INTERVIEW vorm en inhoud: de nare herinneringen tegenover het tempo doeloe-gevoel. Tempo doeloe staat onher roepelijk vóór het trauma van het kamp. En die twee versterken elkaar natuurlijk. Want als je de ellende van het kamp hebt meegemaakt, verlang je alleen maar sterker naar de tijd ervoor, toen het nog allemaal mooi en paradijselijk was daar in Indië. En als je denkt aan het mooie tempo doeloe, en hoe heerlijk en onbezorgd het daar was, dan denk je onherroepelijk aan waar het op uit draaide. Dus die twee hebben een enorm sterke band. En ik probeerde, hoewel je in een liedje natuur lijk niet zo heel veel kan, die twee tegenover elkaar te zetten. De palmstranden, de koele tuinen, de mooie groene dreef. Zo stel ik me dat dan voor. Tegenover het bloed en de honger in Tjideng en andere kampen. Indië was als de lente Waarom deze plaat directer is dan eerder werk? Eerlijk gezegd omdat het hele Indië-gevoel wat emotioneler wordt. Tot een aantal jaar geleden was dat Indiëgevoel het Indiëgevoel. Net zoals het warmer wordt wanneer het lente wordt. Het gebeurt nou eenmaal. Dat hoort bij mij, maar ik kon verder niet zoveel met dat gegeven. Dat is nu wat duidelijker geworden. Het heeft wat meer impact gekregen. Ik ben er nog steeds niet door gedeprimeerd, maar ik voel er wat meer emotie bij. Misschien heeft het te maken met leeftijd. Dat je met net wat meer sentiment terugdenkt aan je verleden. Alles wat met het verleden te maken heeft, heeft bij mij sowieso een emotioneel effect. En dus kwam het er nu eenmaal zo van dat die teksten gaan over dingen uit het verleden. Er kwamen emoties bij los. Ik heb niet huilend achter mijn bureau gezeten, maar je begrijpt wat ik bedoel. De betrokkenheid bij de onderwerpen waar ik over schreef, was veel directer. Onherroepelijkheid Ik ben nostalgisch van karakter. Niet dat ik me er over dreven door voel aangetrokken, maar die hang ernaar is deel van me. Dat had ik als kind al. Nostalgie heeft natuurlijk niet alleen te maken met jeugdsentiment. Alles in het verleden heeft op mij een emotioneel effect. Daar kan ik niets aan doen. Het heeft ook te maken met een angst voor onherroepelijkheid. Ik hoop altijd ergens, tegen beter weten in natuurlijk, dat het verleden op een of andere manier terug te halen is. Wat niet wil zeggen dat ik conservatief zou zijn. Alles evolueert, het is onzin om vast te houden aan wat je hebt. Als je eenmaal gedwongen bent om iets los te laten, móet je het loslaten, en moet je vooruit gaan. In die zin ben ik niet conservatief. Buurvrouw Emotioneel heb ik vaak moeite met het besef, met de wetenschap, dat wat geweest is niet terug te halen is om te kunnen herbeleven. Dus klamp ik me als een na- ieve kleuter vast aan de dingen die me nog herinneren aan een verleden. Ik fiets bijvoorbeeld nog graag terug naar de buurt waar ik als kind opgroeide. Er was een mevrouw die vroeger mijn buurvrouw was toen ik een jaar of zeven was. Zij was de laatste uit die buurt die nog leefde en nog in hetzelfde huis woonde. Dus daar ging ik naartoe af en toe. Dat vond ik leuk, zij vond dat leuk. We zaten een beetje over vroeger te praten. We zaten in die kamer naast het huis waar ik opgroeide. En ik had het gevoel: het is er nog. Ik zit weer even in het verleden en kan het weer terughalen. Toen ze vorig jaar overleed, was die draad definitief doorgeknipt. Ik kon er niet naar terug op die manier. Ik had toen het gevoel dat dat verleden weg was, onherroepelijk afgelopen. Bevrediging Muziek maken is een manier om iets met dat gevoel van onherroepelijkheid te kunnen doen. Een manier om toch nog iets vast te kunnen houden, een soort be vrediging. Ik ben wel blij dat ik met een aantal dingen uit dat verleden, met dat nostalgiegevoel, dat ik daar iets mee gedaan heb. Misschien wordt de volgende plaat heel anders. Maar voor hetzelfde geld gaat het wel weer over dingen die met het verleden te maken hebben. Ik bedoel, het is een onderdeel van mij. Dus ik zal daar altijd wel iets mee doen op een of andere manier.' Achter glas van Boudewijn de Groot is verkrijgbaar op cd en Vinyl en te downloaden via iTunes. Op vrijdag 5 juni om 20.00 uur wordt Boudewijn de Groot geïnterviewd en zingt een paar liedjes in het Bintang Theater op de Tong Tong Fair in Den Haag. 16 Moesson Moesson #12 juni 2015 (nieuw).indd 16 20-05-15 13:49

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 16