Voordat de universiteit zich
De derde editie van literair festival Read My World komt eraan
en vindt van 1 tot en met 3 oktober plaats in de populaire
Tolhuistuin in Amsterdam. Dit jaar staan Maleisië, Singapore en
Indonesië centraal. Nancy Jouwe bekeek voor Moesson vast het
festivalprogramma.
Unieke opzet
LITERATUUR
Read My
WORLD
O
aandiende, deed ik eerst kennis op in een
ander domein: de kraakbeweging. Weliswaar
in een kleine studentenstad, maar toch. De
jaren '80 zien er grimmig uit als je foto's
terugkijkt, maar in mijn herinnering was het
een gloedvolle periode vol solidariteit, actie
en poëzie. Dat kwam mede door Linton Kwesi
Johnson. Zijn teksten, zingpratend gebracht
met meeslepende stem en verpakt in trage
ritmes, schalde uit de speakers van diverse
kraakpanden.
Linton Kwesi Johnson is een typische Read
My World-performer: geëngageerd als
kunstenaar, een luis in de pels en mede
daardoor niet perse bekend bij het grote
publiek. Hij trad op in de 2014 editie van Read
My World, die gewijd was aan de Caraïben.
Ook ik pakte mijn Instagram-moment met
the man himself terwijl hij aan de bar stond
in zijn mooie pak. Het tekent de sfeer van dit
festival: informeel, vol kwaliteit en intieme
momenten.
Read My World (RMW) is een nog bijna
onontdekte parel. Het neemt binnen de
grote stroom aan festivals die Amsterdam
inmiddels rijk is, een bescheiden positie in.
Maar met groeiende bezoekersaantallen en
enthousiaste reacties van publiek staat in
2015 de derde editie gepland. Dat is een pres
tatie te noemen van het kleine team dat, in
weerwil van enorme cultuurbezuinigingen,
wederom een gepassioneerd en kwalitatief
sterk programma zal neerzetten. Schrijvers,
musici en performers treffen elkaar en het
publiek in de hippe en feeërieke Tolhuistuin
in Amsterdam-Noord.
RMW kent een unieke opzet: elk jaar wordt
een bepaalde (sub)regio gekozen die centraal
zal staan in het programma, inclusief cura
toren (programmamakers) en schrijvers uit
die regio's. De gekozen regio's staan in het
nieuws: in 2013 was dat het Midden-Oosten
en de Arabische Lente, in 2014 de Caraïben en
haar geschiedenis van slavernij. Dit jaar staat
Indonesië centraal, samen met Maleisië.
Willemijn Lamp, voorheen programma
maker bij het Haagse literaire festival Writers
Unlimited, is mede-oprichter en RMW
festivaldirecteur: 'Ik wilde een programma
dat meer vernieuwend was en dan móet je
werken met mensen uit de regio's zelf, dan
ben je heter van de naald. Bovendien kopieer
je minder van andere festivals. Het idee om
met gastcuratoren te werken, werd mede-
geïnspireerd door een gesprek in Ramallah
met dichteres en journalist Asmaa Azaiheh.
Ik realiseerde me al pratend met haar, dat ik
niks wist en vooral werd geïnformeerd door
de geijkte kanalen.'
De gastcuratoren zijn een belangrijke spil
tijdens het festival, maar meer nog in het
20 Moesson
Moesson #3 september 2015.indd 20
26-08-15 1546