Meer!
Meer!
Meer!
band ontstond in 2009 in een stoffig studen
tenhuis, ergens in Maleisië. Onder het pseu
doniem Suiko Takahara produceert zij haar
eigen stijl van eclectische muziek en speelt
ze op alles wat voorhanden is. In 2014 bracht
ze het album Hikayat Perawan Majnun Tales
of a Lunatic Damsel) uit.
Dat schrijvers niet alleen maar schrijven, be
wijst de talentvolle Tash Aw die als advocaat
in Londen werkte terwijl hij zijn debuutroman
The Harmony Silk Factory (in Nederland ver
schenen als De zijdehandelaar) schreef. Aw
haalde de longlist van de 2005 Man Booker
Prize én won twee prijzen. Inmiddels is het
boek vertaald in 20 talen. Zijn derde boek
Five Star Billionaire haalde de longlist Man
Booker Prize in 2013. Tash Aw wordt ook wel
'de Maleisische Graham Greene' genoemd.
De shortlist wordt compleet gemaakt met
publiek intellectueel Farish Ahmad Noor,
politiek wetenschapper, historicus en docent
aan de Technological University, Singapore.
Het zijn veelbelovende en merendeels voor
Nederland onbekende namen die in oktober
centraal staan op RMW. Ze zullen worden
omringd door vele collega's want vergis je
niet, op het festival staan honderd schrijvers
geprogrammeerd, inclusief Marion Bloem,
Kees van Kooten en Adriaan van Dis.
Indonesië en Maleisië samen: bisa?
Vorige maand vierde Indonesië zijn 70-jarige
onafhankelijkheid. Inmiddels lijkt er in Ne
derland ruimte voor een meer gelaagde te
rugblik op een gedeeld verleden. Er is ruimte
voor complexiteit, getuige de verhalen over
Buitenkampers, Indonesische weduwen uit
Rawagede en slavernij in Nederlands-Indië.
Maar ook het hedendaagse lonkt: Indonesië
is hot! Rutte en Ploumen stonden in 2013
met een economische delegatie in de rij en
ook de Indonesische creative juices worden
opgemerkt en mogen op steeds meer aan
dacht rekenen in Nederland en Europa (zie
Ruangrupa, Paper Moon, Jecko Siompo, De
Frankfurter Buchmesse).
Nederland heeft veel minder historische
banden met Maleisië en Singapore, maar dat
RMW deze (stads)naties koppelt, is alleen
maar toe te juichen. Ze delen eenzelfde
taalstam, historische banden en wederzijdse
competitieve gevoelens (ik keek ooit in
Jakarta naar een voetbalwedstrijd
Indonesië-Maleisië: wow).
Indonesië, Maleisië: kunnen de inhoud en
vorm van kunst worden losgemaakt van so
ciale en politieke omstandigheden? We gaan
het meemaken op Read My World.
www.readmyworld.nl
LITERATUUR
Nog meer Indische en Indonesische
literatuur vind je dit najaar ook:
-op de Frankfurter Buchmesse van 14 tot en
met 18 oktober. Motto: '17.000 Inseln der
Imagination'. Maar liefst 70 Indonesische
schrijvers en schrijfsters zijn te gast, waar
onder Ayu Utami, Laksmi Pamuntjak, Andrea
Hirata, Okky Madasari, Toetie Herati, Djoko
Damono en vele vele anderen.
www.buchmesse.de
-in de toneelbewerking door Toneel Groep
Amsterdam van Couperus' De Stille Kracht.
Met onder meer Halina Reijn als Leonie van
Oudijck, Gijs Scholten van Aschat als Otto,
Dewi Reijs als Oerip, Gaite Jansen als Doddy
en Mingus Dagelet als Addy de Luce. Regie:
Ivo van Hove. www.tga.nl
-op de planken in de voorstelling Hoe mooi
alles. Het stuk is gebaseerd op de biografie
van Leo Vroman, Hoe mooi alles. Leo en Tineke
Vroman, een liefde in oorlogstijd geschreven
door Mirjam van Hengel. Esther Scheldwacht
speelt Tineke, Kees Hulst speelt Leo.
www.hoemooialles-toneel.nl
-in de tragikomedie Ik kom terug waarin
Adriaan van Dis en Olga Zuiderhoek de ver
stikkende band tussen moeder en zoon
op het toneel tot leven brengen.
Vanaf december. Meer informatie:
www.bostheaterproducties.nl
-op het Bronbeeksymposium van Indische
Letteren waarmee op 15 november het 30-
jarig jubileum van de Werkgroep Indisch-
Nederlandse letterkunde wordt gevierd!
Thema heel toepasselijk: Eten Drinken.
Eregast is Yvonne Keuls.
www.indischeletteren.nl
september 2015 23
Moesson #3 september 2015.indd 23
26-08-15 15:46