werkelijkheid en verbeelding ruc ebThhiss 0 Prisoner of War-films worden ze genoemd. Moesson bekeek de tien bekendste speelfilms over de oorlog in de Pacific - klassiek én recent - nog een keer. Waarschuwing voor de kijkers: deze films bevatten schokkende beelden. The Bridge on the river Kwai (1957) Empire of the sun (1987) MHHilUlBMB Door Ricci Scheldwacht Filmisch epos van de Britse regisseur David Lean, gebaseerd op de roman Le pont de la rivière Kwaï van Pierre Boulle. Als lid van de Britse sabotagegroep Force 136 blies de Frans man bruggen op in vijandelijk gebied in Birma, China en Indochina. Die ervaringen gebruikte hij voor zijn boek. Doelwit is de in de titel genoemde spoorbrug, die werd gebouwd door krijgsgevangenen. De film won 7 Oscars en bereikte de status van moeder aller PoW-films. Wie floot er niet mee met het wereldberoem de deuntje 'Colonel Bogey March'? Terwijl de Britse kolonel Thompson (Alec Guinness) wil bewijzen dat hij moreel in hoger aanzien staat dan de Japanners, door strikt de regels van het Britse leger na te volgen, probeert de cynische Amerikaan Shears (William Holden) levend uit de oorlog te komen. Ondanks de gehavende kleding, het vele zweet en de realistisch uit ziende verwondingen bij de cast, geeft de film een te rooskleurig beeld van de werkelijkheid, die volledig vanuit Angelsaksisch perspectief wordt bezien. Duur: 155 min, Nederlands ondertiteld. SSnni Uitzonderlijke film in het oeuvre van Steven Spielberg, die hierna meer serieuze speelfilms over de Tweede Wereldoorlog zou maken. Gebaseerd op de autobiografische bestseller van J.G. Ballard, die opgroeide als zoon van Britse expats in Shanghai. Dat het verhaal bestaat uit de her inneringen van een opgroeiende puber geeft de film een wonderlijk karakter. Surrealis tisch zijn de scènes waarin hoofdpersoon Jim na de Japanse inval moederziel alleen in het ouderlijk huis wacht op wat er komen gaat. Droomachtig de dagen waarin hij alleen door de stad zwerft, zonder dat de Japanners acht op hem slaan. Onwerkelijk lijkt het bestaan in het kamp Lunghua bij Shanghai, waar hij wordt geïnterneerd en waar tweeduizend mannen, vrouwen en kinderen ongeschei den van elkaar leven. Daar groeit Jim - een indrukwekkend debuut van de 12-jarige Christian Bale - op van een vroegwijs upper- class-jongetje tot een handig ritselaartje, maar altijd blijft hij een kind. Duur: 147 minuten, Nederlands ondertiteld. 20 Moesson Moesson #2 augustus 2015.indd 20 23-07-15 13:14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 20