INTERVIEW van The act of killing niet naar Indonesië terug zou kunnen, voltooide hij eerst de opnamen van The look of silence. Dat maakt het optreden van Adi nog moediger, want hij woont wel in Indonesië. 'De veiligheid van de mensen in Indonesië die aan beide films hebben meegewerkt blijft een precair onderwerp. Daarom staan de Indonesische crewleden anoniem op de eindtitels. Ik ben daarom ook niet meer teruggeweest. Adi wilde de daders ontmoeten omdat dat volgens hem een manier is om uit de gevangenis van de angst te komen, waarin zijn familie al die tijd leefde. Als de daders zouden toegeven dat ze iets fout hadden gedaan en hun excuses aanboden, kunnen slachtoffers en daders met elkaar verder. Zonder angst of wantrouwen. In de film faalt Adi daarin. Geen van de daders blijkt in staat te erkennen dat hij iets fouts heeft gedaan.' Beide films zijn vertoond in Indonesië. Maar niet in de reguliere bioscopen. Hoe zit dat? 'The act of killing hebben we aanvankelijk bewust niet in de reguliere bioscopen uitgebracht omdat The board of censorhip hem meteen zou verbieden. We hebben er eerst voor gezorgd dat de mensen in Indonesië de film konden zien. Daarvoor hebben we samen met de National Human Rights Commission speciale vertonin gen georganiseerd. Ook hebben we de film (Indonesi sche titel: Jagal - RS) zonder ondertiteling helemaal op YouTube gezet, zodat mensen in Indonesië hem gratis kunnen zien. Maar officieel is de film niet in de gewone bioscoop te zien. The look of silence is in december voor het eerst ver toond door de National Human Rights Commission en de Jakarta Arts Council. Dat vond plaats in de grootste bioscoop van Indonesië, waarbij 2.000 mensen aanwe zig waren. Na afloop werd Adi geïnterviewd en ontving hij een tien minuten durende ovatie van het publiek. Met zijn optreden in deze film heeft hij het zwijgen doorbroken. Moesson mag van Cinema Delicatessen 5 dvd's van de film The look of silence van Joshua Oppenheimer weggeven. Meedoen? Stuur voor 14 september een mailtje naar redactie@moesson.com. Vergeet niet je naam en adres! Een kaartje sturen kan ook, naar Postbus 2074, 3800 CB in Amersfoort. Succes! Omdat de film in de Indonesische media al tot film van het jaar was gebombardeerd, durfden de censors de film niet meer helemaal te verbannen. Officieel is hij niet in de bioscoop te zien, maar als besloten voorstel ling wel. Net zoals het is toegestaan om community screenings te houden. Ik ben vereerd dat mijn twee films het proces hebben versneld, maar daarachter staat een heel team van Indonesiërs die tien jaar van hun leven eraan hebben gewijd en hun veiligheid op het spel hebben gezet. Filmmakers, universiteitsdocenten, advocaten die zich inzetten voor de mensenrechten. Mensen die geen credits voor hun werk kunnen krijgen, zolang er geen politieke verandering is.' Tijdens de Bersiap zijn er ook veel families vermoord. Kun je dat vergelijken met de moorden van 1965? 'Die vraag durf ik niet heel diep te beantwoorden, omdat ik over te weinig kennis daarover beschik. Maar ik weet wel dat er toen veel Hollanders en Indo's zijn vermoord. De reden daarvan was hun Nederlandse afkomst. En of dat nu incidenteel of systematisch gebeurde, het was een schending van mensenrech ten, het was moord. Absoluut. Daar is geen twijfel over. Ik ben een pacifist en ik ben tegen alle vormen van geweld. Schendingen van de mensenrechten zijn schendingen van mensenrechten. Door wie ze worden begaan, of hoe ze door de tijd worden gedefinieerd, dat doet er niet toe.' Er gaat een enorme rust van je uit. 'Deze films gaan over empathie. Over elkaar begrijpen. De daders zijn ook bang. Ze zijn bang dat ze hun eigen schuld onder ogen moeten zien. Bang voor hun buren, die misschien weleens wraak kunnen nemen. Als je zo'n samenleving van angst en wantrouwen wilt helen, moet je ook de daders begrijpen. Dat betekent niet dat je met ze moet sympathiseren. Als je een kant moet kiezen, is het logisch dat je de kant van de slachtoffers kiest. Maar om tot vergiffenis te kunnen komen, moet je openstaan voor beide kanten.' Tot vergiffenis komen, is dat jouw doel achter deze films? 'Nee, mijn doel is onszelf een spiegel voor te houden. En ons te confronteren met onze angsten. Durf jezelf onder ogen te zien. Als we kijken naar onszelf en daar bij niet wegkijken van onze diepste angsten, komen we er alleen maar sterker uit. 16 Moesson Moesson #3 september 2015.indd 16 26-08-15 15:46

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 16