Paul Jonkhart - Green Taper Boys Ik was af eerder met mijn ouders naar Indonesië geweest, maar toen was ik te jong om de armoede te zien september 2015 31 Moesson #3 september 2015.indd 31 {ft} 26-08-15 15:46 LIFESTYLE en popcultuur. 'We proberen zoveel moge lijk met onze roots te doen of daar naar te verwijzen. De kledingcollectie draagt namen als: Dingin, Bagus of Merdeka. Ons team be staat uit mensen die een band hebben met Indonesië en vaak ook Indische roots hebben. Dit bindt ons en maakt de samenwerking makkelijk. Een gedeelte van de opbrengst van onze collecties reserveren we voor The Charity Pack; schoolmaterialen voor kinderen met onder andere een schrift, potlood, gum en tas. Zo kunnen ze tekenen en les volgen in een buurthuis, met iets positiefs bezig zijn. The Charity Packs doneren wij aan non-profit organisaties die we zelf uitzoeken.' Iets terugdoen voor kansarme kinderen in Indonesië stond altijd op Paul Jonkharts bucket list. Tijdens zijn vakantie in Indonesië na de hbo-opleiding Media en Entertain ment Management, ontstonden de contou ren voor het idee iets terug te doen voor mensen die het minder hebben. En dan met name voor het land waar zijn roots liggen. 'Ik was al eerder met mijn ouders naar Indone sië geweest maar toen was ik te jong om de armoede te zien. Ik speelde met de kinderen in de kampong, alsof ik een van hen was. Pas toen ik ouder was, zag ik echt de armoede.' 'Ik zag hoe krantenjongens daar dat werk de den puur om te overleven. Dat deed wat met me. Thuis had ik ook een krantenwijk maar ik kon het geld aan luxe artikelen besteden. Onze merknaam is daarop op geïnspireerd. Het is een symbolische gedachte. Green staat voor groen papier en Paper Boys voor de kran tenjongens in Indonesië. Green Paper Boys' beeldmerk heeft geen gezicht. Ik denk dat je er zelf in kunt zien wat je wilt zien. Kranten jongen, vakkenvuller, winkelmedewerker, het idee is hetzelfde.' Green Paper Boys maakt tijdloze items geïnspireerd door de (Indische) geschiedenis Paul is zelf met vallen en opstaan gekomen waar hij nu is. Zijn tips voor beginners: 'Wat je idee ook is, zorg dat je het goed formuleert. Doe marktonderzoek, praat met mensen die al ervaring hebben, kijk wat er al gedaan wordt en hoe ze dat doen. Waar ik over een paar jaar ben? Dan hoop ik dat mijn merk wereldwijd wordt opgepakt en dat er internationale erkenning is. Het lijkt mij geweldig om in de toekomst een straatvoet baltoernooi te organiseren met (oud)-voet- ballers. Ik heb nog andere ideeën om kinderen te motiveren, zoals het combineren van film en muziek met succesvolle artiesten uit eigen land. Het liefst mensen die een band hebben met Indonesië of die zelf roots hebben in dit land. Voordat ik dit ga doen, wil ik eerst een aantal grote stappen maken met Green Paper Boys.' Benieuwd naar de collectie van Green Paper Boys? Ga dan naar: www.greenpaperboys.com

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 31