liefdesrelatie Muziekgenres mengen is iets wat Kraayen hof graag doet. 'Muziek gaat niet om presteren, maar is iets wat je met hart en ziel doet. Voor mij is je verdiepen in ander mans muziek daarom ook de ultieme vorm van interesse in de ander. Je moet diep in de cultuur duiken om de vide, de spirit, van de muziek te begrijpen. Het is wat dat betreft net als een liefdesrelatie. Een stel dat elkaar goed aanvoelt en echt van elkaar houdt, snapt wat er tussen de regels door wordt verteld, begrijpt ook de betekenis van de toon waarop de woorden worden uitgespro ken. Wat dat betreft geldt het adagium c'est le ton qui fait la musique. Muziek vertelt de nuances van het leven. Conserveert de ver halen van mensen die gedwongen door de omstandigheden familie en vrienden hebben achtergelaten. Dat raakt me. Dat maakt dat ik het elke dag opnieuw weer een eer vindt om muziek te maken.' Vluchteling in de familie Dat de werkelijkheid complexer is dan deze op het oog lijkt, maakte Carel en Thirza onlangs zelf mee. Thirza ontdekte dat haar vader niet haar echte vader was. Een schok. 'Het bleek dat de biologische vader van Thirza tijdens de onafhankelijkheidsoorlog een Indonesische vrijheidsstrijder was en een Nederlandse soldaat had vermoord. Hij moest op de vlucht en liet Thirza en haar moeder alleen achter. Zij trouwde later met meneer Lourens en het gezin vluchtte naar Nederland. Dat was even schrikken, maar tegelijkertijd gaf het rust. Het laat ook zien: er bestaan vrijwel geen mensen op de wereld waar geen vluchtelingen in de familie zijn. Daarom vind ik ook dat je altijd interesse moet hebben in het verhaal van vluchtelin gen. Dat zijn mensen die een dapper besluit hebben genomen en in een nieuw land vaak weer op nul moeten beginnen. Met een gebrek aan kansen en een overvloed aan vooroordelen van de mensen in het gast land. Maar wanneer je muziek maakt met mensen, dan verdwijnen die beperkingen. Muziek heeft een helende werking en brengt mensen samen.' Liberación van het Carel Kraayenhof Ensemble is nu verkrijgbaar op cd, iTunes en Spotify. Op 5 mei, Bevrijdingsdag, treedt het Craayenhof Ensemble op in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam. Meer speeldata vind je op www.carelkraayenhof.nl mei 2015 13 Moesson #11 mei 2015.indd 13 23-04-15 09:19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 13