INTERVIEW
vorm en inhoud: de nare herinneringen tegenover het
tempo doeloe-gevoel. Tempo doeloe staat onher
roepelijk vóór het trauma van het kamp. En die twee
versterken elkaar natuurlijk. Want als je de ellende van
het kamp hebt meegemaakt, verlang je alleen maar
sterker naar de tijd ervoor, toen het nog allemaal mooi
en paradijselijk was daar in Indië. En als je denkt aan
het mooie tempo doeloe, en hoe heerlijk en onbezorgd
het daar was, dan denk je onherroepelijk aan waar het
op uit draaide. Dus die twee hebben een enorm sterke
band. En ik probeerde, hoewel je in een liedje natuur
lijk niet zo heel veel kan, die twee tegenover elkaar te
zetten. De palmstranden, de koele tuinen, de mooie
groene dreef. Zo stel ik me dat dan voor. Tegenover het
bloed en de honger in Tjideng en andere kampen.
Indië was als de lente
Waarom deze plaat directer is dan eerder werk? Eerlijk
gezegd omdat het hele Indië-gevoel wat emotioneler
wordt. Tot een aantal jaar geleden was dat Indiëgevoel
het Indiëgevoel. Net zoals het warmer wordt wanneer
het lente wordt. Het gebeurt nou eenmaal. Dat hoort
bij mij, maar ik kon verder niet zoveel met dat gegeven.
Dat is nu wat duidelijker geworden. Het heeft wat
meer impact gekregen. Ik ben er nog steeds niet door
gedeprimeerd, maar ik voel er wat meer emotie bij.
Misschien heeft het te maken met leeftijd. Dat je met
net wat meer sentiment terugdenkt aan je verleden.
Alles wat met het verleden te maken heeft, heeft bij
mij sowieso een emotioneel effect. En dus kwam het
er nu eenmaal zo van dat die teksten gaan over dingen
uit het verleden. Er kwamen emoties bij los. Ik heb niet
huilend achter mijn bureau gezeten, maar je begrijpt
wat ik bedoel. De betrokkenheid bij de onderwerpen
waar ik over schreef, was veel directer.
Onherroepelijkheid
Ik ben nostalgisch van karakter. Niet dat ik me er over
dreven door voel aangetrokken, maar die hang ernaar
is deel van me. Dat had ik als kind al. Nostalgie heeft
natuurlijk niet alleen te maken met jeugdsentiment.
Alles in het verleden heeft op mij een emotioneel
effect. Daar kan ik niets aan doen. Het heeft ook te
maken met een angst voor onherroepelijkheid. Ik hoop
altijd ergens, tegen beter weten in natuurlijk, dat het
verleden op een of andere manier terug te halen is.
Wat niet wil zeggen dat ik conservatief zou zijn. Alles
evolueert, het is onzin om vast te houden aan wat je
hebt. Als je eenmaal gedwongen bent om iets los te
laten, móet je het loslaten, en moet je vooruit gaan. In
die zin ben ik niet conservatief.
Buurvrouw
Emotioneel heb ik vaak moeite met het besef, met de
wetenschap, dat wat geweest is niet terug te halen is
om te kunnen herbeleven. Dus klamp ik me als een na-
ieve kleuter vast aan de dingen die me nog herinneren
aan een verleden. Ik fiets bijvoorbeeld nog graag terug
naar de buurt waar ik als kind opgroeide. Er was een
mevrouw die vroeger mijn buurvrouw was toen ik een
jaar of zeven was. Zij was de laatste uit die buurt die
nog leefde en nog in hetzelfde huis woonde. Dus daar
ging ik naartoe af en toe. Dat vond ik leuk, zij vond dat
leuk. We zaten een beetje over vroeger te praten. We
zaten in die kamer naast het huis waar ik opgroeide. En
ik had het gevoel: het is er nog. Ik zit weer even in het
verleden en kan het weer terughalen. Toen ze vorig jaar
overleed, was die draad definitief doorgeknipt. Ik kon
er niet naar terug op die manier. Ik had toen het gevoel
dat dat verleden weg was, onherroepelijk afgelopen.
Bevrediging
Muziek maken is een manier om iets met dat gevoel
van onherroepelijkheid te kunnen doen. Een manier
om toch nog iets vast te kunnen houden, een soort be
vrediging. Ik ben wel blij dat ik met een aantal dingen
uit dat verleden, met dat nostalgiegevoel, dat ik daar
iets mee gedaan heb. Misschien wordt de volgende
plaat heel anders. Maar voor hetzelfde geld gaat het
wel weer over dingen die met het verleden te maken
hebben. Ik bedoel, het is een onderdeel van mij. Dus
ik zal daar altijd wel iets mee doen op een of andere
manier.'
Achter glas van Boudewijn de Groot is verkrijgbaar
op cd en Vinyl en te downloaden via iTunes. Op
vrijdag 5 juni om 20.00 uur wordt Boudewijn de
Groot geïnterviewd en zingt een paar liedjes in het
Bintang Theater op de Tong Tong Fair in Den Haag.
16 Moesson
Moesson #12 juni 2015 (nieuw).indd 16
20-05-15 13:49