INTERVIEW Moesson #2 augustus 2015.indd 17 cd met de liedjes uit de voorstelling kun je ook gewoon draaien zonder dat je de context weet. Contact maken met je publiek is fijn, je voelt de energie. Zoeken waar dat contact zit is heel leuk om te doen. Daarom doe ik ook zo graag woonkamerconcerten. Ik treed dan op in de woonkamers van mensen thuis. En daar zie je het als je verbinding hebt. Gaan ze soms huilen en doen ze hun ogen dicht om te luisteren. Dat vind ik een compliment. Dat is iets wat ik heb moeten leren, want vroeger dacht ik dat ze het dan niet leuk vonden. Een woonkamerconcert is net zo intiem als de naam doet vermoeden. Je bent bij de mensen thuis. In hun domein. Dat is heel intiem, maar tegelijkertijd ben je heel erg op jezelf aangewezen. Er zijn geen excuses. Mensen prikken er echt doorheen als je daar alleen een kunstje doet. Daarom moet je met iets authen tieks komen en dat kan alleen wanneer je vanuit jezelf werkt.' www.esmayusmany.com augustus 2015 17 kunstacademie, richting illustratie, werd toegelaten, maar heb besloten het uiteindelijk niet te doen. Dat was het eerste item in mijn koffer. Nu pas, nu ik dertig ben, heeft het zijn plek gevonden. Ik ben niet naar de kunstacademie gegaan omdat ik illustreren graag als hobby wilde houden. Ik wilde niet dat het werk werd, zoals muziek maken nu is. Dat vind ik soms lastig, dat muziek zo'n groot deel van mijn leven is dat het geen vrije tijd is. Soms is dat jammer, want muziek en tekst zijn me dierbaar. Ik ben daarnaast ook heel perfecti onistisch, dus dat is heel vermoeiend. En dat is waar ik mijn koffer mee vul. Een luxeprobleem natuurlijk, maar wel een keuze. Ik heb de helft van mijn salaris ingeleverd om te kunnen leven van wat ik het liefste doe. Het maakt me veel gelukkiger dan ik was, toen ik in loondienst als docent muziek en dans werkte. En dat vind ik zo fijn. Authentiek Ik zie mijn voorstelling niet als kleinkunst, het zijn eigenlijk hele verhalende liedjes. De kracht zit hem in de vrije teksten. Ik werk altijd vanuit de tekst. En dat hoeft niet perse het stempel kleinkunst te hebben. De

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 17