Jan Schlechter Duvall Verrast kan ik zijn, als er een enkele keer bijzonder werk opduikt van een voor mij onbekende kunstenaar, zoals dat van Jan Schlechter Duvall. Zijn werk behoort tot het surrealisme, een kunststroming die vanaf 1920 in de literatuur is ontstaan, maar ook tot uiting kwam in de schilder- en beeldhouwkunst. Het hoogte punt van deze kunststroming was in de peri ode 1925 tot 1940, maar het bestaat tot op de dag van vandaag. Een bekende surrealist is de Spaanse schilder Salvador Dali. Surrea listen gebruiken vaak droombeelden in hun werk, het is vaak bizar en kan zowel abstract als expressionistisch zijn. Deze stijlkenmerken vinden we ook terug in het werk van Schlechter. Het afgebeelde schilderij heet De Duiker en dateert van 1959. Het meest opvallende is de centrale figuur van een zittende man aan de waterkant, voor hem zwemmen twee vissen in het water. Tegen zijn lichaam ligt het skelet van een grote vis. De ruggengraat van de vis lijkt één te worden met die van de man. De vorm van het vissenskelet herhaalt zich in de boom waaraan rijpe vruchten hangen. Jan Schlechter werd in 1922 geboren op het tineiland Billiton en woonde onder meer in Pontianak, Djokjakarta en Meester Cornelis. UIT DE KUNST Tijdens de oorlog zat hij op verschillende plaatsen op Java in krijgsgevangenschap en moest hij werken aan de Birma spoorlijn. Na de oorlog volgde hij een opleiding voor tekenleraar in Amsterdam en Den Haag, waar hij zich vanwege zijn Oosterse afkomst vaak onbegrepen voelde. Hij heeft zich dan ook in grote mate autodidactisch ontwikkeld. Hij schreef ook gedichten. Van 1950 tot 1956 werkte hij als leraar aan de Volkstekenschool van Bandung. Na 6 jaar als spijtoptant, emigreerde hij in 1962 via Nederland naar de Verenigde Staten, waar hij exposeer de in Chicago en San Diego, maar ook in Toronto, Canada. Zijn werk werd daar door surrealistische collega-kunstenaars hoog gewaardeerd. In 1992 remigreerde hij naar Indonesië, waar hij op Java in de grote steden woonde en werkte, om in 2009 in Prigen te overlijden. Tijdens zijn leven heeft hij veel armoe gekend en hij is ondanks zijn talent als kunstenaar nooit doorgebroken. FOTO: MICHIEL ELSEVIER STOKMANS Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. juli 2015 27 Moesson #1 juli 2015.indd 27 24-06-15 12:27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 27