Feiten en waarheid
proces er naar toe. Lamp vindt deze artistieke
versterking onmisbaar: 'Het zijn tegendraad
se luizen in de pels, die werken op eigen titel.
Er is geen ander belang dan een verhaal
neerzetten. We vragen hen een longlist van
auteurs samen te stellen die nu belangrijk
zijn: schrijvers, singer-songwriters, die met
hun voeten in de realiteit staan. Bovendien
hebben we in de 2015 editie ook gevraagd
naar werk van mensen die iets willen veran
deren. Een soort agents of change. Schrijvers
die via hun werk maatschappelijke en poli
tiek gevoelige thema's aankaarten.'
Abeer Soliman, schrijfster, blogger en story
teller uit Egypte werkte als curator mee aan
de eerste editie en was laaiend enthousiast:
'Wat je hier hoort, is onze eigen stem.'
Ook voor de 2015 editie zijn de twee gast-
curatoren al flink aan de slag gegaan. De
Indonesische gastcurator Kadek Krishna
Adidharma komt uit Bali en is blogger/ver-
taler. Hij koos voor zijn uiteindelijke shortlist
vier schrijvers. Naast Indonesië staan Malei
sië en ook Singapore centraal. Juist kritische
schrijvers uit Maleisië kunnen elkaar niet
makkelijk ontmoeten: Singapore is een
veiliger plek daarvoor. Bernice Chauly, zelf
begenadigd schrijver, is als tweede gastcura
tor verantwoordelijk voor haar shortlist van
vijf schrijvers/performers. Chauly licht toe: 'In
Maleisië bestaat een cultuur van intimidatie
en angst. Er is geen vrije pers. Als schrijver
moet je zeer op je hoede zijn.'
Zoals te verwachten schuwen de schrijvers
die naar Amsterdam komen, de gevoelige
onderwerpen niet. De uitgesproken Alfian
Sa'at uit Singapore, staat juist bekend om
zijn provocatieve stijl. Zijn eerste dichtbun
del, One Fierce Hour, bracht hij uit op 21-jarige
leeftijd. Hij won diverse prijzen en is vertaald
in het Duits en Zweeds. Inmiddels schrijft hij
voor theatergroep W!LD RICE.
Veteraan Seno Gumira Ajidarma schreef als
voorvechter van het vrije woord over het
militaire geweld in Oost-Timor en de situatie
in Aceh. Hij schrijft korte verhalen, essays en
filmscripts en werkte als journalist, fotograaf
en docent. In 1997 won hij de Southeast
Asian Writers Award. Zijn credo: 'Wanneer de
journalistiek de mond wordt gesnoerd, moet
literatuur zich uitspreken. Want waar journa
listiek spreekt met feiten, spreekt literatuur
met de waarheid.'
In Indonesië doen de vrouwelijke schrijvers
het enorm goed. Dat bewijst bijvoorbeeld
bestseller-auteur Laksmi Pamuntjak. Ze
schreef vier edities van de prijswinnende
Jakarta Good Food Guide. Haar debuutroman
Amba - in het Engels The Question of Red -
stelt het gewelddadige 1965 centraal. Dit
jaar verschijnen de Duitse en Nederlandse
vertalingen. Haar tweede roman Aruna dan
Lidahnya is ook al een bestseller. Ze schrijft
inmiddels opiniestukken voor The Guardian
en woont in Londen en Jakarta.
Ook Dyah Merta uit Oost-Java is veelzijdig.
Naast schrijver is zij onafhankelijk uitgever in
Yogya. Merta publiceert korte verhalen, haar
debuut PeriKecildiSungaiNipah (Nymf van
Nipah) gaat over familie intriges, geheimen
en verraad, tegen de achtergrond van de
opkomende modernisering.
Tijdens het festival in oktober zul je vaak mu
ziek horen. RMW ziet een logische connectie
tussen literatuur en andere kunstvormen.
Dat betekent dat ook Australian-Malaysian
hiphopper Omar bin Musa de shortlist
haalde. Hij is dichter/rapper en winnaar van
diverse nationale Poetry Slams. Hij bracht
hiphopalbums en boeken uit en werkte sa
men met de internationale hiphopgroep Mo-
neyKat. Zijn goed ontvangen romandebuut
Here Come The Dogs kwam uit in 2014.
Wie ook naar Amsterdam komt, is de één-
vrouwsband The Venopian Solitude. Haar
22 Moesson
Moesson #3 september 2015.indd 22
26-08