INTERVIEW Spiritualiteit Weet je waar ik het ook aan merk, ik durf het bijna niet hardop te zeggen, aan spiritualiteit. Dat is iets wat ik heel erg van mijn ouders heb meegekregen, besef ik achteraf. Alles heeft betekenis. Dat stille krachtgevoel is cultuurgebonden, denk ik. Tegelijkertijd ben ik veel bezig met de vraag waar cultuur eindigt en waar karakter begint. Wanneer je bijvoorbeeld voor het eerst in Indonesië komt, ontmoet je jezelf in een andere context. In zekere zin ben je op jezelf aangewezen. Hoe je reageert in zo'n situatie is meer karaktergestuurd dan cultureel. Tegelijkertijd, Yogyakarta raakte me enorm. Dat had te maken met de familiegeschiedenis die daar ligt. De andere eilanden buiten Java, hadden voor mij net zo goed Thailand kunnen zijn. Daar was de emotionele band weg. Maar ik herkende wel de harte lijkheid uit mijn eigen familie. En het belang van eten. Dat zette me eerlijk gezegd wel aan het denken: wat is Indo aan mij en wat niet? Als ik eerlijk ben, weet ik het antwoord op die vraag niet precies. Als kind lustte ik vroeger geen rijst en had ik vooral Hollandse vriendin netjes. Wanneer mijn ouders vroeger over Indië begon nen, vond ik dat vooral irritant. Maar ik houd niet van die stempels. Hoewel mijn opa aan vaders kant Moluks is, zul je mij nooit met een Molukse vlag zien lopen. Geen kliekjes en groepsgedrag voor mij. Niets is wat het lijkt Mijn Indische oma is wel de rode draad in mijn voorstelling Niets is wat het lijkt. Zij heeft tijdens de Japanse bezetting in een interneringskamp gezeten. Ik wilde altijd weten wat er met haar gebeurd zou zijn, wanneer ze in Indië was gebleven. Een vraag waar ik tot op de dag van vandaag geen antwoord op heb. Ik durfde nooit echt aan haar te vragen wat er daar gebeurd is. En wat als... Telkens wanneer ik het onder werp aansneed, werd ze emotioneel en probeerde ze over het onderwerp heen te praten. Op een gegeven moment heeft zij haar leven letterlijk in een koffer gestopt en is ze naar Nederland gekomen met de boot. Eigenlijk is ze in haar leven altijd onderweg geweest. Nooit echt een thuis meer gehad. In mijn voorstelling leg ik dat aspect telkens naast mijn eigen leven: ik worstel nu hiermee, maar wat zou mijn oma doen? Mijn oma was rond de dertig toen ze naar Nederland kwam. Net zo oud als ik nu zelf ben. In een hele andere context natuurlijk. Met een heel gezin. Veel dertigers van nu werken, wonen in de grote steden, hebben nog geen kinderen. Dat komt later pas. Maar het is wel de leeftijd waarop je belangrijke levenskeuzes maakt. In mijn voorstelling ga ik niet zo zeer op zoek naar mijn oorsprong in cultuur, maar wel naar mijn oorsprong als mens. Een persoonlijke zoektocht, waarin ik mezelf vergelijk met iemand die ik goed ken. Zij is het extreme voorbeeld van iemand die geen keuzes had. Waar ik alle keuzes heb, heeft zij er maar een gehad: op de boot stappen en overleven, of blijven. Emotionele bagage Toen mijn oma naar Nederland vertrok, wist ze niet waar mijn opa was. Hij was toen militair in het KNIL. Het mag een klein wonder heten dat ze elkaar in Ne derland terug hebben gevonden. Er was toen immers geen social media om elkaar te laten weten waar je bent. Je zou bijna gaan denken dat ze een soort tele pathische connectie hadden, waardoor ze wisten waar ze waren. In mijn voorstelling leg ik de wereld van mijn oma constant naast de mijne. Stiekem val ik aan de hand van mijn oma, het publiek vooral lastig met mijn eigen dertigersdillema's. Dat alles relatief is, daar gaat mijn voorstelling om. Je kunt nog zoveel spullen en geld hebben, het draait uiteindelijk om de emoti onele bagage die je met je meedraagt in je koffer. Ik vraag me af of mijn oma spijt heeft van haar keuzes. Ik denk het niet en ik vind haar een dappere vrouw. We doen vaak niet wat we willen of waarvan we diep van binnen weten dat dat het beste voor je is, uit angst om zekerheid te verliezen. Maar er bestaat helemaal niet zoiets als zekerheid. Ja, dat je aan het einde van de rit over gaat steken. Dus doe tijdens je leven alsjeblieft iets waar je hart in zit. Dat is wat ik mensen in mijn voorstelling mee wil geven. Keuzes maken Ik besefte voor het eerst dat ik net als mijn oma een koffer had, toen ik een keuze moest maken voor mijn studie. Naast muziek maken, tekende ik heel graag. Het was kiezen. Of de kunstacademie, of het conser vatorium. Ik koos uiteindelijk voor het conservatori um, maar de kunstacademie bleef maar op mijn pad komen. Wat ik ook deed. Tot een paar jaar geleden. En ik geloof heel erg in voortekens, en dat ik dingen moet doen omdat ze op mijn pad komen. Ik heb vijf jaar geleden toelatingsexamen gedaan voor de 14 Moesson Moesson #2 augustus 2015.indd 14 23-07-15 13:14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 14