'Zolang de mensen dachten dat hij arm was en honderden mondjes moest voeden, zolang kwam er geld, wist hij' En toen verder Tong Tong Fair: van 27 mei tot en met 10 juni op het Malieveld in Den Haag. HORMAT in het Nederlandse Arnhem stond. Maar Van der Steur had geen rooie cent, vertelde hij in alle Indische kranten. Hij richtte zich dus tot het publiek. Zo schreef hij in het Bataviaasch Nieuwsblad: ...geheel Indië dient dus opgewekt tot mede- doogen met de oud-strijders, zich uitend in het geven van ruime giften, zoo ter uitkeering van geld en goederen, zoowel levensmid delen als kleeren aan de buiten hun schuld in moeilijkheden verkeerende oudgedienden, als ter voorbereiding van de uitvoering van het eenige plan, dat op den duur verbetering kan brengen: de stichting van een eigen Indisch Bronbeek. 'Ruime giften' - dat was niets te veel gezegd. Er was nul. Geen grond, geen gebouw, geen cent. Van der Steur liet zich door dat soort kleinigheden niet uit het veld slaan. Er werd een Vereeniging opgericht en het inzamelen bleef voortgaan, tot in 1926 te Gang Solitude in Meester Cornelis een aantal kleine huizen als Indisch Bronbeek kon worden geopend. Bandoeng had al in 1924 een afdeling weten te openen. Men sprak enthousiast over héél Indië beplanten met deze tehuizen, want: 'De oud-militairen kunnen thans zien dat het Indische publiek niet alleen met woorden zijn sympathie weet uit te drukken doch ook in daden.' Deze liefdevolle zorg was in feite een manier om controle uit te oefenen. Het concubinaat kon dan wel verboden zijn (1914), maar het was wel gebleken dat er nog altijd militairen waren die een relatie onderhielden met een inheemse vrouw. En van de vierkante pot (jenever) waren ze niet vies. Zo'n tehuis bood dus onderdak en regels. Wie er woonde en wilde blijven wonen, moest zich gedragen. geplaatst bewindspersoon naar de kolonie vertrok, werd Oranje-Nassau altijd bezocht. Privé leek hij op te gaan in zijn werk. In alle brieven ging het alleen over het tehuis. Zelfs het huwelijk met Anna Zwager in 1907 stond in het teken daarvan: toen de bruid in Magelang aankwam, ontdekte ze dat haar echtgenoot altijd op de slaapzaal sliep. Ze zouden dan ook geen kinderen krijgen. Anna heeft meegewerkt in het tehuis, tot haar dood in 1936. Met de Japanse bezetting kwamen voor het tehuis de moeilijkheden. De geldstromen stopten, maar Van der Steur had gelukkig gespaard. Er werden kinderen door de Jap aan de dwangarbeid gesteld. Van der Steur zelf werd geïnterneerd, eerst in Tjimahi en daarna in Semarang. Kort na de capitulatie van Japan hebben zijn Steurtjes hem daar gevonden. De reis naar huis in een 'gevonden' vrachtauto duurde twaalf dagen. En naar huis moesten ze, want hun Pa wilde zo graag sterven te midden van zijn kinderen. Zo geschiedde het. De begrafenis moet zeer emotioneel zijn geweest: kleine jongens die een erewacht vormden, preken in het Nederlands en Indo nesisch, Molukse liederen die ten afscheid werden gezongen. Hij werd begraven op het kleine kerkhof bij het tehuis, en daar ligt hij nu nog. Hoe ging het verder met het tehuis? Dat antwoord is eigenlijk een ander boek. Momenteel draagt de Vereniging Vrienden van de Yayasan Pa van der Steur de zorg voor de voortzetting van het werk van Pa. Wilt u meer weten, dan kijkt u op hun website: pavandersteur.org. Op 27 mei om 13.00 uur presenteert Vilan van de Loo haar biografie van de man die het allemaal begon op de Tong Tong Fair. Het boek heet: Johannes "Pa" van der Steur (1865-1945): zijn leven, zijn werk en zijn Steurtjes. Afscheid Op deze manier had Van der Steur lang kunnen doorwerken. Indië had hem leren waarderen en liefhebben. Nederland begreep iets van zijn werk; wanneer er een hoog- juni 2015 41 Moesson #12 juni 2015 (nieuw).indd 41 20-05-15 13:51

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 41