Het vrouwen kamp In mijn vorige column heb ik al aandacht geschonken aan het surrealistisch werk van de Indische schilder Jan Schlechter Duval (1922-2009). Deze maand behandel ik in verband met de herdenking van de bevrijding van Nederlands-Indië van de Japanners, op 15 augustus 1945, weer een werk van hem. Een schilderij dat hij Het Vrouwenkamp of De Rode Vogel noemde. Hij schilderde het in 1959. Jan Schlechter heeft zelf als krijgsge vangene in diverse kampen gezeten, dus hij kan erover mee praten. Wellicht hoorde hij de verhalen over een vrouwenkamp van een vriendin. Een van vele vrouwenkampen was Tjideng in Batavia. In een vrouwenkamp werden vrou wen en kleine kinderen geïnterneerd door de Japanners. Aan het begin van de oorlog in 1942, zaten er in Tjideng 2.000 personen, aan het einde 10.500. Het was zo overbevolkt dat de slaapplaatsen niet breder waren dan 30 centimeter. In het begin was er burgerleiding, waardoor het kampleven nog draaglijk was. Dat veranderde toen in 1944 de beruchte ka pitein Kenichi Sonei de leiding overnam. Alle persoonlijke bezittingen moesten ingeleverd worden en er was twee maal per dag appel. Er mocht ook niet meer gekookt worden. Er heerste veel honger en ziekten konden, bij gebrek aan medicijnen, niet worden be streden waardoor er veel doden te betreuren waren. Onder Sonei's leiding zijn er heel wat gruweldaden begaan. Na de oorlog werd hij UIT DE KUNST dan ook ter dood veroordeeld en door een Nederlands vuurpeloton in de Glodok-ge- vangenis geëxecuteerd. Gratieverzoeken aan de gouverneur-generaal Van Mook mochten niet baten. Van Mooks echtgenote was een van de geïnterneerden in Tjideng. Jan Schlechter heeft in zijn surrealistische stijl een eigen interpretatie gemaakt van een vrouwenkamp. We zien in het midden van het schilderij een half geopende lijkkist met een persoon erin. Links daarvan staat een grote angstaanjagende vogel. Maar het meest in het oog springend is een vliegende vrouw, die er tegelijkertijd ook als een grote vogel uit ziet. Op de achtergrond staan wat huisjes, dat stellen de barakken voor. Wat de schilder met dit schilderij precies wil vertel len? We kunnen het hem niet meer vragen. In het oog springend zijn de felle expressio nistische kleuren die mij zeer aanspreken. FOTO: MICHIEL ELSEVIER STOKMANS Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand kunst die is ontstaan uit Europese en Indische kruisbestuiving. augustus 2015 27 Moesson #2 augustus 2015.indd 27 23-07-15 13:15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 27