HORMAT terug naar Indië. Zijn vertrek blijft niet on opgemerkt door het Algemeen Handelsblad: 'Een merkwaardige speler heeft het land verlaten, een die verstelde, soms ontstelde door zijn moed, door de wonderen die hij in het spel wist te verrichten. Geen fijn overleg, geen tactisch samenspel, geen slimmig doen, maar een geboren voetballer, een speler bij intuïtie, zooals er maar zeer zelden worden gezien.' Philip trouwt met zijn nicht Eugenie Carli en werkt als boekhouder in Semarang. Tus sen 1902 en 1909 krijgen ze vier kinderen: Toetie, Ellie, Jan en Louis - mijn opa. Maar het voetbal blijft toch trekken en in 1907 wordt hij vicepresident van de voetbalbond te Semarang. Als Philip met zijn gezin naar Batavia verhuist, meldt hij zich aan bij B.V.C. en speelt elke wedstrijd mee. In Batavia gaat hij als administrateur werken bij het blad Sport in beeld. Al snel doet hij ook het redactionele werk, wat hem veel beter ligt dan boekhouden. Het rommelt in de familie als Philip een conflict krijgt met zijn broer Gottlieb, die een warme vriendschap onderhoudt met Ernest Douwes Dekker en één van de voorgangers van de dan nog op te richten Indische Partij zal worden. Gottlieb voelt zich als Indo achtergesteld. Philip vindt ook dat er meer emancipatie moet komen voor de Indo's, maar vindt zijn broer te radicaal en houdt zich verre van de politiek. Philip is van me ning dat je als Indo je eigen kansen moet cre- eren en dat doet hij door een fotoatelier over te nemen. In januari 1917 opent NV. Mossty- pie zijn deuren. In dit 'moderne Electrisch Fotografisch Spiegel Atelier kan men op elk uur van de dag foto's laten maken'. Hij maakt niet alleen studio-opnamen, maar fotogra feert ook buiten. Al snel maakt hij naam als fotograaf en levert ook nieuwsfoto's aan bladen en kranten. Er wordt zelfs melding ge maakt dat Philip is aangesteld als fotograaf voor heel Indië voor The London Times. De stap van foto naar film is snel gemaakt. Zonder enige opleiding, maar met talent en doorzettingsvermogen, weet hij ook hiermee naam te maken. Voor de Decapark bioscoop maakt hij van 1919 tot 1926 het Deca bioscoopjournaal. Met zijn eigen camera reist hij nieuws achterna. Zijn bekendste opname, die van de Kloetramp uit 1919, haalt zelfs de Nederlandse bioscopen. Philip krijgt ook opdrachten om 'propagan dafilms' te maken. Zo maakt hij voor de Postbank een reclamespot, een serie over de Nederlandsch Indische Staatsspoor- en Tramwegen, een documentaire Reizen door Indië en de documentaire Tractie. Ook maakt hij een filmpje voor de Nederlands-Indische vereniging tot Bescherming van Dieren. Philip houdt zich meer bezig met filmen dan met fotograferen en zijn zaak Mossty- pie gaat failliet. Met geleend geld reist hij naar Duitsland en schaft een 35mm camera aan. In 1926 start Philip zijn nieuwe bedrijf Kinowerk Carli en legt zich geheel toe op het maken van speelfilms. Hij plaatst een ad vertentie voor audities voor zijn eerste film. Die zondagochtend komt een beeldschoon Indisch meisje op de advertentie af: Annie Krohn. Philip hoeft niet langer te zoeken, hij heeft zijn muze gevonden. Met de drie heren met 'expressief gelaat' komt het ook goed en de hele cast reist af naar Bali waar hij de film Heksenwraak, de legende van Tjalong Arang opneemt. Naast de vier acteurs gebruikt hij de lokale bevolking als figurant. Op de stills van de film staan betoverende beelden van het oude Bali. En het blijft niet bij één film. Philip is zo onder de indruk van Annie, dat hij nog drie films met haar maakt: Sarinah, meisje van het Zuiderzeestrand, Njai Siti - De stem des bloeds en Karina's zelfopoffering. In de tuin achter zijn huis laat hij een studiootje bouwen van bamboe. Hier neemt hij de interieurscènes op. Philip is nog steeds getrouwd met Euge nie, die niet blij is met de aandacht van Philip voor de jonge actrice. En gezien de glamour foto's genomen in intieme setting, is haar jaloezie begrijpelijk. Ondanks de maatschappelijke thema's van zijn films - de onderlinge relaties tussen Indonesiërs, Indo's en Hollanders - zijn het geen intellectuele hoogstandjes. Het is Philip vooral te doen om de romantiek en om de Indische pracht vast te leggen. Voor de film Njai Siti - De stem des bloeds laat hij enkele scènes inkleuren. Naast Annie Krohn, gebruikt Philip een vaste cast: Sylvain Boek binder, Vally Lank en Jan Kruyt. Jan Kruyt is meestal de love interest, de andere twee zijn dan weer de bad guys of ze zorgen voor de komische noot. Als figuranten zet hij familie leden in, maar vaak plukt hij gewoon mensen van straat. Philip maakt goed reclame voor zichzelf door foto's die hij tijdens het filmen maakt, te verkopen aan tijdschriften. Het Nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië maakt er melding van: Actueel Wereldnieuws. No. 11 van dit voor treffelijk geïllustreerde weekblad opent met een fraai jachttafereel. Onder zeer moeilijke omstandigheden is de film-operateur, de heer Carli, er namelijk in geslaagd, in Indië, de eer ste romanfilm te vervaardigen. Dit filmwerk, dat 3.652 meter lang is geworden, is getiteld: 'De Stem des Bloeds'. Wekenlang heeft de heer Carli met de jagers Haastert en Jans in de on doordringbare wouden van Sumatra vertoefd. Philip legt de wildernis van Sumatra vast. Maar ook de jacht op de Sumatraanse olifant, een scène die hij in zijn film gebruikt. Zijn bij drage aan het feit dat de olifant op Sumatra een bedreigd diersoort is geworden, heeft hij waarschijnlijk niet beseft. De films Sarinah en Njai Siti - De stem des bloeds zijn een groot succes. Vooral bij de Indische en Indonesische bevolking. Dit is te danken aan de Indische hoofdrol van Annie en de gemengde cast. Waar voorheen films werden gemaakt met uitsluitend Europese acteurs óf uitsluitend Aziatische acteurs, september 2015 41 Moesson #3 september 2015.indd 41 26-08-15 15:47

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 41