Feiten en waarheid proces er naar toe. Lamp vindt deze artistieke versterking onmisbaar: 'Het zijn tegendraad se luizen in de pels, die werken op eigen titel. Er is geen ander belang dan een verhaal neerzetten. We vragen hen een longlist van auteurs samen te stellen die nu belangrijk zijn: schrijvers, singer-songwriters, die met hun voeten in de realiteit staan. Bovendien hebben we in de 2015 editie ook gevraagd naar werk van mensen die iets willen veran deren. Een soort agents of change. Schrijvers die via hun werk maatschappelijke en poli tiek gevoelige thema's aankaarten.' Abeer Soliman, schrijfster, blogger en story teller uit Egypte werkte als curator mee aan de eerste editie en was laaiend enthousiast: 'Wat je hier hoort, is onze eigen stem.' Ook voor de 2015 editie zijn de twee gast- curatoren al flink aan de slag gegaan. De Indonesische gastcurator Kadek Krishna Adidharma komt uit Bali en is blogger/ver- taler. Hij koos voor zijn uiteindelijke shortlist vier schrijvers. Naast Indonesië staan Malei sië en ook Singapore centraal. Juist kritische schrijvers uit Maleisië kunnen elkaar niet makkelijk ontmoeten: Singapore is een veiliger plek daarvoor. Bernice Chauly, zelf begenadigd schrijver, is als tweede gastcura tor verantwoordelijk voor haar shortlist van vijf schrijvers/performers. Chauly licht toe: 'In Maleisië bestaat een cultuur van intimidatie en angst. Er is geen vrije pers. Als schrijver moet je zeer op je hoede zijn.' Zoals te verwachten schuwen de schrijvers die naar Amsterdam komen, de gevoelige onderwerpen niet. De uitgesproken Alfian Sa'at uit Singapore, staat juist bekend om zijn provocatieve stijl. Zijn eerste dichtbun del, One Fierce Hour, bracht hij uit op 21-jarige leeftijd. Hij won diverse prijzen en is vertaald in het Duits en Zweeds. Inmiddels schrijft hij voor theatergroep W!LD RICE. Veteraan Seno Gumira Ajidarma schreef als voorvechter van het vrije woord over het militaire geweld in Oost-Timor en de situatie in Aceh. Hij schrijft korte verhalen, essays en filmscripts en werkte als journalist, fotograaf en docent. In 1997 won hij de Southeast Asian Writers Award. Zijn credo: 'Wanneer de journalistiek de mond wordt gesnoerd, moet literatuur zich uitspreken. Want waar journa listiek spreekt met feiten, spreekt literatuur met de waarheid.' In Indonesië doen de vrouwelijke schrijvers het enorm goed. Dat bewijst bijvoorbeeld bestseller-auteur Laksmi Pamuntjak. Ze schreef vier edities van de prijswinnende Jakarta Good Food Guide. Haar debuutroman Amba - in het Engels The Question of Red - stelt het gewelddadige 1965 centraal. Dit jaar verschijnen de Duitse en Nederlandse vertalingen. Haar tweede roman Aruna dan Lidahnya is ook al een bestseller. Ze schrijft inmiddels opiniestukken voor The Guardian en woont in Londen en Jakarta. Ook Dyah Merta uit Oost-Java is veelzijdig. Naast schrijver is zij onafhankelijk uitgever in Yogya. Merta publiceert korte verhalen, haar debuut PeriKecildiSungaiNipah (Nymf van Nipah) gaat over familie intriges, geheimen en verraad, tegen de achtergrond van de opkomende modernisering. Tijdens het festival in oktober zul je vaak mu ziek horen. RMW ziet een logische connectie tussen literatuur en andere kunstvormen. Dat betekent dat ook Australian-Malaysian hiphopper Omar bin Musa de shortlist haalde. Hij is dichter/rapper en winnaar van diverse nationale Poetry Slams. Hij bracht hiphopalbums en boeken uit en werkte sa men met de internationale hiphopgroep Mo- neyKat. Zijn goed ontvangen romandebuut Here Come The Dogs kwam uit in 2014. Wie ook naar Amsterdam komt, is de één- vrouwsband The Venopian Solitude. Haar 22 Moesson Moesson #3 september 2015.indd 22 26-08

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 22