'Philip Carlil HORMAT durfde Philip een afspiegeling van de be volking in zijn films te laten zien. Maar er is ook kritiek vanuit de Indonesische pers, die Philip verwijt alleen maar films voor Indische mensen en totoks te maken. Volgens de zeer belerende recensent van de Indische Courant zijn de films juist geschikt voor de Indonesi sche bevolking, in tegenstelling tot Europese films: Wij zijn het er allen over eens, dat vele films dingen te zien geven, die voor de Inheemsche bevolking allesbehalve dienstig zijn. Het leven van misdadigers in de slums der groote we reldsteden, geraffineerd overlegde misdaden, zinneprikkelende tooneelen, zwaar van erotiek dat alles is in één woord verderfelijk voor den eenvoudigen dessa-man en in niet gerin ge mate bevorderlijk aan de criminaliteit. Uit een algemeen paedagogisch beginsel verdient daarom een filmgeschiedenis, die binnen het bevattingsvermogen ligt van de groote massa der bevolking, een eenvoudig verhaal, laat het zijn op het naïeve af, de voorkeur. En dat heeft de heer Carli ons gegeven in zijn 'Sarinah'. De recensent is ook zeer enthousiast over de ruim aanwezige natuuropnamen in de film van Philip: Sarinah (mej. Krohn), terloops gezegd een allercharmantste verschijning, die, vooral in haar serimpi-dans, de lenigheid harer slanke gestalte voortreffelijk weet te doen uitkomen. Behalve een reeks van schitterende natuurta- fereelen, vooral die aan de zuidkust van Java opgenomen, geeft deze film ons een reeks van typisch Indische tafereeltjes, waarvan heel Den Haag zal smullen. Zijn laatste speelfilm Karina's Zelfopoffe ring, speelt zich af op Java en Philip krijgt toestemming om aan het Djogjase hof te filmen. Hij gebruikt ook beelden van de Boro- boedoer. Het gaat wederom over gemengde relaties, ditmaal is de moeder van Karina Hollandse en de vader een raden. Als de sprekende film zijn intrede doet, betekent dit het einde voor Philips filmcarrière; geld om geluidsapparatuur te kopen heeft hij niet en het is ook maar de vraag of het sterk Indisch accent van Annie Krohn zal aanslaan bij het grote publiek. Privé krijgt Philip de ene na de andere tegen slag te verwerken: binnen een half jaar tijd verliest hij zijn vader, zijn neef Piet en zijn broer Gottlieb, die samen met zijn vrouw verdrinkt tijdens de scheepsramp met de Van der Wijck in 1936. Hij moet zijn moeder bijstaan, die zelfs van de koningin een blijk van medeleven krijgt. In 1937 komt ook de vrouw van Philip, Eugenie, te overlijden. Of hij hierna een relatie met Annie krijgt, is niet duidelijk. Annie is dan zelf al getrouwd. Niet lang daarna verloofd Philip zich met de Indonesische raden Moerdjatie Mursad en raakt in conflict met zijn kinderen, die het een schande vinden dat hij zich inlaat met een dertig jaar jongere Inlandse. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog houdt Philip zich nog steeds bezig met fotografie en voetbal. Daarnaast weet hij ook de kran ten te halen door het winnen van diverse hondenwedstrijden met zijn rashond Anki von Peragola. Er is weinig bekend over hoe Philip de oorlog zelf is doorgekomen. Zijn atelier wordt geconfisqueerd door de Japan ners en zijn films worden voor het merendeel vernietigd. In 1946 trouwt hij met Moerdja tie. Het laatste krantenbericht waarin Philip voorkomt is van 29 augustus 1947. Het is een wedstrijd in het Decapark, om het Garni- zoenswisselschild en tevens de afscheids- wedstrijd van Philip als scheidsrechter. Hij is dan 68 jaar. In oktober van dat jaar komen Philip en Moerdjatie samen met baboe Annie (Munah), op de Ms. Oranje naar Nederland. Ze vestigen zich in Den Haag, in de Speen kruidstraat. Philip heeft geen Nederlands pensioen. Hij verkoopt veel van zijn oude werk, maar dat levert niet veel op. Dankzij de kookkunsten van Moerdjatie en baboe Annie weet hij het hoofd boven water te houden en opent hij in de jaren '50 Indonesisch restau rant De Indische keuken. Het wordt gerund door Moerdjatie en Annie; en Philip slijt zijn dagen met het fokken van sint-bernards. Annie Krohn is altijd in zijn hart gebleven. Zelfs op hoge leeftijd heeft hij zijn kleinzoon gevraagd haar op te sporen. Ook Philips tweede vrouw, Moerdjati, was geen fan van Annie, getuige de haast onzichtbare spelden- prikjes die op alle foto's in de ogen van Annie zijn gezet. Nog eenmaal wordt Philip geïnter viewd, voor de Tong Tong van december 1961. Een groot artikel over zijn hele carrière. In 1973 overlijdt hij. In 1989 kreeg mijn vader een brief van H. Misbach Biran van het Sinematek Indonesia in Jakarta. Hij was op zoek naar erfgenamen van Philip. Het was onduidelijk of hij in zijn archief films van Philip had. Mijn vader heeft helaas niet gereageerd. Vorig jaar kwam ik zelf in contact met een studente filmconser vatie, die als vrijwilliger in het archief van Biran werkte. Zij vertelde dat het archief een grote kelder bezit waarin talloze meters film liggen, in deplorabele toestand. Nu Biran is overleden is het archief gesloten. Of er nog films van Philip liggen kon zij niet zeggen, omdat er nog veel materiaal uitgezocht moet worden. Hopelijk zal er door dit artikel interesse in de films en het archief ontstaan en wordt het weer geopend. ■<L-u us het fotoalbum Van Dat kan op De Indische Salon bij Moesson op 3 oktober! Claudia Carli is dan te gast. Reserveren via redactie@moesson.com 42 Moesson Moesson #3 september 2015.indd 42 26-08-15 15:47

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2015 | | pagina 42